خواص گیاه شیرین برگ یا همان استویا

به گزارش مجله هاستفا، گیاه استویا یا شیرین برگ گیاهی کوچک، شیرین و برگ دار و بومی امریکای جنوبی است. شیرین برگ یا استویا گیاهی از تیره کاسنیان با نهایت ارتفاع یک متر، و حداکثر عمر پنج سال با برگ های شیرین میباشد .

خواص گیاه شیرین برگ یا همان استویا
گیاه استویا یا شیرین برگ گیاهی کوچک، شیرین و برگ دار و بومی امریکای جنوبی است.

و به طور وحشی در سرزمین های بلند منطقه ها مرزی بین برزیل و پاراگوئه می روید و در آن منطقه ها به گیاه برگ عسلی (honey leaf) معروف است .

امروزه شیرین نماینده های مصنوعی در بازار فراوان شده و بعضی از افراد به علت اینکه کالری مصرفی خود را کاهش بدهند به این افزودنی ها روی آورده اند و عوارض آن را به جان خریده اند.

بدون شک شیرین نماینده طبیعی استویا که مورد تایید وزارت غذا و دارو آمریکا (FDA) نیز می باشد میتواند جایگزین مناسبی برای شیرین نماینده های مصنوعی باشد.

اخیراً بعضی از شرکت های نوشابه ساز داخلی به استفاده از این گیاه به عنوان شیرین نماینده روی آورده اند.

گیاه استویا 50 تا 200 برابر بیشتر از قند و شکر قابلیت شیرین نمایندگی دارد درنتیجه برای شیرین کردن احتیاج به مقدار بسیار کمتری نسبت به قند مورد احتیاج است.

باید توجه گردد که یک قاشق غذاخوری از برگ و ساقه آسیاب شده استویا معادل یک لیوان بزرگ شکر یا قند شیرین نمایندگی دارد.

مقدار مصرف استویاگفته می گردد که با توجه به وزن بدن می توان روزانه بین 3 تا 9 قاشق چای خوری برگ های استویا را مصرف کرد.

طبع استویاطبیعت شیرین برگ گرم و خشک می باشد. استویا حاوی مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیم، انواع آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها و گلیکوزید ها می باشد.

استویا گیاهی بومی آمریکای جنوبی بوده و ارتفاع درختچه آن تا یک متر می رسد.

استویا یکی از برترین مواد طبیعی جایگزین شکر محسوب می گردد، این گیاه به طور معمول برای بهتر کردن طعم دارو ها و چای استفاده می گردد.

انواع استویا

برگ های سبز استویا این حداقل فرم پردازش استویا است که 30 تا 40 برابر شیرین تر از شکر می باشد و مزه آن کمی تلخی دارد. برگ های استویا را می توان تازه یا به صورت برگ های خشک شده و پودر شده مصرف کرد.

عصاره استویا عصاره استویا که ار برگ های سبز این گیاه به دست می آید، 200 برابر شیرین تر از شکر بوده و مزه تلخ برگ ها را ندارد.

استویا اصلاح شده این نوع استویا 200-400 برابر شیرین تر از شکر بوده و اغلب به عنوان بدترین نوع استویا محسوب می گردد. استویا اصلاح شده به شکل پودر سفید رنگ عرضه می گردد.1

در ادامه این مطلب به بیان بعضی از فواید استویا یا همان شیرین برگ می پردازیم.

لاغری و کاهش وزنگیاه استویا یک شیرین نماینده طبیعی کم کالری است که با کنترل و قابت نگه داشتن سطح قند خون به لاغری و کاهش وزن افراد یاری می نماید.

مطالعه ای نشان داده که اگر 30 دقیقه قبل از غذا، استویا مصرف کنید می تواند به کاهش اشتها یاری کند و مانع از پرخوری گردد.

دیابت و قند خونیکی از مهم ترین خواص گیاه استویا، توانایی آن برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت می باشد. استویا یک جایگزین ایده آل برای شکر در افراد مبتلا به دیابت محسوب می گردد.

ترکیب گلیکوئیدی استویوساید موجود در گیاه استویا هنگامی که تجزیه می گردد، ذرات حاوی گلوکز را در روده بزرگ جذب نموده و مانع از ورود آن ها به جریان خون می گردد و به این ترتیب به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت یاری می نماید.

مطالعات نشان داده که مصرف استویا به کاهش قند خون ناشتا یاری نموده و مقاومت به انسولین را در افراد دیابتی بهبود می بخشد.

جوان سازی پوست صورتمقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در گیاه استویا به برطرف چین و چروک صورت یاری نموده و برای جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

درمان اگزمااستویا یکی از برترین گیاهان دارویی برای درمان بیماری های پوستی از جمله اگزما می باشد، استفاده موضعی از گیاه استویا به عنوان یک استروئید عمل نموده و به درمان اگزما و خارش ناشی از آن یاری می نماید.

فشار خوناستویوساید موجود در گیاه استویا عملکرد رگ های خونی را بهبود می بخشد و به عنوان یک دیورتیک طبیعی با افزایش ادرار و در نتیجه افزایش دفع سدیم به کاهش فشار خون بالا یاری می نماید.-

سرطانمقادیر بالای آنتی اکسیدان های کورستین، کائمفرول و سایر ترکیبات گلیکوئیدی موجود در استویا برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پانکراس مفید هستند.

کلسترول خون و قلبمطالعات داده که مصرف استویا می تواند باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در استویا برای پیشگیری از بیماری های قلبی و حمله قلبی مفید هستند.

کبدگیاه استویا یک دیورتیک طبیعی است که به سم زدایی و پاک سازی بدن و کبد یاری نموده و برای درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب مفید می باشد.

پوکی استخوانمطالعات نشان داده که استویا با افزایش متابولیسم کلسیم، به افزایش تراکم استخوان یاری نموده و برای درمان پوکی استخوان مفید است.

سلامت دهان و دنداناستویا یکی از برترین مواد طبیعی است که به کاهش باکتری در دهان و پوسیدگی دندان ها یاری نموده و به عنوان یک افزودنی محبوب برای خمیر دندان و دهانشویه محسوب می گردد.2

عوارض مصرف استویابه گزارش FDA، مقدار مجاز مصرف گلیکوزیدهای استویا برابر 4 میلی گرم به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن است. استفاده از استویای بسیار خالص به عنوان شیرین نماینده یا طعم دهنده غذا با عوارض جانبی همراه نیست. درحالیکه چندین مطالعه در چند دهه گذشته، عوارض جانبی بالقوه ای را برای استویا شناسایی نموده اند، اما بیشتر این مطالعات بر روی حیوانات آزمایشگاهی صورت گرفته است و صحت بسیاری از آنان با آزمایشات بعدی رد شده است.

آسیب کلیویاستویا یک دیورتیک، که سرعت خروج آب و الکترولیت ها از بدن را به وسیله ادرار افزایش می دهد. از آنجائیکه کلیه ها مسئول فیلتر کردن و فراوری ادرار هستند، محققان ابتدا تصور می کردند مصرف طولانی مدت استویا می تواند به کلیه ها آسیب وارد کند. مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده اند که استویا ممکن است از تخریب کلیه ها جلوگیری کند. در مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد محققان در یک آزمایشگاه دریافتند که استویا از رشد کیست در سلولهای کلیوی جلوگیری می نماید.

فشارخون پاییناستویا به عنوان یک وازودیلاتور شناخته می گردد و باعث گشاد شدن عروق و کاهش کلی فشار خون می گردد. درحال حاضر محققان تنها جنبه های بالقوه مثبت استفاده از استویا را آنالیز نموده اند. هر چیزی که به طور فعال فشارخون را کاهش می دهد می تواند بر اثر مصرف بیش از حد و یا طولانی مدت موجب بروز عوارض بهداشتی گردد. افرادی که به فشارخون پایین مزمن مبتلا هستند، باید با پزشک خود در خصوص استفاده دراز مدت از استویا مشورت نمایند.3

پی نوشت:

1.www.delgarm.com

2.www.golemanoto.ir

3.www.shomanews.com

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 9016

به "خواص گیاه شیرین برگ یا همان استویا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گیاه شیرین برگ یا همان استویا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید