خبرنگاران برداشت بعضی معادن شن و ماسه از رودخانه های هرمزگان 6 برابرحد مجاز است

به گزارش مجله هاستفا، بندرعباس-خبرنگاران- مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان گفت:اضافه برداشت معادن شن و ماسه از بستر رودخانه ها را تایید می کنیم و این اضافه برداشت، پنج تا 6برابر حد مجاز است.

خبرنگاران برداشت بعضی معادن شن و ماسه از رودخانه های هرمزگان 6 برابرحد مجاز است

هوشنگ ملایی روز دوشنبه در یک نشست خبری اضافه نمود:این اضافه برداشت علاوه بر تضییع حقوق دولت و مردم در مواردی منجر به منحرف شدن رودخانه ها از جهت و حتی حرکت آنها به سمت سکونتگاه ها و روستاها و بروز سیل و پیامدهای عظیم انسانی و مالی می گردد.

وی اضافه نمود : 68معدن فعال شن و ماسه در استان وجود دارد که علیه برخی از آنها شکایت قضایی شده اما تا به امروز وصول جریمه به خاطر اضافه برداشت نداشته ایم.

ملایی ضعف نظارت برخی بخش های متولی را دلیل شرایط موجود دانست و ادامه داد: مردم باید خودشان این موارد را گزارش نمایند.

مدیرعامل آب منطقه ای گفت: بر اساس قانون جدید، کارگاه های شن و ماسه می توانند در ازای برداشت از بستر رودخانه ها، طرح های لایروبی و نگهداری رودخانه ها را نیز انجام دهند.

وی یاد آور شد:سال گذشته شرکت آب منطقه ای 28کیلومتر از 20هزار کیلومتر بستر رودخانه های استان را لایروبی نموده است.

با بودجه فعلی لایروبی 100سال طول می کشد

ملایی توضیح داد: احتیاجی به لایروبی تمام بستر رودخانه ها نیست و تنها پنج هزار کیلومتر از رودخانه ها در مجاورت دشت های کشاورزی است.

به گفته این مسوول بر اساس خوداظهاری ها و درخواست های رسیده، 800کیلومتر از جهت رودخانه های هرمزگان احتیاج به لایروبی دارد که با بودجه های فعلی، انجام آن ممکن است صد سال طول بکشد.

واگذاری سامان دهی خورهای بندرعباس به شهرداری

وی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر نکردن شرایط خورهای بندرعباس با وجود وعده های همیشگی گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، سامان دهی خورها را به شهرداری بندرعباس واگذار نموده ایم اما شرایط خورها فقط به شهردار فعلی مربوط نمی گردد و برخی از آنها در گذشته با ابعاد فنی ساخته نشده اند و به جای تحمل بارش های 50و 100ساله، در باران های 2ساله سرریز می شوند و آب منطقه ای نیز طرح های خود را برای سامان دهی خورها به شهرداری ارائه نموده است.

200هکتار از خور هدیش به نام یک نفر سند خورده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران درباره به نتیجه نرسیدن سامان دهی خور هدیش در غرب بندرعباس که قرار بود به مرکز گردشگری و تفریحی تبدیل گردد توضیح داد: در خور هدیش با شهرداری مسئله ای نداریم اما برخی مراکز نظامی باید جابجا شوند که شرایط و پیچیدگی های خاص خود را دارد.

در قسمت بیرون از مراکز نظامی نیز افرادی مالک بخش هایی از رودخانه هستند و به عنوان مثال 200هکتار از رودخانه با سند به نام یک نفر است.

قیمت 10هزار لیتر آب از یک عدد نان کمتر است

این مسوول در پاسخ به پرسشی درباره قیمت آب بهای کشاورزی گفت: طبق قانون، شرکت آب منطقه ای بیش از سه درصد قیمت مخصول نمی تواند آب بها از کشاورزان دریافت کند که این رقم بسیار ناچیز است.

به گفته ملایی در مناطق کشاورزی میناب یک تانکر 10هزار لیتری آب به قیمت هزارتومان به کشاورزان فروخته می گردد که از قیمت یک عدد نان بربری هم کمتر است.

وی نصب خودسرانه آب شیرین کن بر روی چاه های کشاورزی را یکی دیگر از چالش های موجود دانست و گفت:این مشکل در مناطق کهورستان، ایسین، سرخون، قلعه قاضی، بستک و بندرلنگه بیشتر دیده می گردد و افراد بدون دریافت مجوز از حفاظت محیط زیست و آب منطقه ای این کار را انجام می دهند.

پیشخوان الکترونیک خدمت را مثل آب خوردن آسان نموده است

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به الکترونیکی شدن انواع خدمات در این مجموعه پرداخت که کار را برای مردم بسیار آسان نموده و دیگر احتیاجی به مراجعه حضوری ندارند.

به گفته ملایی تا پیش از اجرای این طرح گاهی تا 500نفر در روز از راه های دور و نزدیک به این مجموعه مراجعه حضوری داشتند اما اکنون این تعداد گاهی به 30نفر در روز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بیشتر مراجعه ها برای پیگیری نامه ها یا استعلام ها بود اما اکنون تمام مراحل پیگیری نامه ها و درخواست ها به وسیله پیامک به درخواست نماینده اطلاع داده می گردد.

همچنین به اداره های دولتی اعلام نموده ایم که دیگر هیچ استعلامی را به صورت نامه فیزیکی و دستی نمی پذیریم و همه استعلام ها باید به وسیله سامانه دولت الکترونیک ارسال گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: ایرنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4842

به "خبرنگاران برداشت بعضی معادن شن و ماسه از رودخانه های هرمزگان 6 برابرحد مجاز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برداشت بعضی معادن شن و ماسه از رودخانه های هرمزگان 6 برابرحد مجاز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید