حال خوب با کار خوب

به گزارش مجله هاستفا، همه چیز از روز تولدم، هفتم دی ماه، آغاز شد.این روز هدایای نقدی و غیرنقدی ارزشمندی از دوستان و عزیزانم دریافت کردم. آن روز تصمیم گرفتم تا همه هدایا را میان افراد نیازمند و بچه ها کار تقسیم کنم. از این کار فیلمی تهیه کردم و در اینستاگرام به اشتراک گذاشتم. در واقع این فیلم و استقبال مخاطبانم من را وارد مرحله تازه ای در یاری به نیازمندان کرد.

حال خوب با کار خوب

خبرنگاران- بهاره خسروی:این چند سطر روایتی از سامان ندافی ساکن جوان محله مرتضوی بود؛ پسر جوانی که با همراهی دوستانش و همسران آنها و حمایت های مردمی گروه خیریه خیّران بی نام را راه اندازی نموده است. این گروه با تمام مشغله ها زندگی شان را وقف امور خیریه و کمک به احتیاجمندان می نمایند. اگر شما هم علاقه مند به راه اندازی یک گروه خیریه در جمع دوستان و اقوام هستید، تا سرانجام این گزارش همراه ما باشید.

  • پسر کو ندارد نشان از پدر

دریک عصر گرم تابستانی مهمان خانه گرم و با صفای خانواده کمک از اعضای گروه خیریه بی نام می شویم. طبق قرار، دوستان برای جمع آوری و بسته بندی اقلام غذایی در خانه این زوج جمع شده اند و هرکدام از افراد گوشه ای از کار را به دست گرفته اند. در میان این جمع 5 یا 6 نفری سامان ندافی بانی شکل گیری گروه خیریه، سر صحبت را با یادی از پدر مرحومش باز می نماید تا برایمان از ماجرای شکل گیری این حرکت خداپسندانه بگوید: پدرم اهل کار خیر بود. وقتی مرحوم شد، افراد زیادی برای مراسم تدفین آمدند که خانواده ما آنها را نمی شناخت. همه آنها کسانی بودند که پدرم به نحوی آنها را حمایت می کرد. همانجا تصمیم گرفتم نام پدرم را زنده نگه دارم. در قدم اول سراغ بقالی های محل رفتم و از آنها خواستم اگر فرد احتیاجمندی حساب دفتری دارد، بی آن که بداند، من حسابش را تصویه می کنم. کم کم با یک گروه آشنا شدم که در بیمارستان روزبه به بیماران اعصاب و روان و خانواده های آنها کمک می کردند. برای فرزندان آنها جشن تولد می گرفتند یا برای بیماران برنامه های شاد و متنوع اجرا می کردند. این شد که همراه یک گروه خیریه شدم و با آنها همکاری کردم.

اما نقطه آغاز شکل گیری گروه خیریه بی نام و کمک دائمی به احتیاجمندان به روز تولد سامان برمی گردد. او در این باره شرح می دهد: استفاده از فضای مجازی می تواند جنبه مثبت و منفی داشته باشد. من ترجیح دادم به نیمه پر لیوان و جمع آوری دنبال نماینده برای کمک به احتیاجمندان فکر کنم. به همین دلیل یک سال روز تولدم تصمیم گرفتم تمام هدایای نقدی و غیرنقدی ام را به احتیاجمندان هدیه کنم. از این کار فیلم گرفتم و در صفحه اینستاگرام برای همه دوستان به اشتراک گذاشتم که مورد استقبال همه دوستانم نهاده شد. دوستان زیادی همراهم شدند تا در این کار خیر سهیم شوند.

  • خیرات ماهانه غذا و مواد غذایی

بسته های اقلام غذایی از جمله روغن، برنج و حبوبات کنار هم در ساک کوچکی چیده شده اند و اعضای 5 نفره خیریه بی نام برای نوشیدن یک استکان چای کمی استراحت می نمایند. میزبان گروه مهتاب کمک در تکمیل صحبت های آقای ندافی به توزیع ماهانه بسته های اقلام غذایی اشاره می نماید و می گوید: هر ماه مراسم پخش غذا در میان خانواده های احتیاجمند را داریم. گاهی اوقات خودمان دور هم جمع می شویم و دسته جمعی غذایی تدارک می بینیم. اگر هم فرصت پخت وپز نداشته باشیم، حتماً از بیرون غذایی تهیه می کنیم. البته به جز غذا، ماهانه مواد غذایی اصلی و اولیه مورد احتیاج خانواده های احتیاجمند منطقه یا حتی اطراف تهران را تهیه می کنیم. شاید باورش سخت باشد که در همسایگی ما خانواده هایی هستند که نمی توانند یک وعده غذای گرم تهیه نمایند و حتی توانایی تأمین مخارج روزمره شان را ندارند.

خانم کمک شاغل است و به گفته خودش تقریباً از 6 صبح تا ساعت 17 خارج از خانه و مشغول کار است، اما با همه سختی ها اغلب پذیرای اعضای گروه برای انجام کارهای کمک به احتیاجمندان است. حتی دختر 13 ساله اش هم حسابی مشتاق کارهای خیر است و در همه فعالیت ها به پدر و مادر و اعضای گروه کمک می نماید. او در این باره می گوید: اغلب خانه مان به خاطر جمع آوری اقلام برای کمک به احتیاجمندان شلوغ است و تا پاسی از شب بیدار می مانیم. اما هیچ وقت احساس خستگی نمی کنم و همین که با قدمی هرچند کوچک باعث شادی و رضایت همسایه یا فرد احتیاجمندی می شوم، حالم خیلی خوب می گردد.

  • وقت گره گشایی

اعضای گروه خیریه بی نام گره گشایی از کار احتیاجمندان را بخشی از زندگی خود می دانند و به همین دلیل پس از فراغت از کار دور هم جمع می شوند تا مقدمات آخر هفته و خریدهای مورد احتیاج را انجام دهند. مانی کمک همسر مهتاب خانم با اشاره به این موضوع سر صحبت را باز می نماید: با آقا سامان دوستی 25 ساله داریم. وقتی فعالیت هایش را در اینستاگرام دیدم، خیلی لذت بردم. اینکه برای کاری که انجام می دهد، وقت می گذارد و فاکتور تمام خریدها و کمک های مردمی را به اشتراک می گذارد، برایم جالب بود. به همسرم گفتم علاقه دارم در این راه همراه سامان باشم. خوشبختانه او هم استقبال کرد و همراه این دوست قدیمی شدیم. من کارمند مخابرات هستم. بعد از تعطیلی و قبل از خانه آمدن همراه سامان راهی خرید اقلام درخواستی احتیاجمندان می شویم. کاسبان انبار نفت هم در این زمینه کمک های خوبی می نمایند. آنها وقتی متوجه می شوند برای چه منظوری خرید می کنیم، استقبال می نمایند و تخفیف می دهند.

آقای کمک می گوید خریدها بر اساس احتیاج هر خانواده ای متنوع است. گاهی کمک هزینه درمانی می دهیم، گاهی هم لوازم منزل و نوشت افزار تهیه می کنیم.

  • گرانی کمک های مردمی را کاهش نداد

این روزها با توجه به شیوع بیماری کووید 19 بسکمک از شغل ها صدمه دیده اند. توان مالی مردم هم به تبع آن کم شده است. اما به گفته سعیده موحد دیگر عضو ابن گروه مسائل مالی و گرانی این روزها، کمک های مردمی را کم ننموده است. او در ادامه می گوید: کمک به احتیاجمندان با حمایت مردم پررنگ تر می گردد. این روزها هم که با توجه به شرایط مالی دست مردم بسته است، به شکرانه برکت کار خیر، کمک های مردمی کم نشده است و همین باعث قوت قلب همه بچه های گروه برای ادامه کار شده است. در واقع این کار بخشی از زندگی ما شده است. حتی وقتی دور هم جمع می شویم، دائم به دنبال شناسایی احتیاجمندان و برنامه ریزی برای کمک به آنها هستیم. من پسر 10 ساله ای دارم که در انجام کار خیر از من و پدرش بیشتر فعال است و هیچ وقت از اینکه ما دائم یا به خانه احتیاجمندان رفت وآمد می کنیم یا مشغول جمع آوری و بسته بندی ارزاق برای احتیاجمندان هستیم، گلایه ای ندارد. همه اینها برکت دعای خیر مردم است و همین برای همه ما کافی است.

  • فقط کمک های غیرنقدی

اعضای گروه خیریه بی نام به هیچ گروه و سازمانی وابسته نیستند و تمام پول های نقدی که برای احتیاجمندان جمع آوری می نمایند از نذورات دنبال نماینده های اینستاگرامی و دوستان و آشنایان است. کمک آنها به احتیاجمندان فقط غیرنقدی است.

یاسر علیزاده از دیگر اعضای گروه در تکمیل صحبت های همسرش سعیده موحدی اضافه می نماید: اعضای گروه چندان مرفه نیستند. در واقع ما هم به نحوی احتیاج مالی داریم، اما تصمیم گرفتیم با همان بضاعت اندکی که داریم از کار خلق خدا گره گشایی کنیم. طبیعتاً در بسکمک از موارد از مردم هم کمک می گیریم. اما کمک های همه غیرنقدی است. برای مثال اگر پول پیش خانه یا درمان احتیاجمندی را باید تأمین کنیم، این پول را خودمان به صاحبخانه یا بیمارستان پرداخت می کنیم. چون هدف ما از کمک به احتیاجمندان گداپروری نیست. قصد ما گره گشایی است، پس ترجیح می دهیم بعد از شناسایی افراد احتیاجمند خودمان به صورت مستقیم وارد عمل شویم. برای مثال با یک گروه در ارتباط هستیم که به رایگان به احتیاجمندان آموزش هنرهای خانگی می دهند. از ظرفیت این افراد برای کارآفرینی میان احتیاجمندان و خودکفایی در امور مالی کمک می گیریم.

همه اعضا این موضوع را مطرح کردند که مهم ترین اتفاق زندگی شان کمک به احتیاجمندان است که به صورت جمعی در آن سهیمند. با این کار حال خودشان هم خوب می گردد و برکت دعای خیر آنها در زندگی شان جریان می یاید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4589

به "حال خوب با کار خوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال خوب با کار خوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید