جنبه های مثبت شیوع ویروس عجیب کرونا را هم ببینیم، خدمتی که کووید-19 به ایران کرد

به گزارش مجله هاستفا، این روزها کمتر متوجه تاثیرات مثبت شیوع ویروس کرونا در جامعه شده ایم؛ تاثیراتی که از نظر اجتماعی و محیط زیستی به کشورمان یاری نموده و از دیدگان دور مانده است.

جنبه های مثبت شیوع ویروس عجیب کرونا را هم ببینیم، خدمتی که کووید-19 به ایران کرد

گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران-امیرمحمدزندی؛ درگرماگرم همه گیری جهانی ویروس کرونا، ممنوعیت سفر و فرمان های قرنطینه خانگی و محدودیت عبور و مرور در سراسر جهان و ایران و درکنار اینکه این ویروس منحوس باعث ایجاد مسائل زیادی شده است می توان به نکات مثبت شیوع این ویروس نیز اشاره نمود؛ تاثیراتی که از نظر اجتماعی و محیط زیستی به کشورمان یاری نموده و از دیدگان دور مانده است.

همه برای یک دل

این روزها کمتر متوجه تاثیرات مثبت شیوع ویروس کرونا در جامعه شده ایم، اما شیوع آن حداقل نگاه ها را به سمت عواطف انسانی برد که برای امدادرسانی و یاری به همنوعان در جای جای کشور موج می زند؛ حضور گروه های جهادی در امر فراوری و توزیع محصولات بهداشتی و درمانی، حضور جوانان برای ضدعفونی کردن خیابانه ها،حضور طلبه هایی که به صورت خودجوش در غسالخانه ها مشغول فعالیت هستند و انواع دیگری از مثال های همدلانه که نشان می دهد باید چشم ها را شست و به جنبه دیگر شیوع این ویروس منحوس نگریست.

بحرانی که ما را یکی می نماید

قمر فلاح جامعه شناس در تبادل نظر با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران در خصوص تاثیرات مثبت شیوع ویروس کرونا در جامعه و اثرات آن بر همدلی بین مردم اظهار کرد: علت اصلی حرکت جهادی و مردمی در جامعه این است که در مسائل حس همکاری و اعتماد بالا می رود و بنابراین مشارکت نیز بیشتر می گردد.

وی اضافه نمود:در مواقع بحرانی مردم بایک حس مشترک جمعی برای یاری به یکدیگر به میدان می آیند تا مسائل رفع گردد برای مثال در هشت سال دفاع مقدس این مردم بودند که در مقابل دشمن ایستادند و در همان شرایط به یکدیگر یاری می کردند.

فلاح گفت: همدردی و مشارکت اجتماعی ذات و ویژگی جامعه بشر است و بیشتر در زمان بحرانی خود را نشان می دهد؛ لذا باید این حس همدردی پایدار بماند تا شاهد یک تغییر اجتماعی مثبت در ملت ها باشیم.

خدمت کرونا به محیط ریست

از سوی دیگر کرونا بر محیط زیست نیز تاثیر خود را گذاشته است به طوری که در یک ماه اخیر تهران بارها هوای پاک را تجربه کرد، حمید طراوتی فعال محیط زیست در خصوص تاثیر کرونا بر محیط زیست معتقد است: تاثیری که کرونا روی محیط زیست داشته به اندازه ای اثرگذار بوده که تعداد زیادی از مطالبات هواداران محیط زیست را برآورده نموده است، به شکلی که بعضی حتی به طعنه بیان می نمایند که شاید این ویروس را هواداران محیط زیست در طبیعت رها نموده باشند.

وی می افزاید: به طور مثال یکی از مسائلی که هواداران محیط زیست همواره درخصوص آن صحبت می کردند این بوده که صنعت هوایی بسیار رشد نموده، مسافرت های هوایی افزایش یافته و بنزین هواپیما نیز دی اکسید کربن زیادی را وارد جو می نماید که با توجه به شیوع کرونا این موضوع کاهش چشمگیری داشته است.

طراوتی گفت: حمل و نقل زمینی و بین شهری کاهش یافته است. فراوریات بسیاری از کارخانجات عظیم کم شده، بنابراین سهم آنها نیز در آلودگی به شدت کاهش یافته که این موضوع نقش بسیار زیادی بر کاهش آلودگی هوا و انتشار کربن داشته است.حمل و نقل زمینی نیز حتی بیش از حمل و نقل هوایی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. کاهش حمل و نقل هوایی و زمینی و فراوری کارخانه ها از نتایج مثبت کرونا است، البته این کاهش همواره نمی تواند عاملی مثبت در نظر گرفته گردد، بلکه باید مدیریت گردد.

دشمن مشترک

به نظر می رسد یک دشمن مشترک باعث ایجاد یک نوع همدلی و هم سویی در میان افراد یک خانواده، اجتماع و کشور شده است، قبل از شیوع این بیماری بسیاری از اعضای خانواده برای یکدیگر زمان کافی نداشتند، اما با شیوع کرونا و پویش درخانه بمانیم درکشور خانواده ها فارغ از مشغله کاری زمان بیشتری را بایکدیگر می گذرانند.

پرستارانی عزیزتر ازجان

وقتی وارد بیمارستان یا مراکز درمانی می شدیم عملکرد کادر درمانی مخصوصا پرستاران کمتر به چشم می آمد، اما امروز به لطف کرونا تمام مردم ایران متوجه عملکرد پرستاران شدند، کوشش شبانه روزی آن ها برای مهار کرونا باعث شد بسیاری از افرادجامعه آنها را تحسین نمایند و مورد ستایش قرار دهند.

رونق دریافت فعالیت های مجازی

رونق دریافت خرید اینترنتی و بالا رفتن مراجعات این بخش از کسب و کار از دیگر اثرات مثبت کرونا ویروس در جامعه است، همچنین تدریس دیجیتال و اهمیت این بخش از آموزش در چنین شرایطی خیلی بیشتر از همواره خودش را نشان داد، تقریبا تمام فضای آموزشی کشور از راه دور درحال انجام شدن است و امید است این بخش از آموزش مورد حمایت قرار بگیرد تا همه بتوانند از این سیستم آموزشی استفاده نمایند.

قدرلحظات را بدانیم

شاید تا به حال به این فکر ننموده بودیم که شاید روزی دلمان برای تا سر کوچه رفتن هم تنگ گردد، روزی بدون استرس به نرده ها و دستگیره های درب ها دست بزنیم و بعد از آن به کار های دیگرمان بپردازیم و شاید هیچوقت به این فکر ننموده بودیم که اختراع زکریای رازی یک زمان اینقدر به دردمان بخورد حالا که زندگی از روال عادی خود خارج شده است و جامعه با بحران روبرو می گردد آن موقع مردم متوجه نعمت هایی که نسبت به آن غافل بوده اند، کرونا قدر دورهمی ها، با هم بودن ها، جشن ها و برنامه های خانوادگی، قدم زدن در خیابان، خرید کردن، سفر کردن و خیلی از لذت های این جهان را بار دیگر به ما انسان ها گوشزد کرد.

4076/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3640

به "جنبه های مثبت شیوع ویروس عجیب کرونا را هم ببینیم، خدمتی که کووید-19 به ایران کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنبه های مثبت شیوع ویروس عجیب کرونا را هم ببینیم، خدمتی که کووید-19 به ایران کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید