جمع آوری دی ان ای از هوا ممکن شد ، از روسری هایی با طرح های جوهری نانویی تا فناوری هایی که قاتل جان بشریت شدند! خبرنگاران

به گزارش مجله هاستفا، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

جمع آوری دی ان ای از هوا ممکن شد ، از روسری هایی با طرح های جوهری نانویی تا فناوری هایی که قاتل جان بشریت شدند! خبرنگاران

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

با جورپین، انتخاب برای خریداران گسترده تر شد

طاهره گل گل نیا مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه فناوری آسو، گفت: ما در این مجموعه به صورت عمومی بر روی حوزه فناوری اطلاعات کار می کنیم. بر این اساس یک اپلیکیشن به نام جورپین راه اندازی کردیم که کاربران در آن می توانند کالا های مختلفی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

فناوری هایی که قاتل جان بشریت شدند!

ناوری ها به خودی خود خوب یا بد نیستند بلکه همه چیز به نحوه استفاده مردم از آن بستگی دارد. تکنولوژی هایی که برای امنیت استفاده می شوند می توانند برای معامله های غیرقانونی استفاده شود و یا دانش مورد نیاز دانشمندان برای مبارزه با آنفلوانزا می تواند باعث ساخت اسلحه شود.

روسری هایی با طرح های جوهری نانویی / تولیدات شرکت ایرانی جایگزین نانوجوهر های چینی می شود؟

سید محمد موسوی فرد، عضو هیئت مدیره شرکت برنا شیمی آریا گفت: نانوجوهر ها در حوزه های مختلف کاربرد دارد که ما در حال حاضر روی صنعت منسوجات متمرکز شده ایم و این نانوجوهر ها به دو شرکت تولیدکننده موکت عرضه شده و این دو شرکت از نانوجوهر های برنا شیمی آریا در تولید موکت استفاده می کنند. از آنجایی که این نانوجوهر ها داخل بافت موکت نفوذ می کنند، طرح های ایجاد شده با این نانوجوهر ها دوام بسیار زیادی داشته و تا سالیان طولانی طرح روی موکت باقی می ماند. جوهر های معمولی روی سطح موکت قرار می گیرند که به مرور از سطح جدا شده و طرح از روی موکت پاک می شود.

نقشه راه 25 ساله ایران و چین برنامه ای برد- برد است

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: نقشه راهی که بین دو کشور ایران و چین بسته می شود یک برنامه استراتژیک برد-برد است که هم به نفع ایران و هم به نفع کشور چین است. چین به واسطه توانمندی ها داشته ها و موقعیت ژئوپولتیک و سرزمینی که کشور ایران دارد در این منظقه حساس به سراغ ما آمده است.

روبات شناگری که درصورت آسیب دیدن خود را ترمیم می کند

بافت زنده می تواند بسکمک از صدمات وارد شده بر خود را بهبود دهد، اما ایجاد چنین توانایی هایی در سیستم های مصنوعی مانند روبات ها، بسیار چالش برانگیز بوده است. در حال حاضر، محققان مقاله ای در نشریه Nano ACS به چاپ رساندند که در آن توسعه فناوری روبات های کوچک شناگر تشریح شده که می توانند پس از شکستن به دو یا سه قطعه خود را به صورت مغناطیسی درمان کنند. محققان می گویند این راهبرد می تواند روزی برای ساخت دستگاه های مستحکم برای تمیز کردن محیط زیست یا محیط های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

بهره گیری 500 دانش آموخته ایرانی دانشگاه های برتر دنیا از طرح جایگزینی خدمت نظام وظیفه

مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور به دنبال بازگرداندن و استفاده از توان متخصصان ایرانی خارج از کشور به نفع توسعه فناورانه کشور است. کاری که در قالب ارائه فرصت مطالعاتی، راه اندازی کسب و کار های فناورانه، اشتغال در شرکت های فناور، خدمت نظام وظیفه تخصصی، برگزاری سخنرانی و کارگاه های تخصصی اجرایی شده و روشی موثر برای برقراری ارتباط موثر میان متخصصان با مراکز علمی و فناوری برگزیده کشور محسوب می شود.

ثبت رکورد تاریخی با پرواز همزمان 3281 پهپاد در شانگ های

شرکت جنسیس از زیرمجموعه های شرکت خودروسازی هیوندایی کره جنوبی برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود نمایشی از پرواز 3281 پهپاد را در شانگ های اجرا کرده است. این پهپاد ها در آسمان شب لوگوی این شرکت را به نمایش گذاشتند.

جمع آوری دی ان ای از هوا ممکن شد

پژوهشگران دانشگاه کویین مری لندن نشان داده اند می توان دی ان ای محیطی (eDNA) را از هوا جمع آوری کرد. برای این منظور آن ها از یک پمپ پریستالتیک (Peristaltic pump) همراه فیلتر های فشار برای جمع آوری نمونه هایی از دی ان ای یک موش کور بی مو به مدت 5 تا 20 دقیقه استفاده کردند. در مرحله بعد آن ها کیت های استانداردی را به کار گرفتند تا ژن ها در نمونه های به دست آمده را بیابند و توالی دهند. با کمک این روش نه تنها دی ان ای موش کور در لانه اش و همچنین در فضای اتاق ردیابی شد، بلکه همزمان مقداری دی ان ای انسان نیز ردیابی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7230

به "جمع آوری دی ان ای از هوا ممکن شد ، از روسری هایی با طرح های جوهری نانویی تا فناوری هایی که قاتل جان بشریت شدند! خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمع آوری دی ان ای از هوا ممکن شد ، از روسری هایی با طرح های جوهری نانویی تا فناوری هایی که قاتل جان بشریت شدند! خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید