جریمه چند میلیارد دلاری لهستان علیه خط لوله گازی روسیه

به گزارش مجله هاستفا، دیده بان ضدانحصارطلبی لهستان شرکت گازپروم را بر سر خط لوله نورد استریم 2 مبلغ 7.6 میلیارد دلار معادل 6.48 میلیارد یورو جریمه کرد و با این اقدام، جبهه جدیدی در جنگ سیاسی علیه این پروژه گاز طبیعی گشوده شد.

جریمه چند میلیارد دلاری لهستان علیه خط لوله گازی روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، این جریمه سنگین به فشارها علیه این پروژه که نزدیک به اتمام است، می افزاید. خط لوله نورد استریم 2 گاز روسیه را به وسیله دریای بالتیک مستقیما به آلمان منتقل می نماید. لهستان و آمریکا مدتها با این خط لوله مخالفت نموده و مدعی شده اند که باعث افزایش وابستگی اروپا به گاز روسیه می گردد. با این حال آلمان دیدگاه تجاری تری نسبت به این پروژه داشته و باعث خشم لهستان از رویکرد اتحادیه اروپا شده است.

دیده بان ضدانحصارطلبی لهستان خاطرنشان کرد این خط لوله مانع رقابت شده و منافع مصرف نمایندگان را نقض می نماید. گازپروم و شرکایش 30 روز فرصت دارند تا توافق فاینانس را سرانجام داده و رقابت را احیا نمایند. جریمه صادره معادل 10 درصد از درآمد شرکت گازپروم و حداکثر مبلغ مجاز برای جریمه بوده است. گازپروم در واکنش به این جریمه خاطرنشان کرد که درخواست تجدیدنظر می نماید.

ارزش سهام گازپروم در مسکو در پی صدور این جریمه، 0.8 درصد افت کرد. دولت لهستان فشار بر آلمان را به منظور متوقف کردن پروژه نورد استریم 2 در پی مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد برجسته پوتین تشدید نموده و اقدام اخیر ممکن است کوشش در جهت وادار کردن آلمان و اتحادیه اروپا برای حمایت از تحریمهای بیشتر باشد.

اگرچه نورد استریم 2 خارج از آبهای سرزمینی لهستان احداث شده اما دولت این کشور به وسیله خطوط لوله دیگری که تحت کنترل گازپروم قرار دارند به خصوص خط یامال که گاز را از میادین عظیم سیبری منتقل می نماید، به اعمال نفوذ پرداخته است. لهستان تنها کشور ترانزیتی برای گاز یامال است که سالانه حدود 30 میلیارد متر مکعب گاز به آلمان می رساند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای دست برداشتن از حمایت از نورد استریم 2 تحت فشار فزاینده ای قرار گرفته و حتی هم حزبیهای وی این پروژه را زیر سوال برده اند. لغو این پروژه به معنای هدر رفتن سالها کوشش دولت برای تبدیل آلمان به یک هاب گازی پرمنفعت خواهد بود. همچنین طرحهای غولهای عظیمی مانند باسف را که برای آنها تامین گاز از یک منبع لازم است، به خطر می اندازد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با تشدید تحریمها علیه نورد استریم 2، از اروپاییها خواسته است گاز طبیعی بیشتری از آمریکا خریداری نمایند. لهستان که متحد آمریکا در اروپای شرقی است، از تحریمهای آمریکا علیه گازپروم استقبال نموده و مقامات لهستانی در سفر ماه اوت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به ورشو، درباره این خط لوله با وی به گفت و گو نشستند.

اقدام اخیر لهستان، اختلافهای این کشور با اتحادیه اروپا را تشدید می نماید. اصلاحات قضایی لهستان باعث تحقیقات اتحادیه اروپا درباره پایبندی این کشور به استانداردهای دموکراتیک این بلوک شده است.

در حالی که گازپروم مالک پروژه نورد استریم 2 است اما نیمی از هزینه 9.5 میلیارد یوروی آن توسط شرکت انژی فرانسه، رویال داچ شل، شرکتهای آلمانی یونی پر و وینترشال و OMV اتریش تامین شده است.

دفتر رقابت و حمایت از مصرف نماینده لهستان پنج شرکت اروپای غربی را به خاطر تامین اقتصادی این پروژه مجموعا 234 میلیون زلوتی جریمه کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کار ساخت این خط لوله نزدیک به اتمام بود که آمریکا سال گذشته تحریمهایی را وضع کرد و باعث شد شرکت سوییسی احداث نماینده لوله ها در بستر دریا، از این پروژه کنار بکشد. گازپروم اعلام نموده که سرگرم کار برای تکمیل ساخت خط لوله نورد استریم 2 است اما معلوم نیست کار چه زمانی به سرانجام می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5528

به "جریمه چند میلیارد دلاری لهستان علیه خط لوله گازی روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریمه چند میلیارد دلاری لهستان علیه خط لوله گازی روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید