جامعه پزشکی قربانی سلطه بیمه ها، شرط افزایش محبوبیت پزشکان

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران، علیرضا زالی روز پنجشنبه در دومین نشست فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران که با موضوع ارتباط جامعه و پزشکان برگزار گردید، گفت: اعتماد یک سرمایه اساسی بین پزشک و بیمار است و اعتمادزایی باعث خواهد شد که صندلی پزشکان نزد آحاد جامعه افزایش پیدا کند.

جامعه پزشکی قربانی سلطه بیمه ها، شرط افزایش محبوبیت پزشکان

وی با انتقاد از گروه های نامحرم که باعث اعتمادزدایی جامعه از پزشکان می شوند، تاکید نمود: ما معتقدیم جامعه پزشکی همچون سایر حرف و صنوف مصون از خطا نیست و سردمداران جامعه پزشکی باید با اعتمادزایی باعث ایجاد اعتماد جامعه به پزشکان شوند.

زالی با بیان این مطلب که جامعه پزشکی نباید این گونه فکر کند که اگر با بیماران همنشینی پیدا کرد صندلی آنها تنزل خواهد یافت اضافه کرد: ما معتقدیم این همنشینی نه تنها شان پزشکی را تنزل نخواهد داد حتی صندلی پزشکان نزد آحاد جامعه را افزایش داده و موجب محبوبیت پزشکان خواهد شد.

رئیس سابق سازمان نظام پزشکی ایران در عین حال بر ضرورت آموزش مهارت های ارتباطی در بین دانشجویان پزشکی تاکید نمود و گفت: ما باید در کار آموزش علمی نسبت به توانایی مهارت های ارتباطی دانشجویان پزشکی کوشش کنیم.

وی با عنوان این مطلب که پذیرش دانشجویان پزشکی به صورت غیرعلمی اتفاق می افتد، اضافه کرد: متاسفانه پذیرش دانشجویان پزشکی بر اساس هیجانات خانوادگی بوده به طوری که آنالیز ها نشان داده 46 درصد دانشجویان پزشکی در خاتمه سال اول تحصیل دچار کاهش انگیزه شده اند.

زالی گفت: جامعه پزشکی نباید نسبت به تغییرات روابط علوم انسانی نگاه منفی داشته باشد و به نظر می رسد بهترین شکل روابط بین پزشک و بیمار که وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید نسبت به ترویج آن اقدام نمایند نوع همکاری بین پزشک و بیمار است.

وی ادامه داد: تبادل اطلاعات بین پزشک و بیمار بالاترین نوع همکاری در این بین بوده به طوری که علاوه بر افزایش میزان درآمد منجر به طول عمر کیفی کار پزشکان خواهد شد و همچنین صندلی جامعه پزشکی را ارتقا خواهد داد.

زالی گفت: نگاه به بیمار به عنوان عنصر انسانی که پویا و زنده است باید بیش از پیش مورد توجه جامعه پزشکی قرار بگیرد.

وی با عنوان این مطلب که شکاف بین پزشک و بیمار به جهت مهارت و دانش نپزشکی یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است گفت: ما باید بدانیم بیماران در شرایط اضطرار به پزشک مراجعه می نمایند و از همین رو ضروری است در این شرایط به گونه ای برخورد کنیم که منجر به افزایش مراجعات بیماران گردد.

رئیس سابق سازمان نظام پزشکی ایران با عنوان مطلب که طی 10 سال اخیر در حوزه اخلاق پزشکی شاهد افزایش بار احساسات عاطفی پزشکان در کشورهای کانادا و آمریکا هستیم، تاکید نمود: جامعه پزشکی می تواند با مردم به نوعی همزیستی کند که همین مساله موجب ارتقا صندلی پزشکی و افزایش محبوبیت پزشکان در نزد مردم خواهد شد.

زالی در عین حال به مسائل جامعه پزشکی اشاره نمود و گفت: متاسفانه بیمه ها در این بین نقش بسزایی در بروز مسائل دارند به طوری که ما شاهد قراردادهایی هستیم که می توان از آنها به عنوان قرارداد ترکمنچای بین بیمه ها و پزشکان نام برد.

زالی در خاتمه گفت: جامعه پزشکی هم قربانی سلطه بیمه هاست به طوری که کمتر از 20 درصد پزشکان پوشش بیمه ای دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1064

به "جامعه پزشکی قربانی سلطه بیمه ها، شرط افزایش محبوبیت پزشکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامعه پزشکی قربانی سلطه بیمه ها، شرط افزایش محبوبیت پزشکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید