فراوری عایق خودرو با فناوری تجیران

به گزارش مجله هاستفا، صنعت خودروسازی ظرایف زیادی دارد و شرکت های فراورینماینده باید بتوانند با دقت بالایی نسبت به فراوری قطعات آن اقدام نمایند. تا سال ها پیش، ایران تنها واردنماینده و مصرف نماینده این قطعات به حساب می آمد.

فراوری عایق خودرو با فناوری تجیران

اما چند سالی است به لطف تحریم ها و شرایط دشواری که پیش روی صنایع داخلی قرار گرفته، فراورینمایندگان داخلی دست به کار شده و اقدام به برطرف احتیاج کشور نموده اند.

یکی از این احتیاجمندی ها عایق های حرارتی هستند که با قیمت بالایی وارد کشور می شوند. در این میان شرکت کارشناسان دانش بنیان تجیران در فراوری این قطعه به خودکفایی رسیده و در بعضی خودروها تا 100 درصد قطعه را فراوری می نمایند.

شرکت تجیران از سال 53 با صادرات و واردات انواع هویه و قلع کش و لوازم لحیم کاری در تهران تأسیس شد.

پس از آن در سال 62 بود که مهندس احمد منصوری طهرانی مقدم، مؤسس شرکت، با توجه به احتیاج به صنعتی شدن کشور تصمیم گرفت شرکتی را در سمنان تأسیس و امور وارداتی را در داخل فراوری کند. در نتیجه، زمین شرکت با سند شماره یک شهرک صنعتی سمنان خریداری و سال 64 با کاربری فراوری هویه و قلع کش ساخته و راه اندازی شد. بعد از گذشت چند سال، در سال 79 با توجه به رشد فراوری صنعت خودرو در کشور و احتیاج صنایع خودروسازی، مدیران شرکت تصمیم گرفتند فرایند فراوری شرکت را به سمت صنایع خودرو تغییر دهند و البته در کنار آن همچنان فراوریات قبلی خود را هم داشتند.

دکتر سید محسن افتخاری، مدیرعامل شرکت تجیران می گوید: در کنار فراوری انواع هویه، به طور تخصصی وارد فاز فراوری انواع عایق های حرارتی خودرو شدیم. همچنان هم با بسیاری از خودروسازان به طور مستقیم مشغول کار هستیم و حدود 40 قطعه فعال داریم. در سال 94 تصمیم گرفتیم یکی از قطعات خودروی 206 به نام قطعه محافظ منیکول را فراوری کنیم که تا آن موقع وارداتی بود، آن را داخلی سازی کردیم و به خاطر فراوری 8 قطعه خاص، توانستیم دانش بنیان شویم. بعد از آن هم قطعات دیگری را معرفی کردیم. در حال حاضر بخشی از قطعات فراوریی شرکت در لیست قطعات دانش بنیان واقع شده است.

همان طور که گفتیم، شرکت تجیران 40 قطعه فراوریشده در صنعت خودرو دارد که بیشتر آنها عایق های حرارتی برای خودروهای مختلف هستند و در کنار آن، بخشی هم براکت های بدنه و موتور را شامل می گردد. عایق حرارتی موتور پژو 206، سمند، موتور توربوشارژ، عایق های حرارتی خودروی شاهین که متشکل از چهار عایق حرارتی است، پراید و انواع براکت خودرو جزو بخشی از محصولاتی است که این شرکت دانش بنیان به طور تخصصی روی فراوری آنها کار می نماید.

کارکرد عایق های حرارتی در خودرو

زمانی که در موتور خودرو عمل احتراق انجام می گردد، بین 400 تا 600 درجه سانتی گراد حرارت در موتور و منیفولد دود ایجاد می گردد.

در منیفولد دود که کارش خارج کردن دود از موتور است، میزان حرارت بالایی ایجاد می گردد. عایق حرارتی موجود روی قطعات داغ شامل منیفولد، لوله اگزوز یا کاتالیست قرار می گیرد تا این حرارت به قطعات جانبی آسیب نرساند. درواقع، این پوشش حرارتی، حرارت بالای 600 درجه را به 100 درجه کاهش داده و مانع از آسیب وارده به قطعات جانبی می گردد.

به طورکلی عایق های حرارتی به دو دسته تقسیم می گردد که یکی روی منیفولد و کاتالیست نصب می گردد و با توجه به سه لایه بودنشان، حرارت بالایی را تحمل می نمایند. دسته دیگر روی لوله و منبع اگزوز نصب می گردد و تک لایه بوده و حرارت کمتری را تحمل می نمایند.

این شرکت دانش بنیان قابلیت فراوری تمام انواع عایق های حرارتی را دارد به طوری که برای خودروی شاهین عایق های تک لایه و برای سایر خودروها عایق های سه لایه فراوری می نمایند. در حال حاضر هم روی داخلی سازی عایق حرارتی خودروی هاینو فعالیت می نمایند که قطعه ای وارداتی است.

شرکت تجیران با شرکت های خودروسازی مختلفی مانند پیمان خودرو، ساپکو، سازه گستر، مگا موتور، شرکت های زیرمجموعه و همکار مپنا که دیزل ساز هستند و شرکت های طراحی موتور برای سایپا و ایران خودرو همکاری نموده و عایق های حرارتی مورداحتیاج آنها را فراوری می نماید.

طراحی در کنار فراوری

مدیرعامل تجیران اشاره می نماید: پیش از ورود شرکت تجیران به عرصه فراوری عایق های حرارتی خودرو، شرکت های دیگری هم در این زمینه فعالیت می کردند؛ برای مثال در زمینه فراوری عایق حرارتی موتور خودروی پژو 405 فعالیت داشتیم و بعلاوه برای اولین بار روی عایق های حرارتی خودروی پژو 206 کار کردیم و تنها فراورینماینده عایق های حرارتی خودروی توربوشارژ هستیم که در سال تازه، شرکت دیگری هم وارد شده است. در فراوری عایق های حرارتی خودروی سمند هم دومین فراورینماینده بوده ایم و در خودروی شاهین هم تنها فراورینماینده هستیم که در این خودرو، از طراحی تا ساخت عایق های حرارتی را انجام داده ایم. ما گواهی تحقیق و توسعه از وزارت صنایع را هم کسب نموده ایم و علاوه بر فراوری، کار طراحی را هم با توجه به فعال بودن واحد R&D انجام می دهیم.

مواد اولیه جایگزین و صادرات

مواد اصلی به کار رفته در عایق های حرارتی خودرو که وارداتی هستند، از ورق آلومینایز است که پوشش ها و آلیاژهای خاصی دارد. کارشناسان شرکت تجیران این پوشش ها را با ورق های آلومینیوم و با انجام فرآیندی که روی آن صورت می گیرد، جایگزین نموده اند. آنها به علت تحریم های موجود به طور مستقیم پیروز به صادرات محصول نشده اند و به وسیله شرکت های خودروسازی، قطعات را به طور غیرمستقیم به کشورهایی مانند عراق صادر نموده اند.

مدیرعامل تجیران می گوید: زمانی که خودروسازان فرانسوی شامل پژو و سیتروئن وارد شدند و قراردادی را برای فراوری خودرو امضا کردند، مواردی هم مطرح شد که پس از فراوری قطعات برای فراوری داخل، این قطعات به برزیل صادر گردد. تا آن موقع این قطعات عایق حرارتی برای خودروهای کشور برزیل از چین تأمین می شد و قرار بر آن شد که قطعات برزیل هم به وسیله کشور ما تأمین گردد که با توجه به بحث تحریم ها، این قرارداد همچنان نیمه تمام به جای مانده است.

برچسب قیمت یک سوم نمونه وارداتی

دکتر افتخاری اسم می نماید عایق های حرارتی با قیمت دو دلار وارد کشور می شد که در حال حاضر با ارز 25 هزار تومانی حدود 50 هزار تومان قیمت دارد و در حال حاضر، ما آن را به قیمت 16 هزار تومان به خودروسازان می فروشیم که حدود یک سوم نمونه وارداتی است. اگر قرار بر صادرات این محصول باشد، همین قطعه پژو206 که ما پیروز به فراوری آن شده ایم، در سایت های انگلیس حدود 26 پوند به فروش می رسد که حدود 600 هزار تومان قیمت دارد. این شرکت دانش بنیان به طور میانه 50 درصد عایق های حرارتی خودروهای معمولی مانند 206، سمند و تیبا را فراوری می نماید اما در خودروهای خاصی مانند شاهین توربوشارژ، از آنجا که تأمین نماینده دیگری وجود ندارد، به طور 100 درصد این قطعه از سوی تجیران تأمین می گردد.

مزیت های رقابتی تجیران

دکتر افتخاری در برشمردن مزیت های رقابتی شرکت تجیران نسبت به رقبا تصریح می نماید: در فاز نخست، بحث داخلی سازی محصولات مطرح می گردد. در سال 94، این عایق های حرارتی از کره و آلمان وارد کشور می شد و این شرکت دانش بنیان با تحقیق و توسعه ای که داشت، آنها را داخلی سازی کرد و عایق هایی را که برای پژو 206 ساخته بود، به دیگر قطعات هم تعمیم داد. در فاز بعدی، تغییر فرآیند به سمت داخلی سازی رخ داد برای مثال، در آلمان، ربات ها و دستگاه های پیچیده ای فراوری می شد و با طراحی داخلی و با استفاده از دستگاه های داخلی و قالب هایی که در داخل کشور وجود داشت، این فرآیند هم داخلی سازی شد؛ در حالی که شرکت های دیگر، توان این تغییرات را نداشتند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می افزاید: در فاز بعدی نسبت به مقرون به صرفه سازی قطعات اقدام کردیم، به طوری که مواد اولیه جایگزین را در بحث عایق های حرارتی معرفی کردیم که تمام تست ها را با پیروزیت پشت سرگذاشت. در حال حاضر هم در حال تغییر مواد اولیه عایق های حرارتی هستیم که به طورکلی وارداتی بوده و از کشورهای کره و لوگزامبورگ وارد ایران می گردد. اما یک سال و نیم است که با انجام کارهای تحقیقاتی، کوشش می کنیم بتوانیم از مواد اولیه جایگزین استفاده کنیم.

راه های ارتباط با شرکت تجیران

وبسایت:tejiran.com

ایمیل:[email protected]

اینستاگرام:-tejiran

فکس: 33652175-023

تلفن: 33652174-023

آدرس: سمنان، شهرک صنعتی شرق، خیابان ابتکار6

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8108

به "فراوری عایق خودرو با فناوری تجیران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری عایق خودرو با فناوری تجیران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید