تهران سی امین شهر آلوده و هشتمین شهر پرترافیک دنیا

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران ، سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی امروز در نشست آنالیز نقش مدیریت شهری در کاهش آلودگی هوا که در سالن اجتماعات انجمن علمی اقتصاد شهری ایران برگزار گردید، با اشاره به اینکه آلودگی هوا در کلانشهرهای دنیا به ویژه شهرهای بزرگ کشورهای رو به توسعه چالشی بزرگ و فراگیر محسوب می گردد، گفت: چنانچه نگاهی به فهرست 30 شهر آلوده دنیا در سال 2015 بیندازیم تقریبا همگی آنها مربوط به کشورهایی در حال توسعه هستند و تهران نیز در این رده بندی در صندلی سی ام آلوده ترین شهرهای دنیا قرار گرفته است.

تهران سی امین شهر آلوده و هشتمین شهر پرترافیک دنیا

وی با اشاره به اینکه این شهرها نقاط اشتراک دیگری نیز دارند از جمله اینکه اکثر آنها از پرترافیک ترین شهرهای جهان به حساب می آیند، اضافه کرد: تهران در رده هشتم پرترافیک ترین شهرها قرار گرفته است.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اذعان به اینکه آلودگی شهرها تحت تاثیر و معلول عوامل متعددی است که می توان به موقعیت جغرافیایی شهر، عوامل اقلیمی و میکروکلیمای منطقه مانند سرعت و جهت باد دما بارش رطوبت و ... اشاره نمود، گفت: واضح است که موقعیت شهرها از جمله کوهستانی بودن، ساحلی بودن، واقع شده در دشت و ... بر روی میزان آلودگی تاثیرگذار است، اما برنامه ریزی و طراحی شهری و چگونگی فعالیت انسانی در فضاهای شهری نیز نباید از نظر دور داشته گردد.

مدرس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه بنظر می رسد امری که بیشترین تاثیر را بر روی آلودگی شهری دارد برنامه ریزی شهری است که در اکثر شهرهای آلوده جهان به صورت بخشی و با نگرش های مجزا دیده می گردد، گفت: چنانچه برنامه ریزی شهری به صورت یکپارچه در نظر گرفته گردد بسیاری از مسائل مربوط به آلودگی به وجود نخواهند آمد.

وی عنوان این مطلب که مباحثی همچون کارایی انرژی در بخش مسکن، مسکن اجتماعی، استانداردهای ساخت و ساز، الگوهای شهر فشرده و شهر هوشمند، مدیریت زمین شهری و جلوگیری از پراکنده رویی شهری همگی از عواملی هستند که ذیل برنامه ریزی شهری تعریف می شوند و عامل مشخص کننده در کاهش آلودگی هوا بشمار می روند، گفت: شهرهای پیروز جهان در زمینه آلودگی هوا عمدتا شهرهایی هستند که از نظام مدیریت و برنامه ریزی یکپارچه برخوردارند.

طباطبایی گفت: این شهرها بر خلاف کلانشهر تهران که سازمانها، نهادها و وزارت خانه های متعددی درگیر مدیریت و برنامه ریزی آن هستند، از بحث تفکیک زمین تا منطقه بندی و آماده سازی زمین شهری تا طرح های کلان شهری در خصوص گسترش آینده شهر و مسائل مربوط به حمل و نقل و زیرساخت ها و تسهیلات همگی در اختیار یک نهاد بنام مدیریت شهری هستند.

مشاور معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اذعان به اینکه در چنین شرایطی مدیریت شهری از آنجا که دارای اختیار تام وتمام در حوزه شهر می باشد، مجبور به پاسخگویی در قبال تمامی مسائل مالی، اجتماعی، زیست محیطی و حتی بحران ها و سوانح طبیعی است، گفت: شهرهای تمیز جهان هر کدام الگوی پیروزی در زمینه برنامه ریزی و مدیریت شهری می باشند به عنوان مثال کالگری کانادا به عنوان تمیزترین شهر جهان در سال 2015 شهروندان را از بعضی کارها که برای محیط زیست مضر و آسیب زا بوده و منبع آلودگی باشد منع می نماید.

وی گفت: آدلاید در استرالیا نیز مثال دیگری در این زمینه است که علی رغم اینکه بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد اما یکی از پاکترین شهرهای جهان است به گونه ای که بیش از 85 درصد زباله ها در این شهر بازیافت می شوند؛ نمونه جالب دیگر در بین شهرهای پاک جهان سنگاپور است که علیرغم دارا بودن بیش از 5 میلیون نفر جمعیت و نیز وجود صنایع بزرگ مقیاس مانند نفت و پتروشیمی و تراکم بالای جمعیتی اما باز از جمله تمیزترین شهرهای جهان بوده و دارای کیفیت زندگی بالایی می باشد که به نظر می رسد مدیریت یکپارچه شهری رمز پیروزیت این کلانشهر جهانی باشد.

نائب رئیس هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با عنوان اینکه استراتژی توسعه این شهرها بر مبنای اصولی همچون، پیشگیری، رصد کردن، الزام دولت و شهروندان به رعایت قوانینی خاص و آموزش های زیست محیطی قرار گرفته است، گفت: در مدیریت یکپارچه شهری سنگاپور نظارت زیست محیطی به طور مداوم انجام می گردد، برنامه ریزی ها کنترل می شوند و از مشوق های مالی برای فعالیت های خاص استقاده می گردد، و آگاهی عمومی ارتقا داده شده و مردم به مشارکت تشویق می شوند.

طباطبایی با اشاره به اینکه در کلانشهر تهران نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر متعددی به ایفای نقش می پردازند و در هیچ کدام از زمینه ها از استانداردهای زمین و مسکن شهری گرفته تا راهبردهای حمل و نقل و اعمال قوانین در این زمینه نگرش جامعی دیده نمی گردد، اضافه کرد: لذا انتظار اینکه مدیریت شهری بتواند مشکل آلودگی هوا که توسط انبوهی از دلایل و عوامل شکل گرفته است حل نماید انتظاری غیر منصفانه و غیر کارشناسی است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 609

به "تهران سی امین شهر آلوده و هشتمین شهر پرترافیک دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران سی امین شهر آلوده و هشتمین شهر پرترافیک دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید