تصمیمات بورسی، برگشت به عقب یا کاستن از فشار هسته معاملات

به گزارش مجله هاستفا، طی ماه های گذشته که با توجه افزایش تعداد کدهای معاملاتی در بورس، فشار بسیار زیادی به هسته معاملات وارد می شد که در بیشتر روزها معاملات را با کندی روبرو می کرد.

تصمیمات بورسی، برگشت به عقب یا کاستن از فشار هسته معاملات

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، هنوز یک ماه از تصمیم سازمان بورس در حوزه دو بخشی کردن زمان معاملات بازار نمی گذرد که باز هم این سازمان در حال تکرار همان شیوه است.

طی ماه های گذشته که با توجه افزایش تعداد کدهای معاملاتی در بورس، فشار بسیار زیادی به هسته معاملات وارد می شد که در بیشتر روزها معاملات را با کندی روبرو می کرد.

سازمان بورس که در آن دوره راه چارهی برای ارتقاء هسته معاملات نداشت و شرکت فرانسوی که این هسته معاملات را به ایران واگذار نموده بود، از ارائه خدمات پس از فروش به بهانه تحریم ها خودداری می کرد.

سازمان بورس با توجه به افزایش حجم معاملات و اعتراضات بیش از حد مردم در آن برهه زمانی با یک دستور که تعیین بود، نمی تواند راه چاره جدی و درستی برای این چالش باشد، زمان انجام معاملات را به دو بخش تقسیم کرد.

بعضی نمادها در آن دوره به بخش ابتدایی معاملات از 9 تا 11:30 و بخش دوم نیز از 12 تا 15 قابل معامله بودند.

این تصمیم در حالی گرفته شده بود که بسیاری از کارشناسان مسائل ایجاد شده در هسته معاملات را عاملی برای بعضی رشدها و ریزش ها در بورس می دانستند. از دیگر سو، بعضی کارشناسان نیز این هسته معاملات را املا مناسب برای این تعداد سهامدار مناسب نمی دانستند.

مهرداد رجبی، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: سامانه معاملات در ایران برای استفاده عموم سهامداران نبوده و برای استفاده کارگزاری ها طراحی شده است.

سازمان بورس پس از چند روز اجرای تصمیم خود، با توجه به تأثیرگذاری منفی دوتکه شدن زمان معاملات بر شاخص کل بورس، این تصمیم خود را ملغی کردند.

تصمیمی که می تواند تبعات منفی بر بازار داشته باشد

اما سازمان بورس در تصمیم مشابه به آنچه گفته شد، این بار زمان معامله بازار در فرابرس را تغییر داده و بازار باز شاهد دوتکه شدن زمان معاملات نمادهای مختلف است.

طبق اطلاعیه فرابرس، آغاز دوره سفارش گیری در بازار ابزارهای نوین اقتصادی به جز اسناد خزانه اسلامی و صندوق های قابل معامله از ساعت 12:45 به مدت 15 دقیقه و آغاز معاملات رأس ساعت 13:00 خواهد بود.

البته این بار دلیل تغییر زمان معاملات فرابرس اشکال فنی در سامانه معاملاتی فرابرس اعلام شده است که از صبح امروز این سامانه با مشکل روبرو شده و انجام معاملات در آن ممکن نبوده است.

البته این بار دلیل تغییر زمان معاملات فرابرس اشکال فنی در سامانه معاملاتی فرابرس اعلام شده است که از صبح امروز این سامانه با مشکل روبرو شده و انجام معاملات در آن ممکن نبوده است. چند بخش کردن زمان معاملات می تواند تأثیر منفی بر روی نمادهایی داشته باشد که از سایر نمادها تأثیرپذیری بالایی دارند. این اقدام می تواند نمادهایی که از ارزندگی کمتری برخوردار هستند را با مسائل جدی روبرو کند.

این نحوه تصمیم گیری در سازمان بورس که درگذشته نیز نتایج آن تعیین شده است نشان از یک بی تدبیری در تصمیم گیری دارد که می تواند دوباره بازار را به روزهای ناخوش احوالی می اندازد که بیشتر سهامداران در آن با مشکل جدی روبرو شده بودند.

منبع: فارس

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5290

به "تصمیمات بورسی، برگشت به عقب یا کاستن از فشار هسته معاملات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیمات بورسی، برگشت به عقب یا کاستن از فشار هسته معاملات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید