بیماری قلبی و عروقی عامل مرگ بیش از 17 میلیون نفر در جهان

به گزارش مجله هاستفا، متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی قلب و پیوند از مرگ بیش از 17 میلیون نفر در جهان توسط بیماری قلبی و عروقی خبر داد.

بیماری قلبی و عروقی عامل مرگ بیش از 17 میلیون نفر در جهان

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، نغمه ضیایی بابیان اینکه امروز 7 مهرماه روز جهانی قلب است، اظهار کرد: اتحادیه جهانی قلب شعار امسال را یک قول بدهید تا قهرمان سلامت قلب شوید نامگذاری نمود.

وی شرح داد: بیماری قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و ناتوانی در جهان و مسئول 17.9 میلیون مرگ در سال است که پیش بینی می گردد تا سال 2030 تا 23 میلیون نفر افزایش یابد.

متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی قلب و پیوند دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: این تعداد یک سوم کل مرگ ها در جهان و نصف کل مرگ های ناشی از بیماری های غیر واگیر است حدود 85 درصد این مرگ ها به علت بیماری قلبی و سکته مغزی است.

ضیایی گفت: نارسایی قلبی، شایع ترین علت بستری بیمارستانی در جهان محسوب می گردد و از هر 5 نفر یک نفر در طول زندگی خود مبتلا به نارسایی قلب خواهد شد.

وی بااشاره به اینکه نارسایی قلب به معنی عدم کفایت قلب در خونرسانی به ارگانها است، افزود: بسیاری از بیماری های قلبی عروقی نهایتا به نارسایی قلبی منجر می شوند.

متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی قلب و پیوند دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: براساس آمار وزارت بهداشت، در سال 2017، هشت درصد از ایرانیان به نارسایی قلبی مبتلا هستند که این آمار دو برابر سایر کشورهای آسیایی می باشد و پیش بینی می گردد تا سال 2030، چهل و هفت درصد جمعیت جهان مبتلا به نارسایی قلبی می شوند.

ضیایی بااشاره به اینکه علائم نارسایی قلبی می تواند حاد و ناگهانی و یا تدریجی و پیشرونده باشد، شرح داد: میزان مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی از بسیاری از بدخیمی های شایع در کل جهان بیشتر است.

وی بااشاره به اینکه تنگی نفس، سرفه، خستگی زودرس، تورم اندام ها، عدم تحمل فعالیت و سرفه شبانه از علائم بروز نارسایی قلبی است، گفت: فشار خون، بیماری عروقی کرونر، دیابت، برخی بیماری های ویروسی، نقص ذاتی، عضله و دریچه های قلبی، استفاده از سیگار، مواد انرژی زا و روانگردان از علل ایجاد نارسایی قلبی محسوب می گردد.

متخصص قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل بابیان اینکه با ایجاد چند تغییر کوچک و ساده در زندگی، می توانیم خطر بیماری قلبی و سکته های مغزی را کاهش دهیم و کیفیت زندگی مان را نیز بهبود بخشیم، گفت: رژیم غذایی متعادل فاقد روغن جامد، کم کالری، پرهیز از نوشیدنی های شیرین، هر غذای آماده و فرآوری شده و پرهیز از نمک و مهمتر از آن روی آوردن به رژیم محتوی سبزی و میوه و حبوبات و ماهی فراوان در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی موثر خواهد بود.

ضیایی افزود: فعالیت ورزشی در سطح متوسط، پیاده روی تند به میزان 30 دقیقه در روز، ترک سیگار و قرار ندریافت در محیطی که سیگار مصرف می گردد، عدم مصرف الکل نیز از راه های جلوگیری به ابتلا به بیماری های قلبی است.

وی با ذکر این نکته که بیماری قلبی و عروقی اولین علت مرگ و میر در کل جهان است، یادآورشد: با کنترل 4 عامل خطر مهم مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت بدنی و مصرف بیرویه الکل، از میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی به میزان 80 درصد پیشگیری خواهد شد.

متخصص قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: مصرف دخانیات و در معرض دود سیگار دست دوم قرار دریافت موجب مرگ 6 میلیون نفر در سال می گردد و تخمین زده می گردد سبب تقریبا 10 درصد بروز بیماری های قلبی عروقی گردد.

ضیایی شرح داد: در معرض دود دست دوم سیگار قرار دریافت ششصد هزار نفر را در سال از بین میبرد که 28 درصد آن ها کودک هستند.

وی گفت: طی 2 سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر بطور آسانی کاهش می یابد و در طول 15 سال بعد از ترک، خطر بیماری قلبی عروقی به وضعیت افراد غیر سیگاری برمی گردد.

منبع:ایسنا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 427

به "بیماری قلبی و عروقی عامل مرگ بیش از 17 میلیون نفر در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری قلبی و عروقی عامل مرگ بیش از 17 میلیون نفر در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید