بیش از 100 نوع دارو با فناوری هسته ای ساخته شد

به گزارش مجله هاستفا، محمدعلی طاهر در مصاحبه با خبرنگاران، در تشریح جزئیات چهل و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور گفت: این نمایشگاه از سوی سازمان انرژی اتمی با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان از روز گذشته شروع شده به مدت چهار روز تا یکم آبان ماه امسال در فضایی به مساحت هزار و 200 متر مربع در این دانشگاه برگزار می گردد.

بیش از 100 نوع دارو با فناوری هسته ای ساخته شد

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به برپایی 20 غرفه در سه بخش چرخه سوخت هسته ای، نیروگاهی و کاربردهای صنعت هسته ای در صنایع مختلف اضافه کرد: این نمایشگاه در 15 محور چرخه سوخت هسته ای، اکتشاف و استخراج، غنی سازی اورانیوم، تولید آلیاژی نوین، مجتمعهای سوخت، فیزیک هسته ای، ماکت نیروگاهی کشاورزی هسته ای، تولید اورانیوم، کاربرد پرتوهای هسته ای، راکتور تحقیقاتی، آب سنگین، پسمانداری و زباله های هسته ای، حفاظت در برابر پرتوهای هسته ای و شبیه ساز راکتور قدرت به ارائه دستاوردها می پردازد.

وی ادامه داد: در بخش چرخش سوخت نیروگاه 225 قلم محصول، کاربردهای جانبی هسته ای 175 قلم محصول، 6 ماکت بزرگ نیروگاه بوشهر، پسمانداری، آبشار سانتریفیوژ، مرکز پرتودهی، فراروی اورانیوم و ماشین های سانتریفیوژ در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

طاهر در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 100 نوع دارو که با فناوری هسته ای ساخته شده اند، در این نمایشگاه وجود دارد، گفت: در حال حاضر داروهایی ساخته شده اند که در گذشته از خارج از کشور وارد می شد اما اکنون نه تنها این داروها به واسطه صنعت پیشرفته هسته ای در داخل تولید می گردد، بلکه صادر نیز می گردد.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان در ادامه به یکی از کاربردهای صنعت هسته ای در بخش کشاورزی اشاره نمود و گفت: برای نگهداشت محصولات کشاورزی از جمله پسته، برنج و سبزیجات از اشعه گاما استفاده می گردد که نسبت به مواد شیمیایی بی ضرر است. به طور مثال با استفاده از اشعه گاما، برنجی تولید شده است که در حال حاضر در بازار هم وجود دارد؛ این نوع برنج با آب کمتری نسبت به آن چیزی که در شمال کشت می گردد، به عمل می آید و لازم نیست که در آب کاملا غوطه ور باشد.

وی در ادامه توضیح داد: کارشناسان انرژی اتمی در غرفه ها حضور دارند و درباره محصولات عرضه شده و صنعت هسته ای توضیحات لازم را به عموم مردم ارائه می دهند.

طاهر همچنین هدف از برگزاری این نمایشگاه را مطلع سازی افکار عمومی نسبت به دانش بومی صنعت هسته ای و معرفی آن به عنوان یک تکنولوژی مفید در زندگی مردم، برطرف ابهام در زمینه فعالیت های هسته ای به لحاظ ایمنی، زیست محیطی و چه به لحاظ سیاسی و خنثی سازی تبلیغات منفی دشمنان، ایجاد علاقه مندی به جذب کارشناسان و متخصصان دانشگاهی و جذب نخبگان و تقویت خودباوری و غرور ملی به وسیله مشاهده علمی و معرفی کاربردهای این صنعت به ویژه در کشاورزی و پزشکی عنوان نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 889

به "بیش از 100 نوع دارو با فناوری هسته ای ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 100 نوع دارو با فناوری هسته ای ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید