بحران سازی ملکه های قاچاق

به گزارش مجله هاستفا، ملکه های قاچاق سبب بحران جدی در اصلاح زنبور عسل در کشور می شوند.

بحران سازی ملکه های قاچاق

به گزارش خبرنگاران به نقل از سبزینه، مدرس دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران معتقد است بر خلاف آنچه ادعا می گردد نه ملکه اصلاح شده خارجی در کشور داریم و نه ملکه اصلاح شده ایرانی. از سوی دیگر ملکه هایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، درجه 2 و 3 هستند و درصد کمی ژن اصلاحی دارد.

غلامعلی نهضتی پاقلعه در مورد تاریخچه آغاز اصلاح نژاد زنبور عسل گفت: اصلاح نژاد مبحثی است که از قدیم الایام بوده و بحث تازه ای نیست؛ به این معنا که از قدیم زنبورداران، کشاورزان و دامپروران به دنبال این بوده اند که افراد برترشان را برای تکثیر و فراوری استفاده نمایند که این خود نوعی اصلاح محسوب می شده است. بعدها هم که در کشور مسائل علمی پیش آمد، رشته اصلاح نژاد و درس های اصلاح نژاد تدریس می شد و کم کم روش های دقیق تر و جدی تری را پیش بردند.

نهضتی پاقلعه اضافه نمود: در واقع از سال 1335 تا پیش از انقلاب ملکه های اصلاح شده خارجی به کشور وارد می شد و وارد نماینده آن یا دولت بود یا شرکت های خصوصی که زیر نظر دولت این کار را انجام می دادند که این ملکه های اصلاح شده که وارد می شد، کیفیت بسیار بالایی نیز داشتند، اما بعد از انقلاب این موضوع مطرح شد که خودمان فراورینمایندگان ملکه باشیم و به همین دلیل جلوی واردات ملکه های اصلاح شده گرفته شد، اما امروز می بینیم که ملکه های خارجی به صورت قاچاق و بدون ضابطه وارد کشور می گردد.

  • ملکه ایرانی و خارجی اصلاح شده در کشور نداریم

این فعال صنعت زنبورداری تأکید کرد: در حال حاضر اصلاح زنبور عسل در کشور دچار بحران جدی است؛ چون از یک طرف زنبورهای ملکه از خارج قاچاق می گردد که این ملکه ها نه قرنطینه هستند و نه کنترلی صورت می گیرد، از طرف دیگر به اصطلاح بدون هیچ حساب و کتابی با روش های غلط تکثیر و بین زنبورستان ها توزیع می گردد. علاوه بر این عده ای نیز از پرورش ملکه سود می برند؛ یعنی خودشان ملکه خودشان را فراوری و تکثیر می نمایند که این روش بسیار غلطی است، چون ملکه باید فقط به وسیله تشکیلات اصلاح ملکه فراوری و تکثیر گردد.

نهضتی پاقلعه اعلام کرد: از سوی دیگر شاهد هستیم که موسسه تحقیقات علوم دامی کشور ادعا می نماید ملکه ایرانی فراوری می نماید، اما با توجه به این که سال هاست با این مرکز همکاری داریم، تا به حال ندیده ایم که ملکه ای فراوری نمایند. به عبارت دیگر ملکه فراوری می نمایند، اما کیفیت ندارد و قابل عرضه و استفاده نیست. به این ترتیب می توان گفت در حال حاضر در کشور ملکه خارجی و ایرانی اصلاح شده نداریم.

وی در مورد تبعات منفی ورود ملکه های قاچاق به زنبورستان ها گفت: مسلماً با ورود زنبور به صورت قاچاق آن هم از مراکزی که دارای مجوز نیست، هم بیماری و آلودگی وارد کشور می گردد، هم این که زنبورداران و زنبورداری صدمه می بینند و میزان فراوری عسل پایین می آید.

این مدرس دانشگاه توضیح داد: کشورهای خارجی ملکه های اصلاح شده فراوری می نمایند، اما قاچاقچیان نحوه کارشان این گونه است که از هر پنج ملکه ای که قاچاق می نمایند، 500 ملکه فراوری می نمایند.

نهضتی پاقلعه در پاسخ به این سوال که ملکه های اصلاح شده خارجی چه تفاوتی با دیگر ملکه ها دارند، گفت: ملکه اصلاح شده دارای یک سری صفات مالی مهم بهبود یافته است؛ به عنوان مثال نیش کم تر می زند و عسل بیش تری فراوری می نماید. از سوی دیگر رفتار زنبورهای اصلاح شده بهتر است و صنعتی محسوب می گردد، در نتیجه کار کردن با آن ها راحت تر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4536

به "بحران سازی ملکه های قاچاق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران سازی ملکه های قاچاق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید