ایران شناسان در طول تاریخ سفیران فرهنگی ایران در کشور خودشان بوده اند

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آیین اختتامیه دوره دانش افزایی اساتید ایران شناس، با خواندن این شعر آب اگر صد پاره شود باز با هم آشناست خطاب به استادان ایران شناسی شرکت کننده در دهمین دوره ایران شناسی، گفت: ما ایرا ن شناسان خارجی را از خودمان می دانیم و حتی اگر در صدپاره دنیا زندگی کنیم، باز با هم آشنا هستیم.

ایران شناسان در طول تاریخ سفیران فرهنگی ایران در کشور خودشان بوده اند

وی اضافه نمود: ایران شناسان در طول تاریخ، سفیران فرهنگی کشور ایران در کشور خودشان بوده اند. ایران شناسان در دوران سختی و مرارت هم سعی می کردند تا روابط فرهنگی را زنده نگهدارند و نمونه آن هم فعالیت ایران شناسان در دوره حیات شوروی سابق و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: در آن دوره حاکمان شوروی چون ایران را پایگاه آمریکا تلقی می کردند، در سیاست، همواره نگاهی منفی به ایران داشتند؛ اما پرکارترین دوره ایران شناسی در روسیه در همان دوره بود. به طوریکه ترجمه کتاب یکی بود یکی نبود جلال آل احمد در این دوره سه بار و هر بار 400 هزار نسخه چاپ و منتشر شد.

وی با اشاره به اینکه به مدت 5 سال رایزن فرهنگی ایران در روسیه بوده و با تمامی استادان روس شرکت نماینده در این دوره آشناست، گفت: متأسفانه در کشورهای روسیه، بلغارستان و لهستان، شناخت نسبت به ایرا ن شناسی با تغییرات ایران تغییر پیدا نکرده است؛ بنابراین شناخت امروز این کشورها از ایران باید با تغییرات آن، منطبق گردد.

ابراهیمی ترکمان ادامه داد: ایران شناسان بزرگی هستند که فعالیت شان توأمان مربوط به کشور خودشان و ایران می شد. یعنی نه تنها در کشور خودشان نسبت به معرفی ایران اهتمام می ورزیدند؛ بلکه در ایران هم به ما یاری می کردند تا اتفاقات تاریخی آنها را بشناسیم.

وی تأکید کرد: امروزه در کشورهای روسیه، بلغارستان و لهستان، آثار و اسناد زیادی وجود دارد که ایران شناسان این کشورها می توانند به آنها دست پیدا نمایند؛ مانند نامه های میرزا کوچک خان جنگلی و یا امیرکبیر به طرف های روسیه و کشورهای اطراف آن که شناختن آن برای ما ایرانیان بسیار جذاب خواهد بود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخنان خود را اینگونه انتها برد: شما ایران شناسان با شناسایی این آثار و معرفی آنها به ایرانیان، هم فعالیت ایران شناسی خود را انجام داده اید و هم اینکه ما را با قسمتی از اتفاقات تاریخی در کشور خودتان آشنا می سازید.

دوره ای برای استادان

بنا بر اعلام این خبر دهمین دوره ایران شناسی، به همت مرکز توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی و شرکت حامیان میراث فرهنگی، از روز یکشنبه 14 دی شروع شده بود و دیشب، با اهدای گواهینامه به انتها رسید.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هدف به روزرسانی اطلاعات اساتید ایران شناسی دانشگاه های خارجی، تقویت توان علمی و بالا بردن سطح آگاهی استادان رشته ایران شناسی و همچنین ارایه چهره حقیقی فرهنگ و تاریخ تمدن ایران به مردم و جامعه دانشگاهی خارج از کشور، اقدام به برگزاری دوره بازآموزی اساتید ایران شناس می نماید.

در دهمین دوره 11 نفر از اساتید ایران شناس و زبان فارسی کشورهای روسیه، لهستان و بلغارستان طی 15روز در محل دانشکده دانشگاه علامه طباطبایی، دوره بازآموزی را سپری کردند.

آیین اختتامیه دوره دانش افزایی اساتید ایران شناسی، با برگزاری ضیافت شام به افتخار این استادان، در محل سالن تشریفات این سازمان و با حضور جمعی از اصحاب علم و فرهنگ و رسانه و همچنین ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، عبدالکریم نیکخواه، معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی و اساتید ایران شناسی شرکت نماینده در این دوره، برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3786

به "ایران شناسان در طول تاریخ سفیران فرهنگی ایران در کشور خودشان بوده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران شناسان در طول تاریخ سفیران فرهنگی ایران در کشور خودشان بوده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید