الزامات تعطیلی مشاغل برای کنترل کرونا

به گزارش مجله هاستفا، بنگاه های اقتصادی و تولیدی به 2 دلیل تمایلی به شرکت در طرح های احتاقتصادی قرنطینه شهرها ندارند؛ اول اینکه در دوره قبلی قرنطینه، حمایت های وعده شده برای عبور از کرونا با آنچه واقعاً اجرا شده تفاوت جدی داشته و دوم اینکه شرایط اقتصادی بنگاه ها و همچنین شرایط بازار و تعهداتشان اجازه توقف یا کاهش چشمگیر فعالیت ها را نمی دهد.

الزامات تعطیلی مشاغل برای کنترل کرونا

در دوره های قبلی شیوع کرونا، فعالیت های اقتصادی به محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی تن دادند و در مقابل وعده هایی از دولت دریافتد تا هزینه های محدودسازی فعالیت را پشت سر بگذارند؛ حالا اما در شرایطی که خیز جدید شیوع کرونا شروع شده و موج چهارم بیماری کووید-19 به راه افتاده است، بنگاه های اقتصادی و فراوریی از محدود شدن وعده های عبور از کرونا به حرف و گفتاردرمانی گلایه دارند و به فعالان اقتصادی حق می دهند که به طرح های احتاقتصادی قرنطینه تن ندهند. البته آن گونه که صاحب نظران بخش خصوصی می گویند، بنگاه ها در دوره اول کرونا با صرف هزینه های سنگین، الزامات همزیستی با این بیماری را مهیا نموده اند و توانایی تداوم فعالیت در دوره قرنطینه با رعایت توصیه های بهداشتی را دارند.

حمایت به جای حرف

بحث در مورد قرنطینه جدی شهرها با به راه افتادن موج چهارم شیوع کرونا داغ شده، اما مقاومت های پیدا و پنهانی به خصوص از سوی فعالان اقتصادی و بنگاه های فراوریی، خدماتی و صنفی در مقابل اجرای طرح های احتاقتصادی قرنطینه وجود دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران می گوید: در ماه های نخست شیوع کرونا، بنگاه های اقتصادی زیان سنگینی متقبل شدند تا خود را با شرایط بهداشتی و پروتکل های مقابله با شیوع کرونا هماهنگ نمایند و به شیوه های مختلف نظیر کاهش مقیاس فعالیت، دورکاری و حتی تعطیلی با حرکت ملی برای مهار کرونا همراه شدند.

حسین سلاح ورزی می افزاید: در آن دوره باوجوداینکه شرایط نامساعد اقتصادی و درآمدی دولت قابل درک بود، دولتمردان برای حمایت از بنگاه ها و فعالیت های آسیب دیده از کرونا به حمایت در حد حرف و گفتاردرمانی بسنده کردند.

او با اشاره به اینکه در این شرایط حمایت هایی نظیر تخفیف یا بخشش اقتصادیات و حق بیمه نیروی کار عملاً اتفاق نیفتاد و نهایتاً در قالب به تعویق انداختن اخذ اقتصادیات و مهلت دادن برای پرداخت بخشی از بدهی ها به بیمه بسنده شد.

سلاح ورزی در پاسخ به موضع گیری بنگاه های اقتصادی و فعالیت های فراوریی بخش خصوصی به طرح احتاقتصادی قرنطینه در موج چهارم کرونا، می گوید: بحث قرنطینه بیشتر حوزه اصناف و خدمات را درگیر می نماید. گرچه حوزه فراوری نیز به واسطه انتقال نیروی کار به وسیله حمل ونقل عمومی می تواند مشمول محدودیت ها گردد؛ اما در امسال با توجه به افزایش چشمگیر مزد طبق مصوبه شورای عالی کار و به تبع آن رشد حق بیمه تأمین اجتماعی و همچنین بالا رفتن هزینه ها در دوره کرونا و افول درآمدها در شرایط نامساعد اقتصادی، اجرای هرگونه محدودیت اجتماعی یا قرنطینه باید با در نظر دریافت حمایت های اقتصادی واقعی و فوری باشد وگرنه حتی در صورت موفقیت اجرای این طرح ها با تعزیر و اجبار، تبعات فشار هزینه ای به بنگاه ها و نیروی کار مشکل آفرین خواهد شد.

این فعال اقتصادی، با اشاره به اینکه بنگاه های اقتصادی در قبال تعویق تعهدات داخلی و خارجی خود با هزینه های سرسام آور روبرو خواهند شد و سمت عرضه در اقتصاد ایران نیز قادر به تحمل شوک نیست، تأکید می نماید: همان گونه که تا به امروز کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا، آنالیز و مشورت خوبی جهت اجرای محدودیت برای حوزه فراوری داشته است، در محدودیت یا قرنطینه های احتاقتصادی جدید نیز باید این شیوه ادامه پیدا کند.

مردم متعهد بودند

پدرام سلطانی، نایب رئیس پیشین اتاق ایران در گفت وگو با همشهری، با تأکید بر اینکه مخالفت با قرنطینه در همه کشورها به نوعی وجود دارد، می گوید: انسان به عنوان یک موجود اجتماعی برای مدتی می تواند از زندگی معمولی فاصله بگیرد و از یکجایی به بعد حاضر به این کار نیست. به همین دلیل در بسیاری از کشورها، مردم حتی برای اجرای پروتکل های بهداشتی نظیر زدن ماسک، اعتراض و تجمع کردند؛ اما در ایران واقعاً تا جایی که به مردم مربوط بوده، همراهی مساعدی با توصیه های دوره کرونا داشته اند.

سلطانی در مقایسه همراهی مردم ایران و سایر کشورها با قواعد دوره کرونا می افزاید: مسافران و آشنایانی که در یک سال اخیر از اروپا و آمریکا به ایران سفر نموده اند، همگی گواهی داده اند که میزان رعایت توصیه های بهداشتی توسط مردم ایران در بسیاری موارد از مردم اروپا و آمریکا نیز جدی تر و بهتر بوده است.

او سوء مدیریت در کنترل شیوع کرونا را بیش از همراهی نکردن مردم و کسب وکارها مقصر می داند و معتقد است: در کشورهایی که دولت توان یا عزم جبران خسارت بنگاه ها و کسب وکارها را در جریان محدودیت های کرونا ندارد، مردم از منظر اقتصادی مجبور به شکستن پروتکل ها هستند؛ اما در ایران باوجوداینکه دولت به دلیل تنگنای اقتصادی، کسری بودجه و حتی سوء مدیریت قادر به کنترل اوضاع نبوده، بازهم شکستن قرنطینه و کاهش رعایت پروتکل ها با شدت کمتری رخ داده است.

به عقیده این فعال اقتصادی، در یک سال گذشته بسیاری از بنگاه ها و کسب وکارها، خود را با دورکاری کرونا تطبیق داده اند، اما در حوزه اصناف و خدمات که فعالیت ها به حضور فیزیکی گره خورده، اجرای قرنطینه و محدودیت نیازمند حمایت اقتصادی دولت است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7268

به "الزامات تعطیلی مشاغل برای کنترل کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الزامات تعطیلی مشاغل برای کنترل کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید