افتتاح خانه موزه سیمین و جلال در اسفند ماه امسال

به گزارش مجله هاستفا، خانه موزه سیمین و جلال در اسفند ماه، همزمان با سالروز گرامیداشت یاد و خاطره سیمین دانشور، افتتاح خواهد شد.

افتتاح خانه موزه سیمین و جلال در اسفند ماه امسال

علیرضا جعفری مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت:

توجه به نویسندگان، هنرمندان و بزرگان عرصه ادب و هنر کشور اهمیت بسیار زیادی در تقویت پایه های فرهنگ ملی دارد.

وی گفت:

این افراد به عنوان بخشی از مالکان فکری جامعه، منشا اثرگذاری در عرصه های مختلف فرهنگی اجتماعی به شمار می آیند، بنابراین احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر، نشان دهنده توجه به فرهنگ و هنر اصیل ایرانی است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به سرانجام بازسازی و بازسازی منزل جلال آل احمد و سیمین دانشور گفت:

این خانه موزه با حفظ هویت این بنای فرهنگی و مطابق با اصول علمی بازسازی ابنیه تاریخی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه حفاظت، بازسازی و احیای بناها، مجموعه ها، محوطه ها و بافت های فرهنگی و تاریخی بسیار ضرورت دارد، اضافه کرد:

هدف اصلی ما ضمن مقاوم سازی و اصلاح موارد پر مخاطره، تاکید بر مداخله حداقلی برای حفظ اصالت بنا است.

جعفری با اشاره به تکمیل چیدمان و موزه آرایی این مجموعه بیان نمود:

هرچند این مجموعه از کاربری شخصی تبدیل به مجموعه ای با کاربری عمومی (موزه) شده است، اما تمامی عملیات استحکام بخشی و مقاوم سازی ضمن حفظ اصول بازسازی و احیا، بر اساس مداخله حداقلی اجرا شده است.

جعفری به بعضی اقدامات اجرا شده در این بنا از جمله محوطه سازی، کف سازی و نازک کاری، ایمن سازی و تعبیه راستا دسترسی آب انبار قدیمی که در جریان بازسازی و بازسازی پدیدار شده و بعلاوه نورپردازی مجموعه اشاره و خاطر نشان کرد:

در سیرکولاسیون و موزه آرایی فضای این مجموعه نیز کوشش شده تا حس و حال مربوط به این فضا کاملا حفظ گردد.

به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، مجموعه های الحاقی همانند فضاهای خدماتی و رفاهی نیز با توجه به مبانی نظری همجواری در کنار یک بنای تاریخی، اجرا شده است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به بازسازی و احیای کتابخانه مرحوم جلال آل احمد اشاره نمود و گفت:

بازسازی اشیای خانه سیمین و جلال نیز به سرانجام رسیده و چیدمان کتابخانه نیز طبق سلیقه و چیدمان ساکنان این خانه اجرا شده است.

به گفته جعفری سبک و شیوه قدیم در طراحی و چینش اشیای متعلق به منزل سیمین و جلال به مانند گذشته به نمایش درمی آید تا بازدیدکنندگان در عین بازدید با حس و حال هوای این مجموعه بیشتر انس بگیرند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم جلال آل احمد سال ها پس از حضور در این مجموعه، اقدام به توسعه دو بخش کتابخانه و مطالعاتی نموده بود، گفت:

در بازسازی و بازسازی هر دو بخش کتابخانه و بخشی که مربوط به هم اندیشی و هم نشینی با نویسندگان و هنرمندان بوده، کوشش شده ماهیت معماری و روح حاکم بر بافت با همان حس و حال گذشته بازسازی گردد.

لازم به ذکر است در راستای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در سطح شهر تهران و با هدف باز زنده سازی خانه های مشاهیر و بزرگان و پاسداشت منزلت نویسندگان به عنوان پایه های فرهنگ و هنر در جامعه، منزل مسکونی جلال آل احمد و سیمین دانشور با مساحت 420 متر مربع به تملک شهرداری تهران درآمده و به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی بازسازی و بازسازی شده است.

خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد با زیربنای حدود 250 مترمربع، شامل 2 طبقه در محله دزاشیب، بن بست ارض واقع شده است که اسفند ماه افتتاح خواهد شد.

منبع: کجارو / farsnews.com
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 9503

به "افتتاح خانه موزه سیمین و جلال در اسفند ماه امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح خانه موزه سیمین و جلال در اسفند ماه امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید