اصرار مالک بر تخریب بنا تاریخی خانه ملک زاده، سردر حفظ شد

به گزارش مجله هاستفا، خانه مهدی ملک زاده، پزشک و مورخ ایرانی (فرزند ملک المتکلمین) و نویسنده کتاب تاریخ انقلاب مشروطیت با حکم وزارت میراث فرهنگی نوسازی و تنها نمای بیرونی آن باقی خواهد ماند. این در حالی است که در نخستین مکاتباتی که مالک با میراث انجام داده است عنوان شده که خانه مهدی ملک زاده دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بوده و باید از آن محافظت گردد.

اصرار مالک بر تخریب بنا تاریخی خانه ملک زاده، سردر حفظ شد

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خانه مهدی ملک زاده پس از فوت ایشان در سال 1334 به شخصی به نام خانم سمیعی فروخته شده و در سال های گذشته مالک امروز خانه را از خانم سمیعی خریده و مالک در سال 1382 از شهرداری درخواست صدور مجوز تخریب و نوسازی کرد که با توجه به طرح تفضیلی و قرار دریافت ملک در محدوده حفاظت از آثار باستانی، تخریب آن منوط به مجوز میراث شد.

نتوانستیم مالک را متقاعد به حفظ بنا کنیم

محمد شهرآبادی، معاون شهرسازی منطقه 11 با اشاره به این که شهرداری هم راغب به صدور این مجوز نبوده است، گفت: ساختمان های میراثی، هویت شاخص برای شهر و کشور به شمار می فرایند با این وجود ما نتوانستیم مالک را متقاعد به حفظ و بازسازی بنا کنیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که مالک تقاضا تخریب بنا را داشت و تصمیم گیرنده این مساله میراث فرهنگی بود، پفراینده به میراث فرهنگی منتقل شد و این سازمان هم با حفظ سردر بیرونی اجازه تخریب بنای داخلی و ساخت بنای جدید را صادر کرد.

معاون شهرسازی منطقه 11 گفت: پفراینده این ملک را استعلام نموده ایم و نقشه مورد تقاضای مالک با توجه به این که میراث فرهنگی ناظر آن است، کمیته نما شهرداری تهران به این موضوع وارد نشده است و جهت آنالیز به کمیته میراث فرهنگی فرستاده شد.

نظارت سازمان زیباسازی برای حفظ سردر هنگام تخریب

وی اضافه کرد: با توجه به موافقت نهایی میراث برای تخریب ملک تنها نگرانی ما آسیب نرسیدن به سردر این خانه تاریخی بود و به همین دلیل سازمان زیباسازی برای نظارت بر نحوه تخریب ورود پیدا کرد.

شهرآبادی اظهار داشت: مجوز تخریب این بنا نهایتاً در سال 98 صادر شده است و پیش از آن هیچ گونه تخریبی صورت نگرفت.

در حال در حال حاضر 25 بنا ثبتی و واجد ارزش در منطقه 11 وجود دارد که تنها خانه امیر بهادر (نرسیده به پل امیر بهادر در ضلع جنوب میدان منیریه)، مقبره شیخ هادی (خیابان امام خمینی -خیابان شیخ هادی - نرسیده به جمهوری) و حریم اطراف دانشگاه تهران دارای حریم قانونی است.

مهر

منبع: گردشبان
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3508

به "اصرار مالک بر تخریب بنا تاریخی خانه ملک زاده، سردر حفظ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصرار مالک بر تخریب بنا تاریخی خانه ملک زاده، سردر حفظ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید