استفاده از گیاهان در فراوری برق

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران/اصفهان نتایج یک پژوهش از محققان اصفهانی نشان می دهد که با استفاده از گیاهان می توان برق فراوری کرد. در این فرآیند از فتوسنتز گیاهان استفاده و از آن برای تبدیل به انرژی الکتریسیته (برق) یاری گرفته می گردد.

استفاده از گیاهان در فراوری برق

در پژوهشی که در مورد فراوری انرژی الکتریسیته از گیاهان دارویی توسط تیم پژوهشگران متشکل از ساناز شیرانی و احمد ایمنی (کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی گرایش بیوتکنولوژی و ژنتیک مولکولی گیاهان باغبانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان) و علی برومند (مهندس مکانیک) انجام شد، آمده است: با توجه با اینکه محدودیت منابع انرژی فسیلی در کنار پتانسیل بالای آلایندگی، جایگزینی آنها با منابع پاک و تجدید پذیر را ضروری کرد است، امروزه استفاده از انرژی های پاک و حافظ محیط زیست از اولویت های جامعه جهانی محسوب می گردد.

ساناز شیرانی یکی از پژوهشگران این تحقیق در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: استفاده از انرژی های پاک با بهره گیری از منابع طبیعی و در دسترس قابل انجام است. یکی از ایده های مطرح در مورد فراوری انرژی؛ استفاده از گیاهان در فراوری برق است.

وی افزود: در این پروژه از فرآیند فتوسنتز در گیاهان استفاده و از آن برای تبدیل به انرژی الکتریسیته (برق) یاری گرفته می گردد.

این محقق ادامه داد: اساس کار برای تبدیل انرژی خورشید به برق، برمبنای همکاری و تعامل بین گیاهان و باکتری ها و با استفاده از پیل های سوختی میکروبی- گیاهی است.

شیرانی افزود: این پیل ها قادرند انرژی حاصل از فعل و انفعالات در ناحیه نزدیک به ریشه گیاه (ریزوسفر) که در نتیجه فعالیت میکروارگانیسم های موجود، فراوری می گردد را جذب و پس از انتقال به پیل ها به انرژی الکتریکی تبدیل نمایند.

وی با بیان اینکه فراوری برق با این روش بدون فراوری هرگونه گازهای حاصل از احتراق است، توضیح داد: علاوه بر این از لحاظ فراوری گاز کربن دی اکسید خنثی است و باعث کاهش نشر گاز متان نیز می گردد.

این محقق فراوری انرژی پاک و تجدید پذیر را از دیگر اهداف این تحقیق اعلام نمود و گفت: با توجه با اینکه بعضی گونه های بومی ایران جنبه دارویی و تزئینی دارند و امروزه در محیط ها و فضاهای سبز شهری از آنها استفاده می گردد، می توان از پتانسیل آنها علاوه بر استفاده در فضاهای سبز شهری برای فراوری انرژی الکتریسیته و روشنایی معابر و خیابان ها با حداقل هزینه نیز بهره برد.

وی در مورد ویژگی های این محصول و وجه تمایز ان با دیگر محصولات مشابه، اظهار داشت: نتایج تحقیقات نشان می دهد که گیاهان یکی از مهمترین و بهترین گزینه های موجود در سطح زمین برای به دام انداختن انرژی خورشیدی، به وسیله فرآیند فتوسنتز، هستند. در شرایط طبیعی، باکتری هایی که در مجاورت ریشه گیاهان زندگی می نمایند بقایای مواد آلی گیاهی را تجزیه نموده و در نتیجه، الکترون ها ضمناً فرآیند فتوسنتز آزاد می شوند.

این محقق افزود: اگر بتوان الکترودی را در چنین محیطی قرار داد، می توان این الکترون ها را جذب نموده و در نتیجه نیروی الکتریکی فراوری کرد.

شیرانی با اشاره به ضرورت جامعه به داشتن انرژی های تجدید پذیر با قیمت تمام شده ارزان، گفت: در این پژوهش استفاده از گیاهان دارویی تزئینی در سطح فضاهای سبز شهری را در دستور کار قرار داده شده است که از لحاظ نوآورانه بودن آن می توان به استفاده از گیاهان بومی منطقه و فراوری انرژی الکتریسیته از آنها اشاره نمود.

شیرانی شرح داد: در این طرح برای تکمیل عملکرد از بیوراکتورها با طراحی خاص به منظور به کارگیری الکترون های آزاد شده استفاده شده است.

وی این روش را مقرون به صرفه دانست و گفت: با توجه به اینکه این طرح به عنوان یکی از احتیاجهای بشر در سال های آینده و همچنین احتیاج مبرم روزافزون به منابع انرژی با الزام به حفظ محیط زیست است، بازار هدف بسیار گسترده ای از جمله مصارف خانگی، اداری و حتی صنعتی را در برخواهد گرفت .

نماشو: شبکه تبلیغاتی نماشو | آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، ثبت آگهی رایگان، آگهی رایگان اینترنتی، رپورتاژ رایگان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2063

به "استفاده از گیاهان در فراوری برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از گیاهان در فراوری برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید