اردوغان قصد تسلیم شدن در برابر زورگویی امریکا را ندارد ، امضای دومین قرارداد خرید سامانه پدافندی S400 به وسیله ارتش ترکیه

به گزارش مجله هاستفا، تحویل نخستین آتشبارهای سامانه پدافندی S400 به ترکیه از سال گذشته میلادی شروع شده و در پایگاه هوایی Akinci مستقر شد و تا ماه می امسال میلادی 2 گردان سامانه اس400 به طور کامل به ارتش ترکیه تحویل شد.

اردوغان قصد تسلیم شدن در برابر زورگویی امریکا را ندارد ، امضای دومین قرارداد خرید سامانه پدافندی S400 به وسیله ارتش ترکیه

به گزارش خبرنگاران به نقل از سرویس دنیا مشرق - روابط سیاسی و نظامی ایالات متحده امریکا با ترکیه به اسم متحد سنتی این کشور و از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در سالهای اخیر بر اثر اختلاف در حل مناقشه سوریه، دخالت های نظامی آنکارا در کشورهای مختلف و روابط نظامی با روسیه به شدت دچار تیرگی شده است.

ارتش ترکیه که در دهه های گذشته همیشه مشتری محصولات نظامی ساخت امریکا بوده و بنیان ارتش این کشور بر اساس تجهیزات امریکایی بنا شده است، در سالهای پایانی ریاست جمهوری باراک اوباما با بی مهری امریکا و امتناع این کشور از فروش بعضی سامانه های تسلیحاتی از جمله موشک های پدافندی پاتریوت روبرو شد. بعلاوه اختلاف نظر شدید در مسئله سوریه و مخالفت ترکیه با تجهیز و حمایت از شبه نظامیان کرد به وسیله امریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش موجب گرایش آنکارا به سوی روسیه شد.

سامانه پدافندی اس400

مذاکرات و توافقات سیاسی حاصل شده از سال 2016 میان ترکیه و روسیه در مورد بحران سوریه موجب شد تا این کشور نیم نگاهی هم به تسلیحات ساخت مسکو برای برطرف نیازهای نظامی ارتش خود داشته باشد. ارتش ترکیه که شدیدا در بخش دفاع موشکی زمین پایه دچار کمبود و ضعف بود و با مخالفت امریکا با فروش سامانه پاتریوت هم روبرو شده بود در سپتامبر 2017 قراردادی به ارزش 2.5 میلیارد دلار با شرکت روس آبارون اکسپورت برای خرید 2 گردان سامانه پدافندی برد بلند S400 به امضا رساند.

سامانه پدافندیS 400

امضای این قرارداد در سال نخست ورود ترامپ به کاخ سفید موجب خشم شدید وی و تهدید برای لغو قرارداد ترکیه با روسیه شد. وزارت دفاع امریکا در وهله نخست پیشنهاد داد تا با برداشته شدن ممنوعیت ارسال سامانه پاتریوت به ترکیه، این کشور نسخه نو این سامانه را به جای موشک های اس400 خریداری کند. بعلاوه در کنار این پیشنهاد، امریکا تهدید کرد که در صورتی که ترکیه قرارداد اس400 را لغو نکند این کشور را از برنامه جنگنده مشترک نسل پنجم F35 کنار خواهد گذاشت.

علی رغم اینکه ورود جنگنده های F35 به نیروی هوایی ترکیه برای این کشور بسیار حیاتی بوده و حتی بخش هایی از این جنگنده هم در خاک ترکیه فراوری میشود اما رجب طیب اردوغان بیان کرد که هیچ تهدیدی باعث لغو قرارداد نظامی میان آنکارا و مسکو نخواهد شد.

تحویل نخستین آتشبارهای سامانه پدافندی S400 به ترکیه از سال گذشته میلادی شروع شده و در پایگاه هوایی Akinci مستقر شد و تا ماه می امسال میلادی 2 گردان سامانه اس400 به طور کامل به ارتش ترکیه تحویل داده شد.

تصاویر استقرار اجزای سامانه اس 400 در پایگاه هوایی Akinci ترکیه

این کشور حتی برای دهن کجی بیشتر به غرب، اقدام به برگزاری رزمایش پدافندی-هوایی با حضور سامانه اس400 و جنگنده های ساخت غرب نظیر F16 کرد که در واقع اصلیترین دلیل و نگرانی امریکا برای کنار گذاشتن ترکیه از برنامه جنگنده F35 و جلوگیری از افشای اسرار پنهانکاری راداری این جنگنده در حضور یک سامانه پدافندی روسی بود.

فشار و تهدیدات امریکا البته تنها به عدم فروش جنگنده F35 خلاصه نشد و این کشور محدودیت های نظامی فراوانی در حوزه انتقال تکنولوژی و تجهیزات به خاک ترکیه تا زمان لغو قراردادهای نظامی این کشور با روسیه اعمال نموده است. بخش بزرگی از صنایع نظامی ترکیه و توان صادراتی این کشور وابسته به تجهیزاتی است که از امریکا و بعضی کشورهای اروپایی ارسال میشود.

سال گذشته قرارداد فروش 30 فروند بالگرد تهاجمی T129 ATAK ساخت ترکیه به کشور پاکستان به ارزش 1.5 میلیارد دلار به دلیل مخالفت امریکا با ارسال موتور این بالگرد به تعویق افتاد. بالگرد T129 ساخت صنایع بومی ترکیه است اما موتور این بالگرد از مدل CTS800 ساخت کمپانی honeywell امریکاست که در ادامه سیاست فشار امریکا به ترکیه، از صادرات این محصول به مشتری این کشور یعنی پاکستان جلوگیری شد. به تازگی ارتش پاکستان مهلتی 1 ساله به ترکیه برای حل مشکل تامین موتور این بالگرد و معین تکلیف قرارداد خرید آنها داده است و در صورتی که ترکیه نتواند تا این تاریخ مشکل دریافت موتورهای ساخت امریکا را حل نماید ارتش پاکستان دست به خرید بالگرد تهاجمی Z10 ساخت چین خواهد زد.

بالگرد تهاجمی T129

بعلاوه در 2 سال گذشته محدودیت های دیگری هم در زمینه ارسال بعضی قطعات و تجهزیات مرتبط با ناوگان هوایی و پهپادی ترکیه و عدم پشتیبانی از تجهیزات زرهی و توپخانه ای این کشور به وسیله امریکا و بعضی کشورهای اروپایی از جمله آلمان اعمال شده است.

اما با وجود تمامی فشارهای فوق، ترکیه و رهبر این کشور رجب طیب اردوغان بر ادامه همکاری نظامی با روسیه و خرید تسلیحات این کشور تاکید دارند. در هفته اخیر رسانه های رسمی کشور روسیه از امضای قرارداد نو میان آنکارا و مسکو برای خرید دومین محموله از سامانه پدافندی S400 خبر دادند.

مدیر شرکت روس آبارون اکسپورت، کمپانی سازنده این سلاح Alexander Mikheyev در مصاحبه با خبرنگاران از امضای این قرارداد نو میان دو کشور خبر داده اما از جزئیات آن نظیر تعداد سامانه ها و موعد تحویل اطلاعات بیشتری منتشر نکرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8357

به "اردوغان قصد تسلیم شدن در برابر زورگویی امریکا را ندارد ، امضای دومین قرارداد خرید سامانه پدافندی S400 به وسیله ارتش ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان قصد تسلیم شدن در برابر زورگویی امریکا را ندارد ، امضای دومین قرارداد خرید سامانه پدافندی S400 به وسیله ارتش ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید