اتاق مشترک ایران و فنلاند در پی ایجاد جهت همکاری در زمینه نوآوری است

به گزارش مجله هاستفا، غلامحسین جمیلی عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند درباره فرصت های مشترک مالی دو کشور و نقش اتاق مشترک برای بهره برداری از این فرصت ها می گوید: کشورهای مختلف جهان قابلیت های گوناگونی در حوزه های مالی برای خود شناسایی نموده و بر اساس استعدادهایشان توانسته اند یک مزیت رقابتی بسیار فاحش نسبت به رقبا در آن حوزه ایجاد نمایند. در این راستا فنلاند از جمله کشورهایی است که توانسته صندلی خود را در حوزه های مبتنی بر تکنولوژی، نوآوری، دانش و علم تثبیت کند. این کشور امروز نه در حوزه فراوری محصول و کالا، بلکه در حوزه فراوری دانش، روش و مدل های انجام کار و جستجوی شیوه های نو برای تامین نیازهای انسان سرآمد است.

اتاق مشترک ایران و فنلاند در پی ایجاد جهت همکاری در زمینه نوآوری است

جمیلی ادامه می دهد: حوزه بسیار ارزشمند دیگری که فنلاند دنبال می نماید بهینه کردن و هرچه بهبود دادن به تمامی فرآیند فراوری است. در خیلی از حوزه ها فنلاند توانسته مبدع و شروعگر حرکتی برای افزایش بهره وری و کاهش مصارف انرژی و همینطور جایگزینی انرژی های تنوپذیر باشد. مثلا در حوزه آب با اینکه فنلاند یک کشور غنی از نظر منابع آبی است اما در حوزه مدیریت و مصرف آب، تسویه و چرخه های بازیافت آب توانسته کارهای بی نظیری در جهان انجام دهد. همین نمونه بیان گر این است که فنلاند این دستاورد و تکنولوژی را نه صرفا برای بهره مندی خودش بلکه برای عرضه به همه جهان دنبال می نماید.

او تاکید دارد: دامنه و زمینه عمده همکاری ما با فنلاند می تواند در حوزه تبادل دانش فنی باشد. ایران به لحاظ استعدادهای فردی و علمی و خلاقیت های جوانانش، بسیار غنی است. یک فرصت همکاری دوجانبه برای کسب تجربه، پیدا کردن همکار و شرکای تجاری و راهبرد استفاده از تجارب بین المللی در فنلاند برای هر دو طرف، می تواند سودآور باشد.

رئییس اتاق مشترک ایران و فنلاند به تاثیرپذیری اقتصاد ایران از تحریم ها اشاره نمود و می گوید: ایران در چند سال گذشته به علت محدودیت های ناشی از تحریم ها دچار عقب ماندگی شده و فرصت همگام سازی خود با ظرفیت های جهانی را در بسیاری از زمینه ها از دست داده است. درست است که ایران صندلی خوبی در صنایع فولادی و معدنی دارد اما باید قبول کنیم که مدل فراوری این نوع محصول ها در جهان با استفاده از تکنولوژی ها و راستاهای نو، مالی تر شده است و ایران به علت محرومیت از این توانایی ها همچنان از مدل سنتی و به نسبت قدیمی در فراوری این نوع محصولات استفاده می نماید. مصداق این موضوع در خیلی از حوزه ها از جمله بانکداری، فناوری اطلاعات، فراوری مواد غذایی و .... قابل مشاهده است.

جمیلی ادامه می دهد: طبیعتا جبران این عقب ماندگی در صنایع مستلزم صرف زمان، هزینه و سرمایه گذاری زیادی است. اگر همین الان بخواهیم در نقطه شروع جبران این عقب ماندگی باشیم دست کم 5 تا 10 سال زمان ضروری است تا بتوانیم صنعت خود را به روز کنیم و نوآوری های نو به آن اضافه کنیم. از طرفی این به روزرسانی نیازمند انتها تحریم ها و گشایش فضای بین المللی برای کشور است.

او تاکید دارد: یکی از حوزه هایی که با وجود این شرایط، نه آن قدرها دچار عقب ماندگی شده و نه بازه طولانی مدتی را برای به روزرسانی لازم دارد و نه تحریم ها چندان می تواند در آن تاثیر داشته باشد، حوزه های مبتنی بر کسب وکارهای نو و دانش بنیان هستند.

جمیلی ادامه می دهد: ما به راحتی می توانیم با تمرکز جدی تر بر این نوع موضوعات، سرعت حضور خودمان را در بازارهای جهانی افزایش بدهیم و بخشی از خسارت های ناشی از عدم اجرای فعالیت های دیگر مالی در جهان را با فعالیت در این نوع حوزه ها جبران کنیم. از این جهت، رویداد اسلاش که هرساله برگزار می گردد کانون مهمی در جهان برای اینگونه فعالیت هاست و با فاصله رتبه بسیار ارزنده ای در سطح بین المللی در جهت ارائه فرصت های استارتاپی دارد. لذا مشارکت و حضور ایران و آشنایی فعالان این حوزه در فنلاند می تواند بسیار موثر و کاربردی باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ایران بیان می نماید: در کنار همه این ها باید بپذیریم که فنلاند در بسیاری از شاخص های اجتماعی و رضایت مندی شهفرایندان تقریبا جز سه کشور اول جهان محسوب می گردد. به طور طبیعی نگاه اتاق های مشترک صرف کسب عایدی و انتفاع نیست (که البته هدف عمده همین است)، اما الگوبرداری از شیوه های کسب وکار و شیوه های تلفیق لذت بردن از کار در کنار فراوری ثروت که فنلاند می تواند الگوی موفقی برای آن باشد هم موضوع مهمی است که نباید از نظر دور داشت.

جمیلی درباره اولویت های اصلی اتاق مشترک ایران و فنلاند برای سرمایه گذاری و تبادل دانش می گوید: رویکرد غالب در هیات مدیره اتاق مشترک، مشارکت جدی برای توسعه کسب وکارهای کوچک، استارتاپ ها، انتقال دانش و تکنولوژی، همکاری در حوزه های مختلف پژوهشی، پیدا کردن سرمایه گذارانی برای ایده های کارآمد استارتاپی ایرانی، محورهای جدی هستند که اتاق مشترک می تواند به آن بپردازد. ضمن اینکه مباحث مرتبط با آب و فراوری محصولات کشاورزی صنعتی و مواد غذایی از دیگر حوزه های حایز اهمیتی است که می توان با فنلاند دنبال کرد.

او در پاسخ به سوالی درباره برآورد ارزی فرصت های مالی مشترک میان ایران و فنلاند هم می گوید: اعداد قابل توجه است. در نظر داشته باشید که فقط فروش یک نسخه بازی در فنلاند تقریبا به مقدار مقادیر قابل توجهی فروش نفت ایران در این سال ها، برایشان ارزآوری داشته است.

جمیلی درباره مقدار اثرگذاری تحریم ها بر فرایند فعالیت های مالی مشترک ایران و فنلاند بیان می نماید: تحریم ها بیشتر شامل شرکت های عظیم بوده و در نقاطی اثرگذار است که این شرکت ها همکاری های مشترکی با کشورهای دیگر اروپایی و یا آمریکا دارند. برای مثال وقتی شرکتی شرکای اروپایی و آمریکایی دارد و یا به شکل جدی محصولات خودش را به این کشورها صادر می نماید، برای از دست نرفتن منافعش در شرایط تحریم، حاضر به کار با ایران نیست. اما در حوزه استارتاپ ها کم ترین اثرپذیری از تحریم ها وجود دارد چرا که اولا در این حوزه افراد با هم در ارتبطا هستند تا کشورها؛ ثانیا محصول آن ها آن قدر عظیم نشده که مشمول تحریم های جدی دولت ها و آمریکا شوند و ثالثا راستا نشان دادن این که این شرکت ها چقدر به یک کشور وابستگی دارند تا حد زیادی قابل انعطاف است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8450

به "اتاق مشترک ایران و فنلاند در پی ایجاد جهت همکاری در زمینه نوآوری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق مشترک ایران و فنلاند در پی ایجاد جهت همکاری در زمینه نوآوری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید