آنچه مدیران بازاریابی باید درباره ریسک های دیجیتال بدانند
به گزارش مجله هاستفا، دنیای دیجیتالی امروز آن چنان سرعت سرسام آوری به خود گرفته که کوچک ترین غفلت و سستی در آن به معنای شکست و سقوط خواهد بود که این امر در خصوص بازاریابی و بازاریابان کاملا مصداق پیدا می نماید. در بازاریابی دیجیتالی حتما باید بین دو فاکتور سرعت و شتاب در کار و مدیریت ریسک یک حالت تعادل برقرار کرد و در غیر این صورت احتمال بروز خطرات مهلک و ویرانگر به شدت افزایش می یابد.
به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از مجله دیجیتال مارکتینگ، ویژگی های اصلی بازاریابی در دنیای دیجیتالی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
اپلیکیشن ها و ابزار های آنلاین سرویس های نرم افزاری پیشرفته ای هستند که بازاریابان با برند یا نام خاصی آن ها را به مشتریان پیشنهاد می دهند. در بسیاری موارد آن ها به حوزه هایی تعلق دارند که تا پیش از این آن برند یا شرکت هیچ گاه وارد آن عرصه نشده و تجربه ای در آن ندارند، اما مایل هستند شانس خود را در آن زمینه ها آزمایش نمایند.
ابزار های دیجیتال و تلفن های همراه این امکان را برای مشتریان به وجود آورده تا برای تصور یک محصول یا سرویس به سفر های مجازی بروند و خود را در حال استفاده از آن محصول یا سرویس تصور نمایند. این شبیه سازی ها که به وسیله بازاریابان صورت می گیرد نباید به شکلی بی برنامه و مدیریت نشده انجام گردد، چرا که در نهایت باعث تخیلی و غیرواقعی شدن عملیات بازاریابی و به بیراهه رفتن آن می گردد.
شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتالی توانسته اند تجربه های نوی را برای شناسایی و قبول کردن یک محصول یا سرویس از سوی مشتریان بیافرینند و در عین حال الگو های تصمیم گیری آن ها را به شدت متنوع و متغیر سازند و همین مساله کار را برای بازاریابان و بازاریابی پیچیده تر نموده است.
شرکت ها و برند ها از راه های مختلف می کوشند به احتیاج ها و عادت های زندگی افراد دست یابند و به عنوان مثال به وسیله کنترل و شناسایی وب سایت ها و کانال های مورد استفاده افراد در شبکه های اجتماعی، پیشنهاد های مشخصی را برای آن ها ارائه دهند. با این همه شرکت های بازاریابی حتما باید در خصوص حفاظت از اطلاعات خصوصی مشتریان بالقوه شان محتاط و دقیق باشند و از هر گونه سوءاستفاده های احتمالی از این اطلاعات جلوگیری نمایند.
برند ها و بازاریابان وابسته به آن ها باید به طور دقیق و شفاف در خصوص محصولات و سرویس های نو خود به مشتریان اطلاع رسانی نمایند و این دقت و شفافیت در عصر رسانه های اجتماعی و دیجیتالی از بسیاری ریسک ها جلوگیری خواهد نمود و به مشتریان در تصمیم گیری درست و مطلعانه یاری شایانی می نماید.
مشتریان دیجیتالی امروز و فردا به نحو فزاینده ای از شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و سایر ابزار های دیجیتالی استفاده می نمایند که هر کدامشان دارای فرصت ها و تهدید های خاص خود هستند که بازاریابان باید اطلاعات شان در خصوص آن ها را همواره به روز نمایند.
حال سوال اینجاست که شرکت های بازاریابی برای موفقیت در چنین محیط پیچیده ای چه باید بنمایند و از چه ابزار هایی بهره ببرند؟ در ادامه به چند توصیه کاربردی و مفید در این زمینه اشاره خواهد شد.
توصیه اول: ویژگی های آنلاین مشتریان بالقوه خود را بشناسید
در روزگاری که نفوذ و نقش آفرینی شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال روز به روز در حال بیشتر شدن است بی توجهی بازاریابان به ماهیت حضور کاربران در این رسانه ها به معنای ناکامی حتمی آن ها در فرآیند بازاریابی خواهد بود و علاوه بر آن موجب افزایش آسیب پذیری آن ها در برابر ریسک های دیجیتالی می گردد. هم اکنون شرکت هایی مانند شرکت Northpage هستند که نرم افزار های طراحی شده آن ها قادرند اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص عادت های جست وجوی کاربران و حتی اظهارنظر های آن ها در شبکه های اجتماعی رصد و گزارش نمایند که مطلعی بازاریابان از این اطلاعات می تواند به پیشبرد اهداف آن ها یاری شایانی کند.
توصیه دوم: کارکرد های رسانه های دیجیتال را مدیریت کنید
بزرگ ترین اشتباهی که بعضی از شرکت های بازاریابی در برخورد با رسانه های دیجیتال و مدیریت ریسک های دیجیتالی مرتکب می شوند این است که آن ها در خصوص هزینه کردن و سرمایه گذاری در خصوص زیرساخت های بازاریابی دیجیتالی بیش از حد محتاط و محافظه کار هستند در حالی که اگر بدانند چنین سرمایه گذاری هایی می تواند از بروز چه خطر ها و ریسک های مهلکی جلوگیری کند به هیچ عنوان از انجام آن کوتاهی نخواهند کرد؛ بنابراین مدیریت شرکت های بازاریابی باید به طور مستقیم در فرآیند کنترل کارکرد ها و فرآیند های رسانه های دیجیتال دخالت کند و موانع موجود بر سر راه توسعه زیرساخت های مربوط به آن را رفع سازد.
توصیه سوم: مشارکت دادن مشتریان را با دقت صورت دهید
تجربه نشان داده که اگر بمباران مشتریان به وسیله بازاریابان آن هم به وسیله رسانه های دیجیتال به صورت برنامه ریزی نشده و افراطی صورت بگیرد و بدون توجه کافی به بازخورد ها و واکنش های مشتریان باشد فقط یک نتیجه در پی خواهد داشت و آن از دست رفتن مشتری خواهد بود. مشتریانی که هر روزه از راه های مختلف پیشنهاد های مربوط و نامربوطی را دریافت می نمایند که ارتباط چندانی با خواسته ها و احتیاج های آن ها ندارد ترجیح می دهند کانال های ارتباطی بین خود و بازاریابان را بلوکه نمایند تا با خاطری آسوده به زندگی شان ادامه دهند در حالی که این قطع ارتباط برای شرکت های بازاریاب به معنای مرگ تدریجی خواهد بود.
بر همین اساس باید فرآیند مشارکت دادن مشتریان و ارتباط برقرار کردن با آن ها را با دقت کافی صورت داد تا از گریزان شدن مشتریان تا حد امکان جلوگیری کرد.
و توصیه آخر: به شکلی فعال و پویا فرآیند امنیت سایبری را مدیریت کنید
پیچیده تر شدن ریسک های سایبری در چند سال اخیر موجب شده تا پیش بینی عمق و ابعاد حملات سایبری تا حد زیادی غیرممکن گردد و به همین علت علاوه بر اقدامات درون سازمانی باید یکسری حمایت های عمومی در قالب حمایت های سیاسی و اطلاعاتی از شرکت های بازاریابی در برابر حملات و دستبرد های سایبری انجام گردد، چرا که نتیجه چنین حملاتی صرفا محدود به شرکت های بازاریابی نبوده و عموم مردم و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
برگزاری دوره های عمومی و فراگیر برای عموم مردم و مطلع سازی آن ها در خصوص راه های نفوذ حمله نمایندگان سایبری به افراد می تواند به شرکت های بازاریابی در مدیریت هر چه بهتر این حملات و مقابله با آن ها یاری کند و بر درجه مقاومت شبکه های بازاریابی در برابر این حملات مهلک بیفزاید.
منبع: فرارو