10 نقد جدی به استودیوی جیبلی که طرفدارانش را عصبانی می نمایند

به گزارش مجله هاستفا، استودیو جیبلی نه تنها یکی از تحسین شده ترین استودیوهای انیمیشن سازی دنیا است، بلکه بعلاوه یکی از تحسین شده ترین استودیوهای فیلمسازی دنیا به طور کلی هم هست. این استودیو انیمه ساز بیشتر به خاطر نقاشی های دستی خیره کننده، داستان های دلگرم کننده، و البته صداپیشه های فوق العاده نسخه های دوبله ی آمریکایی اش مشهور است. با این حال، همه مردم تا این حد عاشق جادوی این استودیو نیستند، آدم های زیادی هستند که معتقدند انیمیشن کار کردن آن ها تنها ابزاری است برای پنهان کردن عمق کمی که فیلم هایشان دارند. به جیبلی هم انتقادهای تند و تیز زیاد می گردد، از ضرباهنگ بد فیلم هایش گرفته تا مقایسه اش با استودیوهای انیمیشن سازی آمریکایی مشهورتر. در این مطلب می خواهیم نگاهی بیاندازیم به ده نقد مشهوری که همواره به آثار این استودیو گرفته می گردد، انتقادهایی که موافق هم کم ندارند.

10 نقد جدی به استودیوی جیبلی که طرفدارانش را عصبانی می نمایند

10. همسایه من توتورو اصلا فیلم ستایش آمیزی نیست

همسایه من توتورو اولین فیلم استودیو جیبلی است، و همواره به اسم یکی از دلپذیرترین انیمیشن های کل آثار این استودیو در نظر گرفته می گردد، اثری با انتهای حقیقتا احساس برانگیز. فیلم داستان دو خواهر کوچک است که در حالی که مادرشان در بیمارستان بستری است، راهی یک ماجراجویی می شوند. فیلم یک فانتزی بلوغ عالی با داستانی درگیر نماینده است.

با این حال، همه مخاطبان عاشق جادو و طراحی های خارق العاده توتورو نمی شوند. برخی از مخالفان معتقدند جیغ ودادهای بچه های فیلم بیش از حد آزاردهنده است. البته این مخالفان قبول دارند که این فیلم بیشتر از مخاطبان عظیمسال، بچه ها را به اسم مخاطب هدف خود در نظر گرفته است.

9. قهرما ن های آثار این استودیو غیرقابل تغییر هستند

برخی ها هم معتقدند آثار جیبلی بیش از حد دست بالا گرفته شده اند و در مقایسه با آثار دیگر، کاملا تکراری هستند. ولی یک انتقاد خیلی مهمی که همواره به آثار این استودیو گرفته شده این است که قهرمان هایش تغییرناپذیر هستند. ولی خیلی ها معتقدند این ادعا درست نیست. فیلم های جیبلی به همان مقدار که شرورهای خوبی دارند، از قهرمانان خوب زیادی هم بهره مند هستند.

البته ادعایی که این مخالفان مطرح نموده اند را هم نمی توان خیلی راحت نادیده گرفت. بیشتر قهرمانان آثار جیبلی تنها قهرمانان زنی در بازه های سنی مختلف هستند. ولی باید پذیرفت جیبلی قهرمانان خود را طوری طراحی می نماید که بچه ها بتوانند درک شان نمایند و با آن ها همذات پنداری نمایند. هایائو میازاکی، که یکی از کهنه کاران استودیو جیبلی است، در طول ساخت خیلی از آثار مهمش خود دخترانی کوچک داشت. و دوست داشت آثاری بسازد که فرزندان خودش هم بتوانند از آن ها لذت ببرند.

8. فیلم های جیبلی زودتر از انتظارات مخاطب به انتها می رسند

برخی از مخاطبان آثار جیبلی تنها چندتا از آثار این استودیو را دیده اند، و با همان چند مورد درباره کل کارنامه این شرکت نظر می دهند. این دسته از مخاطبان معتقدند فیلم های جیبلی بیش از حد کوتاه هستند و انتها شان رضایت بخش نیست.

ولی طرفداران دوآتشه جیبلی معتقدند این حرف اصلا درست نیست، مخصوصا از نظر آن ها توتورو اصلا چنین ویژگی ندارد. این که از فیلم های جیبلی انتظار انتها های هیجان انگیز داشته باشیم غیرواقع گرایانه است، چرا که این استودیو به ندرت در پی هیجان و شکوه و جلال است، بلکه تمام تمرکزش روی قلب داستان است.

7. شهر اشباح اصلا پی رنگ ندارد

خیلی از طرفداران جیبلی معتقدند شهر اشباح با فاصله زیاد، برترین اثر استودیو جیبلی است. ولی گروه معدودی هم مخالف هستند. آن ها معتقدند فیلم خیلی ضعیفی است و اصلا پی رنگ ندارد، و خبری از کشمکش و نتیجه گیری هم در آن نیست، تنها چند اتفاق جادویی هستند که پشت سرهم رخ می دهند.

ولی در بحث آثار جیبلی، طرفداران این استودیو معتقدند که اتفاقا شهر اشباح در مقایسه با دیگر آثار این استودیو، پی رنگ قوی تری دارد. در فیلم می بینیم که والدین چیهیرو به خوک تبدیل می شوند و او در کل فیلم تلاشش را می نماید که آن ها را به انسان تبدیل کند. مخالفان شهر اشباح حتی قله متحرک هاول را هم قبول ندارند و آن را هم بدون پی رنگ می دانند، اثری که یکی از محبوب ترین فیلم های جیبلی هم هست.

6. انیمیشن های این استودیو زشت هستند

این شاید قابل توجه ترین انتقادی باشد که به جیبلی می گردد. خیلی از نظرهای نامحبوبی که در این مطلب عرضه شد استدلالی پشت سر خود داشتند، ولی این ادعا که انیمیشن های خارق العاده جیبلی زشت و آزار دهنده هستند، خیلی عجیب است. طرفداران این نظریه معتقدند کلی استودیو انیمیشن سازی دیگر داریم که از نظر طراحی و انیمیشن، جیبلی را خیلی راحت پشت سر می گذارند. البته این انتقاد مخالفان زیادی دارد.

قطعا به جز جیبلی هم کلی استودیو انیمه سازی عالی دیگر داریم، ولی هیچ یک از آن ها نمی توانند از نظر طراحی و انیمیشن، با جیبلی رقابت نمایند. جیبلی یکی از آخرین استودیوهایی است که در صنعتی که از چند دهه پیش به سراغ انیمشن های دیجیتالی رفته است، هنوز آثار خود را با دست طراحی می نماید. و این کار خود را هم به استادانه ترین شکل ممکن انجام می دهد.

5. باد برمی خیزد برترین اثر این استودیو است

در کارنامه آثار جیبلی، باد برمی خیزد همواره اثری مطرود بوده است. انیمیشنی که اقتباسی آزاد از یک داستان واقعی است. باد برمی خیزد درباره یک طراح هواپیماهای جنگی است که امپراتوری ژاپن در جنگ دنیای دوم او را به خدمت می گیرد. اگرچه خیلی ها فیلم را دوست دارند، برخی ها هم معتقدند فیلم آن چنان که شایسته اش است، مورد توجه قرار نگرفته است.

این افراد معتقدند فلسفه و احساسات جاری در فیلم باعث می گردد باد برمی خیزد یکی از برترین و قدرنادیده ترین آثار جیبلی باشد، و باید این واقعیت را پذیرفت که این فیلم به مقدار دیگر آثار جیبلی، مورد توجه قرار نگرفته است. آثاری مثل شاهزاده مونونوکه و شهر اشباح کلی تحسین شده اند و شایستگی اش را هم دارند، و باد برمی خیزد هیچ وقت به مقدار این دو اثر دیده نشده است.

4. پونیو افتضاح است و صداپیشه هایش هم وحشتناک هستند

پونیو هم یکی از تماشایی ترین آثار جیبلی است، و هم یکی از برترین انیمیشن ها را در بین آثار این استودیو دارد. ولی گروهی هم هستند که از آن متنفرند. آن ها معتقدند وقتی فیلم را آغاز کردند، فقط منتظر بودند به انتها برسد، تازه معتقدند دوبله انگلیسی فیلم هم وحشتناک بوده است. ولی استودیو جیبلی جدا از طراحی های بصری خارق العاده و داستان های عالی، همواره به یک چیز دیگر هم شهره بوده است: صداپیشه ها.

این استودیو همواره برای دوبله آمریکایی فیلم هایش، برترین صداپیشه ها را استخدام می نماید، از کریستین بیل برای قلعه متحرک هاول گرفته تا امیلی بلانت و جان کرازینسکی برای باد برمی خیزد. پونیو هم از این قاعده مستثنی نیست. کلی ستاره مشهور مثل مت دیمون و کیت بلانشت و لیام نیسون برای صداپیشگی این اثر استخدام شده اند. این که این افراد وظیفه خود را به درستی انجام داده اند یا خیر، یک بحث دیگر است.

3. آثار جیبلی پیچ وخم زیاد دارند و بیش از حد طولانی هستند

باید پذیرفت که در مقایسه با استودیوهای انیمه سازی دیگر، جیبلی وقت زیادی روی روایت داستان می گذارد و عجله ای برای رسیدن به نقطه انتها ندارد. برخی از مخاطبان مخالف این رویه هستند و معتقدند پونیو، شهر اشباح، پورکو روسو و خیلی از آثار جیبلی بیش از حد وارد پیچ وخم های اضافه می شوند.

ولی این فیلم ها عمدا ضرباهنگ کندی را در پیش می گیرند تا فرصت کافی برای خلق دنیا خود داشته باشند، و این یکی از عظیم ترین نقاط قوت این استودیو است.

2. اگر پیکسار قلعه متحرک هاول را می ساخت، به باد انتقاد گرفته می شد

عده ای هم معتقدند قلعه متحرک هاول آن قدرها هم تحسین برانگیز نیست و اگر استودیوی دیگری مثل پیکسار آن را می ساخت، به باد انتقاد گرفته می شد. اگرچه پیکسار هم مثل استودیو جیبلی همواره در آثار خود پیغام های مهم زیادی برای آدم های عظیمسال مطرح می نماید، ولی مقایسه این دو استودیو مثل مقایسه سیب و پرتقال است، جیبلی اصلا راستا متفاوتی دارد و بیشتر فیلم هایش معمولا برگرفته از ادبیات بومی ژاپن و تاریخ این کشور هستند.

و این چندان غیرممکن نیست که پیکسار هم بتواند چنین فیلمی بسازد، آن ها پیشتر با فیلم هایی چون راتاتویی و کوکو نشان داده اند که می توانند فیلم هایی پرمعنا درباره فرهنگ کشورهای دیگر بسازند. و اگرچه پیکسار برنامه ای برای این کار ندارد، ولی طرفداران قلعه متحرک هاول مدت هاست منتظر ساخت یک نسخه سینمایی بر اساس این انیمیشن هستند.

1. بسترهای فانتزی انیمیشن های جیبلی پیش پا افتاده هستند

همان طور که انتقاد از انیمشن و طراحی آثار جیبلی کاملا غیرمنطقی به نظر می رسد، انتقاد درباره بسترهای فانتزی و خیال انگیز این استودیو هم به همان مقدار عجیب و غیرقابل باور است. ولی شما هرچه که بسازید، همواره مخالفانی وجود دارند. عده ای معتقدند اگرچه موجودات خیالی آثار این استودیو طراحی های فوق العاده ای دارند، ولی از آن ها استفاده ای معمولی و پیش پا افتاده می گردد.

این مخالفان بیشتر شهر اشباح را مورد هدف قرار می دهند، آن ها می گویند چرا چنین موجودات جذابی باید در داستانی مورد استفاده قرار بگیرند که تمام آن ها را در یک هتل چپانده است. ولی این دقیقا نقطه قوت جیبلی است، که به جای این که این موجودات را غرق در صحنه های اکشن کند، انتظارات را تغییر می دهد و آن ها را ابزاری برای روایت یک داستان پراحساس می نماید. و هتل شهر اشباح هم از نظر خلق دنیا داستانی در صنعت انیمه، یکی از برترین هاست.

منبع: Screenrant

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8503

به "10 نقد جدی به استودیوی جیبلی که طرفدارانش را عصبانی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نقد جدی به استودیوی جیبلی که طرفدارانش را عصبانی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید