گودال هایی که تبدیل به خانه شدند!

به گزارش مجله هاستفا، خانه های یائودانگ در چین

در شمال چین فلاتی به اسم Loess هست که مردم آنجا برای بیش از 4 هزار سال در غارهایی به اسم یائودانگ زندگی می نمایند که به زبان چینی یعنی خانه های غاری شکل. برخی از این خانه ها بر روی دیواره کوه ها حفاری می شوند و برخی از آن ها هم به طور عمودی در زمین حفر می شوند تا یک حیاط مرکزی را شکل بدهند و بقیه اتاق ها به طور افقی در کناره های همان حیاط درست می شوند. این که در زمین گودالی حفر گردد و از آن به عنوان خانه استفاده گردد از عجیب ترین خانه های دنیاست که به غیر از چین در یکی از شهرهای تونس هم رایج است. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا با خانه های یائودانگ آشنا شوید.

گودال هایی که تبدیل به خانه شدند!

فلات Loess در حوالی دره رودخانه وی در استان های شاآنشی و شانشی واقع شده است و نقش مهمی را در تاریخ چینی ها بازی می نماید چون یکی از اولین تمدن های چینی در این دشت شکل گرفته است. این دشت از رسوبات ذرات ریز خاک که در طی میلیون ها سال طوفان های بادی آن ها را به این دشت آورده تشکیل شده است. جنس زمین این دشت از نوع خاک رس و نرم است برای همین هم می گردد به راحتی در آن خانه ها را حفاری و هم می گردد در خاک حاصلخیز و مرغوب آن کشاورزی کرد. خاک نرم از مهمترین فاکتورهایی است که باعث شده مردم این ناحیه از حدود 4 هزار سال قبل این مدل خانه ها را برای زندگی در این دشت انتخاب نمایند و در زمستان های سرد با بودن در این خانه ها به خوبی گرم و در تابستان های گرم حسابی خنک شوند.

اولین بار در زمان سلسله شیا یعنی حدود 4 هزار سال قبل بود که سرو کله این خانه ها پیدا شد، با این حال آن ها تا زمان سلسله هان چندان متداول و محبوب نبودند. در زمان سلسله های مینگ (1368-1644) و سلسله کینگ (1644-1912) بود که این خانه های پائودانگ به اوج محبوبیت رسیدند و افراد زیادی تمایل به زندگی در آن ها را داشتند. حتی امروز هم که چین تا این حد پیشرفت نموده و پر از آسمان خراش و خانه های لوکس است حدود 40 میلیون نفر از مردم در این خانه ها زندگی می نمایند.

متداول ترین یائودانگ ها آن هایی هستند که بر رو و یا در دامنه های فلات ها حفاری می شوند. این خانه ها در نواحی مرزی فلات Loess قرار دارند؛ در داخل این فلات، هیچ دامنه کوه و یا دره ای وجود ندارد و روستاییان می توانند به راحتی و بدون هیچ مزاحمتی آغاز به ساخت و ساز نمایند. آن ها در زمین یک گودال مربعی شکل حفر می نمایند و بعد بر روی 4 دیواره این مربع اتاق هایی را به صورت عمودی می سازنند تا یک حیاط مرکزی را شکل دهند. ورود به این خانه های گودالی معمولا به وسیله یک خاکریز و یا یک راهروی زیرزمینی انجام می گردد.

یائودانگ یک اتاق دراز طاقدار دارد و در ورودی نیمدایره اش هم یک در چوبی است. البته یک سری از این غارها هم کیفیت بهتری دارند و برای زندگی ماسب ترند. برای خانه های باکیفیت تر باید به سراغ غارهایی بروید که در کناره کوه هستند و با آجر حسابی محکم شده اند. بیشتر وقت ها تعداد زیادی از این خانه ها در کنار همدیگر، یا در بالای همدیگر و یا به صورت به هم چسبیده ساخته می شوند و به شکل یک روستا در می آیند.

زندگی در این خانه ها خیلی لذت بخش است. طراحی جالب خانه ها باعث شده که تابستان هایش حسابی خنک و زمستانه ایش هم گرم باشد. این ویژگی ای که گفتیم مهمترین و منحصربفردترین خصوصیت این خانه ها است و دمای هوا در آن ها معمولا بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد و میزان رطوبت حدود 30 درصد است. ویژگی های معماری این خانه ها ساکنان آن ها را در مقابل تغییرات محیطی و آب و هوایی محافظت می نماید. از طرفی این مدل خانه سازی هیچ آسیبی به محیط طبیعی وارد نمی نماید و زمین های کشاورزی را هم از بین نمی برد. اتاق های خانه کاملا ساکت هستند و سرو صدای محیط اطراف در آن ها شنیده نمی گردد.

در شهر یان آن در شمال شانگهای یک خانواده معمولا 3 تا 5 غار دارد؛ غار اصلی محل سکونت اصلی است که در آن والدین و مادربزرگ، پدربزرگ ها زندگی می نمایند. در سمت راست پایین هر غار معمولا یک جهت افقی کوچک هست که برای گذشتن حیوانات خانگی استفاده می گردد. در هنگام ساخت در اصلی برای حیاط حتما این نکته را در نظر می گیرند که هیچ کدام از غارها نباید همراستای در باشند وگرنه ممکن است برای آن خانواده بدشانسی اتفاق بیفتد.

اگر این خانه ها امکانات مدرنی مثل آب لوله کشی و برق داشته باشد در این صورت یک غار ساده سه اتاقه که حدود 70 متر مربع باشد 46 هزار دلار قیمت دارد و کرایه اقامت یک ماهه در یک غار ساده یک اتاقه بدون لوله کشی حدود 30 دلار است.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 588

به "گودال هایی که تبدیل به خانه شدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گودال هایی که تبدیل به خانه شدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید