چهارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون های داخلی مناطق شهرداری اصلاح می گردد

به گزارش مجله هاستفا، تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران یک فوریت لایحه اصلاح چهارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون های داخلی مناطق شهرداری تهران را به تصویب رساندند.

چهارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون های داخلی مناطق شهرداری اصلاح می گردد

در جریان آنالیز لایحه دو فوریتی لایحه اصلاح چهارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون های داخلی مناطق شهرداری تهران، ابتدا با موافقت شهرداری لایحه دو فوریت به یک فوریت تبدیل شد. سپس عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گزارش این لایحه را قرائت کرد.

گلپایگانی گفت: این لایحه قبلا در شورای شهر به تصویب رسید و ابلاغ و اجرای آن از سوی شهرداری آغاز شد. اما با اعتراضی که معاون استاندار بر روی یکی از جزئیات این لایحه داشت، لایحه به هیات حل اختلاف رفت و در نهایت لغو این لایحه اعلام شد. منظور از لغو این لایحه این بود که هر تخلف خلاف مفاد پروانه در مناطق اتفاق می افتد باید به ماده 100 ارجاع گردد. عملا نگرانی در مناطق ایجاد شد حجم زیاد از پرونده معطل خواهد ماند و مردم آسیب می بییند چون مثلا برای یک متر تخلف هم باید به ماده 100 می رفت. در حالی که این لایحه اجازه داده بود تخلفات جزئی در شهرداری حل گردد.

او اضافه نمود: بعد از مسائل به وجود آمده ما موضوع را پیگیری کردیم و دوستان توجیه شدند. ما با سازمان بازرسی هم که پیگیر لغو مصوبه بود صحبت کردیم و آنها هم قبول کردند که ما این مساله را دوباره به وسیله شورا با برطرف ایرادات ارائه کنیم.

در ادامه علی اعطا در مخالف با یک فوریت این لایحه گفت: علت مخالفتم با یک فوریت این لایحه این است که با مجموع مباحث مطرح شده به نظر می رسد قرار است در چارچوب یک فوریتی این لایحه ظرف 5 روز به کمیسیون ها فرستاده گردد و بعد لایحه شهرداری به صحن برگردد. ما لوایح یک فوریتی داشتیم که چند ماه بعد هم به صحن بازنگشته ولی این لایحه پنج روزه بر میگردد. اگر شورا در این رابطه با جدیت و با حساسیت تصمیم گیری نکند از مواردی است که ما به رسمیت بخشی به تخلف و شهر فروشی و دریافت وجه در قبال تخلف متهم خواهیم شد. به نظر من شورای پنجم مناسب نیست زیر بار چنین بحثی برود. این لایحه باید به صورت عادی در کمیسیون ها آنالیز گردد.

محمد سالاری در موافقت با این لایحه گفت: افتخار شورا و شهرداری این است که در حوزه صدور پروانه تخلفی نداریم. در گذشته بعد از صدور پروانه در مناطق تصمیم گیری های غیر قانونی انجام میشد. شورا و شهرداری اختیارات قانونی کمیته مناطق را کاهش داد. بر اساس تبصره یک ماده 100 شهرداری مناطق مجاز بودند چنانچه تخلفی وجود داشت و تشخیص به قلع و قمع می دادند به کمیسیون ماده 100 ارجاع دهند. مفهوم این است که ممکن بود بر اساس تشخیص، پرونده را به کمیسیون ماده 100 نفرستند. با توجه به این که رویکرد مدیریت شهری دوره پنجم شورا کاهش رانت و فساد و توقف تصمیمات غیر قانونی بود به شهرداری اعلام شد که این را به رواداری حداقلی 5 درصد با سقف 500 متر برسانید و این الگویی شد که به کل کشور می تواند گسترش پیدا کند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا ادامه داد: این از جمله مصوباتی بود که بیشترین وقت را در کمیسیون و صحن برد. تنها کسانی که ناراحت بودند، شهرداران مناطق بودند که می گفتند اختیارات ما را شورا و شهرداری کاهش داد.

در نهایت یک فوریت این لایحه به رای گذاشته شد و با 16 رای موافق به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7381

به "چهارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون های داخلی مناطق شهرداری اصلاح می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون های داخلی مناطق شهرداری اصلاح می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید