پیاده سازی موتور جستجوی اسناد علمی با بیش از 4 میلیون متادیتا، مراجعه روزانه 15 هزار پژوهشگر

به گزارش مجله هاستفا، محققان یکی از شرکت های فناور اقدام به راه اندازی موتور جستجوگر برای دسترسی به اسناد علمی و پژوهشی کردند و به گفته آنها در برهه ای که اینترنت قطع شده بود و دسترسی به گوگل سخت بود، این موتور امکان دسترسی محققان به اسناد علمی را فراهم نموده بود.

پیاده سازی موتور جستجوی اسناد علمی با بیش از 4 میلیون متادیتا، مراجعه روزانه 15 هزار پژوهشگر

مهدی نیکنام، بنیانگذار موتور جستجوی علم نت در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: محصولی که ما طراحی کردیم، یک موتور جستجو با کاربرد برای جستجوی اسناد علمی فارسی است.

وی با بیان اینکه چالشی در کشور برای دسترسی به اسناد علمی فارسی داریم، اظهار کرد: در خارج از کشور سامانه هایی مانند گوگل اسکالر و میکروسافت برای دسترسی به اسناد لاتین ایجاد شده است، ولی در داخل کشور هیچ سامانه ای برای جستجوی اسناد علمی فارسی نداریم.

نیکنام با بیان اینکه ما کوشش کردیم که این خلا را در کشور مرتفع کنیم، گفت: در این راستا موتور جستجو برای اسناد علمی موجود در محیط وب طراحی کردیم و در حال حاضر چهار میلیون و 500 هزار متادیتا به وسیله این موتور جستجو قابل جستجو است.

وی جستجو به وسیله این موتور را شامل کتاب، مقاله کنفرانس، مقاله نشریات و خاتمه نامه دانست و یادآور شد: برای طراحی این موتور از گوگل اسکالر الگوبرداری کردیم و با توجه به بازخوردهایی که از دانشجویان دریافت کردیم، در موتور جستجوی علم نت یکسری سرویس هایی را طراحی کردیم که در حال حاضر در سامانه هایی مانند گوگل اسکالر هم نیست.

این محقق حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به قابلیت های این موتور جستجو، شرح داد: وقتی کاربری اقدام به جستجو می نماید، به کاربر اعلام می گردد که با این کلیدواژه واردشده در سال های گذشته چه میزان تحقیق اجرا شده است. این داده برای پژوهشگران بسیار مهم است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، این موتور امکان معرفی محققان حوزه های تحقیقاتی به سایر پژوهشگران را فراهم می نماید تا از این طریق دانشجویان و پژوهشگران با محققان حوزه های مورد نظر خود آشنا شوند.

نیکنام، کاهش زمان و هزینه های تحقیقات برای دانشجویان و پژوهشگران را از مزایای این موتور جستجو ذکر کرد و گفت: یکی از چالش های حوزه پژوهش این است که محققان بعد از خواندن مقاله ای درصدد ارتباط دریافت با نویسنده آن مقاله هستند و ما به وسیله تشکیل رزومه علمی برای محققان این موضوع را مرتفع کردیم.

به گفته وی، با عضویت رایگان پژوهشگران در سامانه این موتور و ارائه اطلاعات تماس آن ها، امکان ایجاد ارتباط میان محققان فراهم خواهد شد.

بنیانگذار موتور جستجوی علم نت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر رزومه 5 هزار پژوهشگر در این موتور ثبت شده است و امیدواریم با پیشرفت و توسعه این موتور و تکمیل شدن رزومه ها، بتوانیم راهی برای برقراری ارتباط بیشتر میان محققان و پژوهشگران با یکدیگر فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این موتور جستجو در همه حوزه های اسناد علمی فارسی قابل دسترس است، اظهار کرد: ما فرآیند ورود اطلاعات را نداریم، بلکه از اطلاعات سایت هایی که اقدام به بارگذاری اسناد علمی مانند خاتمه نامه ها و مقالات پژوهشی می نمایند، استفاده شده است.

نیکنام یادآور شد: از آنجایی که بر اساس قانون هر نشریه پژوهشی باید یک سایت رسمی داشته باشند، ما تا به امروز حدود 3 هزار سایت مستقل نشریات را شناسایی کردیم و به وسیله این موتور امکان دسترسی به محتوای این سایت ها فراهم شده است.

نیکنام با تاکید بر اینکه پروژه موتور جستجوگر علم نت به عنوان یکی از پروژه های ملی محسوب می گردد، اظهار کرد: در فاز دوم پروژه جویشگر بومی، طرح موتور جستجوگر علم نت به تصویب رسید، ولی متاسفانه با تغییرات ایجاد شده در دولت، سیاست ها متفاوت شد و این طرح مورد بی مهری قرار گرفته است.

مجری طرح ادامه داد: این در حالی است که در برهه ای که اینترنت دچار اختلال و قطع شد، یکی از نیازها، جستجوی اسناد علمی به وسیله گوگل بود و از آنجایی که دسترسی به گوگل مشکل بود، در آن موقع تعداد کاربران ما به شدت افزایش یافت و نشان داد که این موتور جستجوگر قادر به تامین نیازهای علمی محققان است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر که اینترنت وصل شده است، تعداد کاربران ما کاهش نیافته است؛ چراکه با آشنایی کاربران با سامانه ما، آن ها همچنان در حال استفاده از این سامانه هستند.

نیکنام با بیان اینکه در حال حاضر این سامانه راه اندازی شده است، گفت: بر اساس آمارها روزی 15 هزار پژوهشگر از خدمات این موتور بهره می برند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2324

به "پیاده سازی موتور جستجوی اسناد علمی با بیش از 4 میلیون متادیتا، مراجعه روزانه 15 هزار پژوهشگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیاده سازی موتور جستجوی اسناد علمی با بیش از 4 میلیون متادیتا، مراجعه روزانه 15 هزار پژوهشگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید