واکسن فراوری ایران و کوبا این هفته وارد فاز سوم بالینی می گردد

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران به نقل از انستیتو پاستور ایران، علیرضا بیگلری در یک برنامه تلویزیونی با اعلام خبرهایی از واکسن کرونای ایران و کوبا، گفت: اولین واکسن کرونای فراوری ایران دوشنبه این هفته (ششم اردیبهشت) وارد فاز سوم بالینی می گردد و این نخستین واکسن در دنیاست که دوز یادآور آن هم طراحی شده است.

واکسن فراوری ایران و کوبا این هفته وارد فاز سوم بالینی می گردد

بیگلری گفت: این واکسن در عین نوترکیب بودن کونژوگه شده یعنی روی یک پروتئین حامل عظیم تر سوار شده که این سوار شدن پروتئین باعث می گردد که سیستم ایمنی را بالاتر برد.

وی با اشاره به اینکه آزمایشات فازهای اول و دوم انسانی این واکسن در کوبا انجام شد، عنوان نمود: فاز سوم قرار است در هر دو کشور انجام گردد، فازهای قبلی با حضور 44 هزار نفر در کوبا اجرا شده و در ایران از همین دوشنبه در هفت استان و هشت دانشگاه علوم پزشکی شروع خواهد شد که در مجموع 24 هزار نفر وارد مطالعات بالینی می شوند که خودم هم در این طرح حضور خواهم داشت.

بیگلری با تأکید بر اینکه از همان اول قرار شد که واکسن های فراوری انستیتو پاستور نوترکیب باشند، اظهار کرد: این واکسن تنها واکسن نوترکیب است که کونژوگه هم شده و این هنری است که بعضی از کشورها در جهان دارند و کوبا کشوری است که این فناوری را دارد و طبق مطالعاتی که اجرا شده بیش از 85 درصد ایمنی زایی ایجاد نموده است.

وی افزود: این تنها واکسن جهانست که دوز یادآور آن نیز در کنارش طراحی شده و از ماه یک تا 9 می توان آن را تزریق کرد؛ همچنین این واکسن، دو دوز است اما در دو استان دوز یادآور را هم تزریق خواهیم کرد تا میزان بالا بردن سیستم ایمنی را رصد کنیم؛ یادآور هم باعث بالا رفتن سطح تحریک سیستم ایمنی شده و ماندگاری واکسن در سیستم ایمنی را افزایش می دهد، اما ایمنی زایی همه واکسن ها را باید 9 تا 10 ماه مورد آنالیز قرار دهیم.

بیگلری با اشاره به اینکه این هفته واکسن ایران و کوبا وارد فاز سوم بالینی می گردد و اولین واکسن کشور است که وارد فاز سوم بالینی خواهد شد، گفت: البته واکسن برکت هم وارد فاز دو و سه شده اما آن را با هم انجام داده، از دوشنبه سه گروه مستقل این آزمایش را انجام می دهند و از حدود 10 نفر از هشت نفر واکسن نما می گیرند تا بتوانیم به مقایسه اثرات آن بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه آن چیزی که تا کنون تصمیم گیری شده این بوده که واکسیناسیون رایگان باشد، توضیح داد: عدالت در سلامت حکم می نماید که واکسیناسیون رایگان در اختیار قوی و غنی قرار گیرد، اگر به سند ملی باور داشته باشیم همه باید آن را رعایت کنیم.

این پزشک متخصص در مورد مراحل فراوری افزود: برنامه فراوری در هر دو کشور طراحی شده و بلافاصله پس از آنالیز نتایج آزمایشات بالینی وارد فراوری می گردد.

وی افزود: یکی از نکات انتخاب این واکسن علاوه بر طراحی منحصر به فرد آن این است که زیرساخت های آن هم مشابه دیگر واکسن های ما است. در هر صورت به دلیل کمبود واکسن در جهان کار عاقلانه ای بود که خودمان وارد فراوری واکسن شویم.

وی افزود: قرار است فراوری ایران و کوبا به اندازه احتیاج کشور باشد و بعد از آن وارد عرصه صادرات شویم.

رئیس انستیتو پاستور با اشاره به اینکه تحریم یکی از مواردی بود که سرعت ساخت واکسن را کند کرد، یادآور شد: اما امیدواریم با تغییری که در سیاستگذاری های جهان به وجود آمده اوضاع بهتر گردد.

بیگلری عنوان نمود: بر اساس قولی که به دولت و مجلس دادیم قرار بود در خردادماه حدود یک میلیون در ماه را آماده کنیم که این آماده نشد؛ اما از تیرماه هر یک ماه بر این ظرفیت اضافه کنیم و مهر و آبان به جایی برسیم که 6 تا 7 میلیون واکسن در ماه فراوری کنیم.

وی در مورد دوز یادآور این واکسن مشترک ایران-کوبا گفت: برای افرادی که کرونا گرفته اند از دوز یادآور استفاده می کنیم تا سیستم ایمنی تقویت گردد و به این شکل افراد بیشتری را با هزینه کمتری واکسینه کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7690

به "واکسن فراوری ایران و کوبا این هفته وارد فاز سوم بالینی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن فراوری ایران و کوبا این هفته وارد فاز سوم بالینی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید