هزینه هنگفت فراوری آنتی بیوتیک های تازه در جهان

به گزارش مجله هاستفا، وزیر بهداشت در پیامی از مقاومت میکروبی به عنوان یک تهدید جهانی برای سلامت و پیشرفت جوامع یاد کرد.

هزینه هنگفت فراوری آنتی بیوتیک های تازه در جهان

وزیر بهداشت در پیغامی از مقاومت میکروبی به عنوان یک تهدید دنیای برای سلامت و پیشرفت جوامع یاد کرد.

متن پیغام دکتر عین اللهی به توضیح زیر است:

کمتر از یک قرن از کشف اولین آنتی بیوتیک (پنی سیلین) به وسیله فلمینگ می گذرد. کشفی که تحولی بزرگ در عرصه درمان ایجاد کرد و سالانه جان میلیون ها انسان را نجات داد. پیشرفت علم طیف وسیعی از دارو های ضدباکتری، ویروس و قارچ را در اختیار بشر قرار داده است با اینحال به دلیل مصرف بی رویه این داروها، امروزه شاهد مقاومت بعضی از میکروب ها به دارو ها هستیم. این در حالی است که فراوری یک آنتی بیوتیک نو به حداقل 10 الی 15 سال زمان و بیش از یک میلیارد دلار هزینه احتیاج دارد.

مقاومت میکروبی یک تهدید دنیای نه تنها برای سلامت که برای پیشرفت جوامع محسوب می شود. برآورد می شود تا سال 2050 میلادی مقاومت میکروبی سالانه نزدیک به 10 میلیون مرگ، 2 تا 3.5 درصد کاهش فراوری ناخالص ملی و هزینه نزدیک به 100 میلیارد دلار در سطح دنیا خواهد بود. مصرف نادرست دارو های ضدمیکروبی در عرصه های سلامت انسان، دام، طیور، آبزیان و گیاهان از مهمترین علل پدیده مقاومت میکروبی است. بقایای دارو های ضد میکروبی در محیط نیز موردی دیگر برای نگرانی است.

پزشکان، داروسازان و سایر ارائه دهندگان خدمات سلامت نقشی حیاتی در حفظ کارآیی آنتی بیوتیک ها دارند. تجویز و توزیع نامناسب دارو ها منجر به مصرف بی رویه شده زمینه را برای بروز و توسعه مقاومت دارویی فراهم می نماید. رعایت نکردن اصول کنترل عفونت به وسیله ارائه دهندگان خدمات سلامت، می تواند منجر به افزایش عفونت و در نتیجه رجحان گونه های مقاوم شود. در عرصه های کشاورزی، دامداری و صنایع غذایی، از دست دادن دارو های ضدمیکروبی موثر، تهیه غذای سالم را دچار مشکل می نماید. مدیریت مصرف دارو های ضد میکروبی مهمترین راه چاره برای مقابله با این تهدید است.

در جمهوری اسلامی ایران، مواد و دارو های ضد میکروبی به­ عنوان منابعی ارزشمند مورد توجه بوده و مدیریت می­شوند. ایران عزیز، مصمم است که با انجام اقداماتی در سطح ملی و بین المللی به کاهش پیدایش و توسعه میکروارگانیسم­های مقاوم یاری کند و دسترسی به مواد و دارو های ضد میکروبی اثربخش برای پیشگیری و درمان بیماری ها را فراهم نماید.

برای این منظور، کشور ظرفیت های خود را برای آموزش و فرهنگ سازی، افزایش دانش و انجام تحقیقات کاربردی در زمینه پایش مقاومت میکروبی، پیشگیری از بروز عفونت ها، فراوری دارو های موثر و بهینه سازی مصرف دارو های ضدمیکروبی در انسان و حیوان بکار خواهد برد. برای تحقق این اهداف رویکرد یکپارچه به سلامت با مشارکت مسئولانه وزارتخانه های جهاد و کشاورزی، نیرو، کشور، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط زیست، رسانه ها و تشکل های مردمی ضروری خواهد بود.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 آبان 1401 بروزرسانی: 26 آبان 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 11179

به "هزینه هنگفت فراوری آنتی بیوتیک های تازه در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه هنگفت فراوری آنتی بیوتیک های تازه در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید