نگاه آوینی در مقایسه با فیلم های جنگ جهانی بی سابقه است

به گزارش مجله هاستفا ، نشست مجازی نقد و آنالیز کتاب روایت جنگ در دل جنگ با نگاهی به مستند های سید مرتضی آوینی نوشته انیسدوویکتور، استاد دانشگاه سوربن، با حضور مریم امینی، همسر شهید آوینی و مدیر نشر واحه، محمد مهدی شاکری، مترجم کتاب، محمد حسن مهدویان، کارگردان و منتقد سینما و سید علی میر فتاح، نویسنده و روزنامه نگار، به صورت مجازی در باغ کتاب تهران برگزار گردید.

نگاه آوینی در مقایسه با فیلم های جنگ جهانی بی سابقه است

در ابتدای این نشست، محمدمهدی شاکری با بیان اینکه عنوان کتاب به خوبی ایده نویسنده را نشان می دهد گفت: هدف نویسنده نشان دادن تفاوت های منطق فیلم سازی در زمان بحران با منطق فیلم سازی پس از آن است. روایت شهید آوینی یعنی روایت جنگ در زمان جنگ، با روایت هایی که در سایر نقاط دنیا در زمان بحران وجود دارد متفاوت است. فیلم های شهید آوینی گزارش جنگ نمی دهد، صحنه های مرگ وجود ندارد یا بسیار کم است و متن ها از تصاویر تبعیت می نمایند. کار خانم دوویکتور در این کتاب این است که برای مستند شهید آوینی شناسنامه درست می نماید و تاریخ و تبار آن را به مخاطب فرانسوی معرفی می نماید.

وی اظهار کرد: سینمای مستند آوینی در سنت سینمای ایران با تکیه بر فرهنگ تصویری و نسبتی که تشیع با شمایل و تصویرگری دارد، شکل گرفته است. چیزی که نمونه آن را در کشور های همسایه، دنیا عرب و اهل سنت نمی بینیم. همچنین در کنار فرهنگ شیعه؛ جریان سینمای نو که در دهه 50 شمسی در ایران شکل گرفت بعد تر وارد سینمای انقلاب و جنگ شدند. در حقیقت دوربین در فرایند انقلاب اسلامی از سه پایه بر روی شانه نهاده شد و آزادی عمل پیدا کرد.

ادغام سنت شیعه و سینمای مبتکر

در ادامه برنامه مریم امینی، همسر شهید آوینی و مدیر نشر واحه گفت: نویسنده علاوه بر سینما به تحلیل تاریخ، شرایط اجتماعی و سیاسی بعد از آغاز انقلاب می پردازد، مستند های برتر پس از انقلاب اسلامی را هم آنالیز و با فرم مستند های شهید آوینی مقایسه می نماید. همچنین نویسنده از سنخیت مستند های شهید آوینی با سینمای مبتکر می پردازد.

امینی ادامه داد: کتاب به آنالیز نسبت سینمای آوینی با تشیع و عرفان می پردازد و از این مسئله برای تحلیل گفتار متن آوینی و ارتباط آن با فیلم برداری تصاویر استفاده می نماید. نویسنده از مجموع این مسائل به این نتیجه می رسد که نگاه آوینی به سینمای بحران در مقایسه با فیلم های جنگ دنیای اول و دوم بی سابقه است.

مدیر نشر واحه با اشاره به چرایی انتخاب این عنوان برای کتاب گفت: در عنوان کتاب نویسنده تأکید داشت که ساخته شدن این مستند ها در زمان جنگ معین باشد، همچنین بر روی کلمه روایت هم تأکید داشت که در نهایت این عنوان برای کتاب انتخاب شد.

روایت فتح تبلیغ جنگ نیست

سید علی میرفتاح، نویسنده و روزنامه نگار عنوان نمود: روایت فتح جزء فیلم های پروپاگاندا نیست. آقای آوینی برخلاف اقتضای رسانه که شاید تشویق به غفلت و سرگرمی است، برای ایجاد نوعی مرگ آگاهی در مخاطب کوشش کرد. این مرگ آگاهی از نظر تاریخی مخصوص دهه 60 نیست بلکه گویی در امتداد تاریخ انبیاء مطرح شده است.

نگاهی موشکافانه به آثار سینمای مستند

محمدحسن مهدویان، کارگردان و منتقد سینما با بیان اینکه لذت خواندن این کتاب می تواند هم طراز با بهترین کتاب های حوزه سینما باشد گفت: کتاب های خوب در حوزه سینمای مستند زیاد نیستند، اما این کتاب یکی بهترین های این حوزه است. بخش زیادی از کتاب سینمای بعد از انقلاب و جنگ را با نگاهی موشکافانه آنالیز می نماید. نویسنده فیلم های زیادی در این حوزه دیده است و از این جهت قابل تقدیر است.

این کارگردان سینما توضیح داد: نگاه تاریخ نگارانه خانم دوویکتور و مطالعه موردی که انجام داده بسیار با اهمیت است. این کتاب حاصل 20 سال پژوهش است و تقریباً نمونه ای شبیه به آن در کشور نداریم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5096

به "نگاه آوینی در مقایسه با فیلم های جنگ جهانی بی سابقه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه آوینی در مقایسه با فیلم های جنگ جهانی بی سابقه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید