نوباوه: توجه به بچه ها در برنامه های هفته کتاب ضروری است

به گزارش مجله هاستفا، بیژن نوباوه با بیان اینکه راه چاره های کتابخوانی در میان بچه ها باید در برنامه های هفته کتاب گنجانده شود تا موثر باشد، اظهار کرد: باید کاری کنیم که بچه ها از دوران طفولیت و از خانه و مدرسه کتاب خواندن را باید بگیرند و اگر این اتفاق در درازمدت بیافتد نتیجه و پدیده بسیار خوبی برای کشور ما به همراه دارد.

نوباوه: توجه به بچه ها در برنامه های هفته کتاب ضروری است

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، بیژن نوباوه (نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، ضمن اشاره به اهمیت برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: مساله کتاب و کتابخوانی در کشور ما موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است و حاکمیت باید با برنامه های مدون به مساله کتابخوانی بپردازد و برای آن برنامه ریزی کند. کار هایی که در کشور ما انجام می شود کمتر موجب می شود مردم را به کتابخوانی ترغیب کند، زیرا کتابخوانی زمانی انجام می شود که احساس نیاز به آن وجود داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالعه کتاب در میان قشر دانشجو بیان کرد: دانشجویان برای مطالعه به کتاب نیاز دارند و برای پاسخ به این نیاز کتاب می خوانند؛ این احساس نیاز باید در میان جامعه، رسانه ها و مراجعات به علوم ایجاد شود.

وی با بیان این که برگزاری هفته کتاب همانند برگزاری نمایشگاه های کتاب برای جامعه اثرگذار است، عنوان کرد: معتقدم که کتابخوانی را باید اساسا از دوران طفولیت در میان جامعه نهادینه کرد، در بسیاری از کشور ها کتابخوانی را به عنوان درس در مدارس قرار می دهند و یکی از درس ها و کلاس های بچه ها کتابخوانی است.

نوباوه شرح داد: طبق مشاهداتی که دارم متوجه شدم که بسیاری از کتاب های مرتبط با دروس مختلف را در اختیار بچه ها قرار می دهند، هیچ اجباری برای خواندن نمی کنند و حتی استعدادیابی شان را از نحوه و میزان مطالعه کتاب های مورد علاقه شان انجام می دهند و در سرانجام دوره دبستان معلم می داند که دانش آموز به کدام حوزه علاقه دارد.

وی بر لزوم آموزش یادگیری کتابخوانی به بچه ها تاکید کرد و گفت: ما در مدارس کتابخوانی را در بچه ها نهادینه نمی کنیم؛ در حالی که اگر بچه ها در دوران طفولیت کتاب نخوانند به سختی در سنین بالاتر به کتاب روی می آورند و کتابخوانی را به عنوان یک عادت صحیح دنبال می کنند.

او با بیان این که راهکار های کتابخوانی در میان بچه ها باید در برنامه های هفته کتاب گنجانده شود تا موثر باشد، اظهار کرد: باید کاری کنیم که بچه ها از دوران طفولیت و از خانه و مدرسه کتاب خواندن را باید بگیرند و اگر این اتفاق در درازمدت بیافتد نتیجه و پدیده بسیار خوبی برای کشور ما به همراه دارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی ها (طرح های فصلی فروش کتاب) عنوان کرد: هر طرحی که تسهیلات فراهم کند تا جامعه به سمت خرید کتاب سوق پیدا کند خوب و اثرگذار است، اما یادمان نرود که کتابخوان واقعی کتاب را به هر قیمتی خریداری می کند و در این میان باید زمینه ها فراهم شود.

بیژن نوباوه در سرانجام سخنان خود گفت: باید زمینه ای فراهم شود که این یارانه برای قشر دانش آموز و دانشجو بیشتر فراهم شود تا اثرگذاری بیشتر و بهتری برای جامعه به همراه داشته باشد و عادت به مطالعه در میان این گروه ها تقویت شود.

بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست وچهارم آبان ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه 1400با شعار جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم در سراسر کشور ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 9148

به "نوباوه: توجه به بچه ها در برنامه های هفته کتاب ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوباوه: توجه به بچه ها در برنامه های هفته کتاب ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید