مهارت منظم بودن؛ چگونه فردی منظم باشیم؟

به گزارش مجله هاستفا، آیا تا به امروز به سازمان دهی کارها، اتاق یا برنامه های روزانه خود فکر نموده اید؟ به طور معمول، فکر کردن در رابطه با برنامه ریزی و نظم دهی کارها آسان است. با این حال، عملی ساختن برنامه های مورد نظر و نظم دهی به امور روزانه تا حدودی سخت به نظر می رسد. سوال اینجاست که چگونه فردی منظم باشیم؟ در این مقاله قصد داریم تا 19 راه کاربردی را به منظور منظم بودن و سازمان دهی کارهای خود مورد آنالیز قرار دهیم.

مهارت منظم بودن؛ چگونه فردی منظم باشیم؟

چگونه فردی منظم باشیم؟

1. کیف و کلیدهای خود را در یک مکان قرار دهید

یکی از نکاتی که رعایت آن به منظور منظم بودن ضروری به نظر می رسد، این است که سعی کنید تا کیف، تلفن همراه و سایر لوازم مورد نظر خود را در یک مکان معین از خانه قرار دهید. در چنین شرایطی، به هنگام خروج از منزل به دنبال لوازم گمشده نمی گشت، دیر نمی کنید و برای مثال همیشه می دانید که وسایل مورد احتیاجتان در قسمت ورودی منزل روی میز هستند!

2. لیستی از کارهای مورد نظر معین کنید

برای سازمان دهی کارهای روزانه خود می توانید لیستی از کارهایی تهیه کنید که قصد انجام آن ها را دارید. در حقیقت، تهیه چنین لیستی موجب می گردد تا برنامه و هدفی برای کارهای روزانه خود داشته و بتوانید کنترل بیشتری روی زمانتان در طول روز داشته باشید.

در چنین شرایطی، دیگر وسط روز را به منزله زمان از دست رفته نمی پندارید؛ چرا که میدانید برای باقی ساعات روز نیز برنامه خاصی دارید. از سوی دیگر، با آنالیز کارهای صورت گرفته در سرانجام روز می توانید میزان پیشرفت و پیشروی خود را به سمت هدف مد نظر بسنجید.

3. مانده حساب بانکی خود را آنالیز کنید

چک کردن حساب بانکی و آنالیز پس اندازتان موجب می گردد تا نسبت به مقدار مصرف روزهای گذشته مطلع باشید، از تقلب های احتاقتصادی جلوگیری کنید و کنترل بیشتری روی مدیریت هزینه های خود داشته باشید. برای این منظور می توانید از اپلیکیشن های مختلفی برای مدیریت مخارج استفاده نموده و بدین طریق به سادگی نسبت به مدیریت دخل و خرج خود اقدام کنید. به علاوه، نظارت مداوم بر مخارج روزانه موجب می گردد تا مهارت منظم بودن را در راستای بهبود اوضاع اقتصادی خود به کار بگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه پول خرج کنیم و چگونه بفهمیم چه چیزهایی ارزش پول خرج کردن دارند؟

4. دفترچه یادداشتی به همراه داشته باشید

یک دفترچه یادداشت کوچک به شما یاری می نماید تا به فردی منظم تبدیل شوید. در حقیقت، به همراه داشتن دفترچه یادداشت موجب می گردد تا امکان یادداشت لیست کارهای روزانه، لیست امور آینده، بعضی افکار تصادفی، لیست خرید و سایر احتیاجهای خودتان را یادداشت نموده و بتوانید با نظم بیشتری به امور روزانه خود برسید.

به علاوه، دفترچه یادداشت به راحتی قابل حمل بوده و احتیاجی به شارژ مجدد ندارد! به همین دلیل، امکان نوشتن تمامی کارها و افکاری را برای افراد فراهم می آورد که به صورت تصادفی به ذهن ایشان می رسند. همچنین در این صورت با نوشتن لیست کارها و افکار خود دیگر آن ها را فراموش نمی کنید.

5. تاریخ انقضای غذاهای کنسروشده و داروهای خود را آنالیز کنید

آنالیز تاریخ انقضای مواد غذایی کنسروشده و داروهای موجود در منزل موجب می گردد تا موارد منقضی شده را دور ریخته و بدین ترتیب نظم و همچنین فضای بیشتری در یخچال و کابینت های منزل خود داشته باشید.

از سوی دیگر، به منظور جلوگیری از فاسد شدن غذاها و به هم خوردن نظم یخچال خود می توانید روی مواد غذایی با ماندگاری کم برچسب زده و بدین ترتیب دقت بیشتری در مصرف آن ها داشته باشید تا فاسد شده و از بین نفرایند.

6. برای سازمان دهی برنامه غذایی خود زمان بگذارید

به منظور افزایش نظم در امورتان می توانید به صورت روزانه زمانی معادل 3 تا 5 دقیقه را صرف برنامه ریزی برای وعده های غذایی خود کنید. به عبارت بهتر، برای دستیابی به نظم بیشتر می توانید در این زمان معین شده به کارهایی همچون معین غذای مناسب، تهیه لیستی از مواد مورد احتیاج، خرید، زمان بندی برای مراجعه به فروشگاه و انجام زمان بندی لازم برای پخت غذای مورد نظرتان بپردازید.

7. لباس های خود را برای روز بعد آماده کنید

به طور کلی، پیش بینی و انجام بعضی کارهای آینده موجب می گردد تا نظم بیشتری در انجام کارهای روزانه داشته باشید. به عبارت دیگر، انجام کارهایی همچون آماده کردن لباس های مد نظر قبل از زمان معین منجر می گردد تا مثلاً در هنگام صبح با نظم و آرامش بیشتری آماده شده و در زمان معین شده به محل کار، قرار دیدار، دانشگاه یا مدرسه برسیدِ چرا که در چنین شرایطی و در هنگام صبح زمان خود را صرف انتخاب یا پیدا کردن لباس های مورد نظر نمی کنید.

8. به برنامه خود پایبند باشید

به طور معمول، بیشتر افراد در انجام کارهای برنامه ریزی شده تنبلی نموده و طبق برنامه خود پیش نمی فرایند. در حالی که به منظور رعایت نظم و سازمان دهی معین احتیاج است تا کارهای خود را با سرعت و تمرکز بیشتری انجام دهید. در چنین شرایطی، حس خوبی از نظم و انجام دادن کارها داشته و با انرژی بیشتری می توانید زمان باقی مانده را به سایر کارهای روزانه و مطابق برنامه خود اختصاص دهید.

9. برنامه معینی برای کارهای روتین خود داشته باشید

معین برنامه ریزی کلی برای بعضی کارهای روتین روزانه، چک کردن لیست و حذف کارهای صورت گرفته از آن موجب می گردد تا بتوانید کارهای روتین روزانه خود را به صورت ناخودمطلع بر اساس نظم انجام داده و به عادات ثابت خودتان مبدل کنید. در نتیجه، زمان کافی برای اختصاص دادن به سایر امورتان خواهید داشت. بنابراین سعی کنید تا مثلاً برنامه ای یک هفته ای برای انجام بعضی کارهای روتین روزانه تنظیم کنید.

در واقع، با تنظیم برنامه ای هفتگی یا ماهانه برای انجام امور روتین می توانید زمان بیشتری برای انجام سایر کارهای مهم تر اختصاص دهید. برای مثال، تنظیم برنامه ای روزانه برای شستن ظروف، برنامه ای هفتگی برای جارو کشیدن خانه یا برنامه ای ماهانه برای تمیز کردن پنجره های خانه موجب می گردد تا کنترل بیشتری روی زمان انجام کارهای خود داشته، منظم باشید و زمان کافی برای رسیدگی به سایر امورات روزانه را داشته باشید.

10. ظرف ها را بشویید

به طور معمول، بیشتر افراد مرتب کردن تخت خواب را در ابتدای روز از جمله فاکتورهای تأثیرگذار در حفظ نظم می دانند. از سوی دیگر، شست و شوی ظروف کثیف در سرانجام روز نیز از جمله نکاتی است که تأثیر قابل توجهی در نظم و سازمان دهی کارهای روزانه دارد. در حقیقت، شست و شوی ظروف کثیف و مرتب کردن آشپزخانه موجب می گردد تا افراد احساس نظم بیشتری نموده و تمایل بیشتری به حفظ نظم در انجام کارهای روزمره خود داشته باشند.

11. از اطلاعات خودتان نسخه پشتیبان تهیه کنید

برای دستیابی به نظم بیشتر توصیه می گردد که از فایل های کامپیوتر خود نسخه پشتیان تهیه کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که از کلیدهای منزل و ماشین خود نیز نسخه یدکی داشته باشید. در حقیقت، انجام چنین کاری موجب می گردد تا در مواقع احتیاج زمان کمتری برای پیدا کردن آن ها صرف کنید.

همچنین در این صورت به راحتی و بدون سردرگمی به سایر کارهای مهم خود می رسید. بنابراین سعی کنید تا نسخه های دیجیتالی و اسکن شده از شناسنامه، گذرنامه، سوابق اقتصادی، بیمه و … تهیه نموده و آن ها در فایلی در کامپیوتر خود داشته باشید.

از سوی دیگر، می توانید برای اطمینان از گم نشدن بعضی عکس ها یا کتاب های قدیمی خود نیز نسخه های اسکن شده آن ها را تهیه نموده و در کامپیوتر خود نگاه داری کنید. به علاوه، می توانید به منظور جلوگیری از هدر رفتن زمان برای یادآوری یا بازیابی پسوردهای خودتان فایل معینی برای یادداشت و نگاه داری آن ها ایجاد کنید.

12. هر چیزی را در جای مخصوص خودش قرار دهید

از جمله دیگر رازهای دست یابی به مهارت منظم بودن، برگرداندن هر یک از لوازم مورد استفاده به جای اصلی خودشان است. به عبارت دیگر، چنانچه سعی کنید تا هر یک از لوازم مورد نظر را پس از استفاده به جای قبلی خودشان باز گردانید، به صورت ناخودمطلع نظم بیشتری داشته و این موضوع را در سایر جنبه های امور روزانه به کار می گیرید. به علاوه، در چنین شرایطی به راحتی می توانید وسایل مورد احتیاج خود را در کمترین زمان ممکن پیدا کنید. چرا که می دانید دقیقاً هر وسیله ای در کدام قسمت از منزل یا محل کارتان قرار داده شده است.

13. پیش از خرید لوازم مورد نظر خود فکر کنید!

برای نظم دهی به کارهای روزانه، حفظ نظم محیط کار و منزل و همچنین مدیریت مخارج خود احتیاج است تا پیش از اقدام به خرید خوب فکر کنید. برای مثال، می توانید روزانه بعضی اشیایی که فکر می کنید به آن ها احتیاج ندارید را به خیریه اهدا نموده یا در صورت کهنه بودن دور بریزید. در این صورت به احتمال زیاد مجدداً از لوازم خود استفاده نموده، در پولتان صرفه جویی می کنید و نکته مهم تر اینکه نظم بیشتری در محیط اطراف خود خواهید داشت! به علاوه، بدین طریق می توانید از خرید و تهیه بعضی لوازم غیرضروری در محیط کار و منزل خودداری نموده و فضای مورد احتیاج خود را به اشیایی اختصاص ندهید که به آن ها احتیاجی ندارید.

14. کیف پول خود را مرتب کنید

مرتب سازی کیف پول یکی از بهترین نکاتی است که به منظور منظم بودن می توانید آن را به عادات روزانه خود تبدیل کنید. به همین دلیل، سعی کنید تا در زمان استراحت یا هنگام نشستن در مترو، تماشای تلویزیون و غیره کیف پول خود را مرتب کنید.

برای مثال، می توانید رسیدهای مورد احتیاج و ضروری را در مکانی معین در منزل قرار داده و باقی را دور بریزید. همچنین می توانید کارت های بانکی خود را مرتب نموده و کارت های پراستفاده را در محل های قابل دسترس تری قرار دهید. به علاوه، برای مرتب سازی کیف پولتان می توانید بعضی موارد غیرضروری همچون عکس یا کارت های غیرقابل استفاده را در منزل نگه داری نموده و بدین ترتیب لوازم اضافی را از کیف خود حذف کنید.

به علاوه، سعی کنید تا در زمان های آزاد خودتان، محیط اطراف، اتاق و محل کار را مرتب کنید و اشیا یا لباس های اضافی را در صورت کهنه بودن دور بریزید. همچنین اگر لوازم یا لباس هایی دارید که تا به امروز از آنان استفاده ننموده اید، به احتمال زیاد از این پس نیز استفاده نخواهید کرد. بنابراین سعی کنید تا چنین مواردی را بفروشید یا به یک خیریه اهدا کنید. در این صورت محیط اطرافتان نظم بیشتری داشته و به شما یاری می نماید تا این نظم را در سایر کارهای خودتان هم پیاده کنید.

15. نظم و مرتب سازی را به سایرین یادآوری کنید

به طور معمول، کوشش سایر اعضای خانواده یا همکاران برای حفظ نظم و تمیزی محیط اطراف موجب می گردد تا زمان کمتری برای انجام این کار اختصاص دهید. در چنین شرایطی، تمام نقاط خانه یا محل کار منظم و تمیز بوده و بدین طریق انرژی کمتری صرف مرتب سازی محیط می گذارید.

بیشتر بخوانید: 25 هدایت موثر در مدیریت کار گروهی

16. برنامه ای هماهنگ با سایر اعضای خانواده و همکاران داشته باشید

برای جلوگیری از به هم خوردن برنامه های شخصی خودتان سعی کنید تا یک برنامه کلی و هماهنگ با سایر اعضای خانواده و همکاران داشته باشید. در چنین شرایطی، اعضای خانواده و همکارانتان از برنامه ریزی و فعالیت های روتین روزانه شما مطلع بوده و از معین بعضی برنامه ها و کارهای متناقض با فرایند سازمان دهی شما خودداری می نمایند.

17. لوازم مورد احتیاج خود را آنالیز کنید

از جمله دیگر نکات منظم بودن این است که علاوه بر لباس های روزانه، وسایل مورد احتیاجتان را آنالیز نموده و آن ها را برای روز بعد آماده کنید. برای مثال، می توانید به منظور سازمان دهی کارهای روزانه، نکاتی همچون آنالیز و مرتب کردن کیف مدرسه، دانشگاه یا محل کار خود را مد نظر قرار دهید.

همچنین رعایت کردن مواردی مانند تهیه وسایل صبحانه، نهار، چک کردن هوای روز بعد جهت همراه داشتن چتر و مواردی از این دست نکاتی هستند که در جهت حفظ نظم ضروری به نظر می رسند. از سوی دیگر، تهیه لیستی از کارهایی که متناسب با شرایط زندگی و برنامه های روزمره فردی باشند، موجب می گردد تا با آرامش و نظم بیشتری به انجام کارهای خود بپردازید.

18. اشتراک های غیر ضروری و استفاده نشده را غیرفعال کنید

برای جلوگیری از هدر رفتن پول، فضای کامپیوتر، مدیریت زمان و همچنین اعمال نظم بیشتر در محیط کار و منزل می توانید تمام اشتراک هایی که در چند ماه گذشته از آن ها استفاده ای نداشته اید را لغو کنید. برای مثال، غیر فعال کردن اشتراک های وبلاگ ها، انتشارات آنلاین یا روزنامه ها موجب می گردد تا نظم بیشتری در ایمیل ها، بوکمارک ها یا روزنامه های دریافتی داشته باشید.

19. لیستی از کارهای آخر هفته تهیه کنید

تهیه لیستی از کارهایی که در آخر هفته قصد انجام آن ها را دارید، موجب می گردد تا به جای نسبت به مدیریت زمان خود در آخر هفته ها اقدام نموده و به انجام کارهای عقب افتاده رسیدگی کنید تا بدین طریق بتوانید نسبت به برنامه ریزی روزهای کاری و پرمشغله خودتان پایبند بمانید.

جمع بندی

در این مقاله بعضی راه کارهای دست یابی به مهارت منظم بودن و سازمان دهی کارهای روزانه را آنالیز نموده و دیدیم که چگونه می توان با برنامه ریزی دقیق نسبت به استفاده درست از زمان و انرژی خود اقدام کرد. البته بدیهی است که در بعضی مواقع رعایت نظم و پیشروی مطابق برنامه تنظیم شده تا حدودی غیرممکن به نظر می رسد. با این حال با صرف زمان و حوصله بیشتر می توانید به تدریج از روش های برنامه ریزی صحیح و عملی مطلع شده و همچنین رعایت نظم و معین برنامه ای معین برای امور روزانه را به بخشی از عادات خود مبدل سازید. اگر شما نیز برنامه معینی برای انجام کارهای روزانه خود دارید، نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5080

به "مهارت منظم بودن؛ چگونه فردی منظم باشیم؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "مهارت منظم بودن؛ چگونه فردی منظم باشیم؟" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت منظم بودن؛ چگونه فردی منظم باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید