لوییز همیلتون؛ اسطوره ی فاتح تمام پیست ها

به گزارش مجله هاستفا، روزنامه اعتماد - علی ولی اللهی: لوییز همیلتون راننده انگلیسی تیم مرسدس در گرندپری ایالات متحده پیروز شد، ششمین عنوان قهرمانی اش را در مسابقات فرمول یک به دست آورد.

لوییز همیلتون؛ اسطوره ی فاتح تمام پیست ها

او در این رقابت بعد از هم تیمی اش والتری بوتاس به عنوان نفر دوم از خط سرانجام عبور کرد، اما با کسب 381 امتیاز قهرمانی اش را در این فصل فرمول یک قطعی کرد. همیلتون در حالی عنوان قهرمانی را به چنگ آورد که هنوز تا سرانجام فصل دو رقابت دیگر باقی مانده؛ گرندپری برزیل و گرندپری ابوظبی.

همیلتون با شش قهرمانی حالا جزو اسطوره های فرمول یک دنیا به حساب می آید. اما با ورود به آمار حرفه ای او می توانیم با جزییات ببینیم که این راننده بریتانیایی در برخی از زمینه ها توانسته از بزرگان این رشته پیشی بگیرد.

او هنوز نتوانسته از عناوین شوماخر عبور کند، اما با آنالیز نسبت برد های او و رکورد های این راننده در پول پوزیشن، آیتمی که در آن خالص ترین سرعت یک راننده معین می گردد، خواهید دید که او در حال حاضر یک راننده کاملا پیشرو در فرمول یک به حساب می آید.

همیلتون چگونه با بزرگان مقایسه می گردد؟

همیلتون فقط یک عنوان از شوماخر عقب است. این راننده اکنون دومین راننده پیروز در تمام دوران است. یک عنوان کمتر از شوماخر که با هفت عنوان قهرمانی بهترین راننده تاریخ به حساب می آید. ششمین قهرمانی همیلتون یعنی او از راننده افسانه ای آرژانتینی یعنی خوان مانوئل فانجیو که پنج عنوان قهرمانی به دست آورده بود، عبور نموده است.

این سومین قهرمانی پیاپی همیلتون به حساب می آید. او در سال ها 2017، 2018 و 2019 اول شده است. رکورد قهرمانی های متوالی در فرمول یک متعلق به شوماخر است که در سال های 2000 تا 2004، پنج بار عنوان قهرمانی را به دست آورد. همیلتون پنج عنوان قهرمانی آخرش را طی شش سال به دست آورده است.

او در سال 2016 نیز می توانست قهرمان گردد، اما هم تیمی اش یعنی نیکو روزبرگ با 5 امتیاز بیشتر در انتهای فصل در سکوی نخست جا گرفت. تنها راننده نزدیک به همیلتون که هنوز در میادین حضور دارد، سباستین فتل آلمانی است که چهار بار در سال های 2010 تا 2014 اول شده است.

همیلتون در نسبت پیروزی به تعداد مسابقه در رده سوم بهترین راننده های تاریخ جا دارد. در لیست رانندگان با حداقل 50 مسابقه حرفه ای، فانجیو با 47% پیروزی در 51 مسابقه دست نیافتنی به نظر می رسد. بعد از او جیم کلارک با 35% برد در 72 رقابت دوم است و بعد از این دو نفر، همیلتون با 33% پیروزی در 248 رقابت در صندلی سوم واقع شده است. مایکل شوماخر در این رده بندی با 30% برد در 306 مسابقه چهارم است.

در مجموع تعداد پیروزی در گرندپری ها، همیلتون 83 بار برنده شده است. تنها مایکل شوماخر با 91 پیروزی از او جلوتر است. این دو نفر در رده های اول و دوم جدول بیشترین برد قرار دارند و فتل با 53 برد سوم است. پروست و سنا با 51 و 41 برد چهارم و پنجم هستند. البته اگر فاجعه سال 1994 در امولا برای نابغه برزیلی یعنی آیرتون سنا رخ نمی داد شاید او رکوردش را خیلی بیشتر ارتقا می داد.

همیلتون از نظر قرار دریافت در پول پوزیشن رکورددار است. او 87 بار تاکنون توانسته از خط نخست کار را شروع کند. شوماخر با 68 بار استارت از صندلی نخست دوم است و سنا سوم. همیلتون از نظر ثبت سریع ترین دور پیست در رده دوم مشترک با کیمی رایکونن قرار داد. در این رده بندی شوماخر با 77 بار ثبت سریع ترین زمان پیست اول است.

همیلتون در هر 6 فصل گذشته به طور متوسط 10 گرندپری را برنده شده است. اگر او سال آینده این روند را ادامه دهد، می تواند با 93 پیروزی از شوماخر پیشی بگیرد و البته او این کار را با تعداد مسابقه کمتر انجام خواهد داد. همیلتون از نظر بردن رقابت هایی که از خط یک شروع نموده است، تنها یک پیروزی از سنا کمتر دارد.

همیلتون 18 بار وقتی از خط نخست استارت زده، اول مانده و به عنوان نفر نخست هم از خط سرانجام عبور نموده است. همیلتون در هت تریک قرار دریافت در پول پوزیشن، ثبت سریع ترین زمان پیست و قهرمانی در گرندپری 8 عنوان از شوماخر عقب است. راننده انگلیسی 14 بار هت تریک نموده و شوماخر 22 بار.

عنوان دیگری که برای رانندگان فرمول یک مهم به حساب می آید، گرانداسلم است. یعنی راننده ای که بتواند پول پوزیشن را به دست آورد، مسابقه را ببرد، از اول تا آخر در صندلی نخست بماند و سریع ترین زمان پیست را هم ثبت کند. همیلتون 5 بار این کار را انجام داده است؛ درست هم اندازه شوماخر. در صدر این رده بندی جیمز کلارک انگلیسی است که در دهه 1960 دو عنوان قهرمانی فرمول یک را به دست آورده بود. این راننده هشت گرانداسلم دارد.

همیلتون کجا بیشتر درخشیده است؟

پیست های مورد علاقه همیلتون در کانادا، جایی که او اولین بردش در فرمول یک را در سال 2007 به دست آورد و مجارستان قرار دارند. او در هر یک از این پیست ها هفت قهرمانی به ثبت رسانده. فقط شوماخر است که در این گرندپری ها با هشت پیروزی بهتر عمل نموده است. شوماخر البته در گرندپری فرانسه هم هشت برد به دست آورده است.

همیلتون با 6 پیروزی در خانه خود بیش از سایر رانندگان برنده شده است. جیم کلارک و آلن پروست هر یک با 5 پیروزی در انگلستان دوم و سوم هستند. همیلتون از سال 2014 به این سو همواره پودیوم را به دست آورده است. (یعنی روی سکو قرار گرفته) او همچنین با 6 پیروزی در پیست چین و در مجموع 9 بار قرار دریافت روی سکو رکورد خوبی در این کشور دارد.

همیلتون در کدام پیست ها ناپیروز بوده است؟

همیلتون در پیست مالزی با مشکل روبه رو می گردد. او تنها یک پیروزی در این پیست به ثبت رسانده است. البته او باید شادمان باشد که گرندپری مالزی در سال 2017 از تقویم مسابقات حذف شد. ملبورن شهر دوم شدن های همیلتون است. او در چهار رقابت آخرش در استرالیا دوم شده است.

البته او در سال های 2008 و 2015 این پیست را فتح نموده است. همیلتون همچنین در پیست برزیل کوشش زیادی برای برنده شدن کرد، اما او در هیچ یک از 9 مسابقه ابتدایی اش در اینترلاگووس نتوانست پیروز گردد. او در سال های 2016 و 2018 دو قهرمانی در این پیست به ثبت رساند. گرندپری برزیل سال 2019 هنوز برگزار نشده است.

همیلتون بهترین راننده انگلیسی

همیلتون پیروز ترین راننده بریتانیایی تاریخ است. رانندگان بریتانیایی در مجموع 19 بار فاتح فرمول یک شده اند که 6 تا از این قهرمانی ها مال همیلتون است.

میاک هاوتورن در دهه 1950، گراهام گیل و جیمی کلارک دو بار و جان سورتس و جکی استیورات هر کدام یک بار در دهه 1960، جکی استورات دو بار و جیمز هانت یک بار در دهه 1970، نیگل منسل و دیمون هیل در دهه 1990، لوییز همیلتون و جنسون باتن در دهه اول قرن بیست و یکم و همیلتون پنج بار در دهه دوم قرن بیست ویکم رانندگان انگلیسی فاتح فرمول یک هستند. تنها در دهه 1980 هیچ راننده انگلیسی پیروز نشد عنوان قهرمانی فرمول یک را به دست آورد.

منبع: bbc

منبع: برترین ها
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1370

به "لوییز همیلتون؛ اسطوره ی فاتح تمام پیست ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوییز همیلتون؛ اسطوره ی فاتح تمام پیست ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید