لباس زنان بختیاری جز گران قیمت ترین پوشاک دنیا، سنجش قیمت با طلا

به گزارش مجله هاستفا، لباس های بومی و محلی بیانگر فرهنگ هر منطقه و هویت بومی به تعداد می فرایند. لباس های بومی و محلی استان چهارمحال و بختیاری جزو زیباترین لباس های محلی با قدمت تاریخی هستند.

لباس زنان بختیاری جز گران قیمت ترین پوشاک دنیا، سنجش قیمت با طلا

زندگی عشایری و زندگی در روستاها به خصوص در شهرستان لردگان، کوهرنگ و اردل موجب شده که هنوز مردمان این دیار از لباس های محلی استفاده نمایند. با توجه به تفاوت های اقلیمی و فرهنگی شاهد رواج لباس های محلی متنوع در این منطقه هستیم.

لچک، چارقد، پاکش، دستینه، شلیته و پیراهن از جمله پوشاک زنان چهارمحالی است و مردان این منطقه هم از کلاه، پیراهن، شلوار دبیت، شال کمر، قبا و گیوه استفاده می نمایند.

در استان چهارمحال و بختیاری لباس های محلی همچنان صندلی خود را حفظ نموده اند و فرهنگ استفاده از لباس های محلی در این منطقه وجود دارد.

افزایش قیمت لباس های محلی در چهارمحال و بختیاری

افزایش قیمت ها در بخش لباس های محلی هم وارد شده است و هم اکنون قیمت های دوخت و تهیه انواع لباس های محلی در این استان افزایش چشمگیری داشته است.

افزایش قیمت مواد اولیه برای تهیه لباس محلی موجب شده است که قیمت لباس های محلی در سطح استان افزایش یابد.

در تهیه لباس محلی زنان بختیاری پارچه قابل توجهی مصرف می گردد و در بعضی از لباس ها هم از طلا برای تزئین استفاده می شد که افزایش قیمت پارچه و طلا موجب افزایش قابل توجه قیمت لباس های محلی زنان در این استان شده است.

یکی از تولیدنمایندگان لباس محلی در مورد افزایش قیمت لباس های بختیاری می گوید: در بعضی از لباس زنان بختیاری طلا برای تزئین استفاده می گردد که افزایش قیمت چند برابری طلا موجب افزایش قیمت این لباس ها شده است.

آمنه عباسی اسم کرد: در لچک لباس بختیاری و تاج لباس قشقایی با رویکرد بختیاری طلا بکار برده می گردد که این امر جزئی از فرهنگ این اقوام بوده است و لچک و تاج به نشانه احترام خانواده همسر برای نوعروس آورده می گردد و این رسم بیشتر در شهرستان لردگان انجام می گردد.

وی اضافه کرد: یک دختر اهل شهرستان لردگان به هنگام ازدواج یک لچک طلا از خانواده خود و یک لچک یا تاج طلا از سوی خانواده همسر دریافت می نماید.

عباسی تاکید نمود: قیمت تاج طلا نسبت به لچک طلا بیشتر است زیرا طلای بیشتری در آن به کار برده شده است.

وی بیان نمود: لباس بختیاری و لباس قشقایی با رویکرد بختیاری در ظاهر تفاوتی قابل چندانی دارند و تنها اهالی این طوایف می توانند این تفاوت را احساس نمایند.

وی با بیان این که در لباس قشقایی با رویکرد بختیاری از تاج و روسری و در لباس بختیاری از لچک و مینا استفاده می گردد، بیان نمود: این لباس ها تفاوت های دیگری در مقدار لباس و مقدار مصرف پارچه هم دارند.

عباسی گفت: لباس قشقایی با رویکرد بختیاری متعلق به منطقه ها ترک نشین چهارمحال و بختیاری است اما در شهرستان لردگان به علت گرمی هوا و نزدیکی به استان فارس هم استفاده می گردد زیرا پارچه ای که در این لباس به کار برده می گردد خنک تر است.

وی توضیح داد: لباس بختیاری و قشقایی با رویکرد بختیاری دارای متراژ بالا است و هر چه این متراژ بالا رود قیمت لباس افزایش بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: افزایش قیمت مواد اولیه موجب افزایش قیمت لباس بختیاری و قشقایی در این استان شده است.

عباسی ادامه داد: قیمت این دو نوع لباس در شهرستان لردگان بیشتر از سایر شهرستان های استان است به نحوی که اکنون قیمت این لباس ها در شهرستان لردگان به جز لچک و تاج طلا حدود چهار تا پنج میلیون تومان است.

وی تاکید نمود: افزایش قیمت مواد اولیه موجب شده است که قیمت انواع لباس های محلی حدود 35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

این تولیدنماینده لباس محلی بیان نمود: در سال گذشته تنها قیمت لچک لباس بختیاری هفت میلیون تومان بوده که امسال حدود 10 میلیون تومان است.

عباسی توضیح داد: در سال گذشته قیمت لباس بختیاری بدون لچک طلا، دو میلیون و 500 تا دو میلیون و 700 هزار تومان بود.

وی تاکید نمود: قیمت تاج طلا در لباس قشقایی با رویکرد بختیاری هم در سال گذشته 15 میلیون تومان بوده و امسال حدود 40 درصد به قیمت لباس و تاج طلای آن اضافه کرده شده است.

عباسی بیان نمود: افزایش قیمت ها موجب کاهش قدرت خرید شده است و تعداد مشتریان در امسال کاهش یافته است.

وی گفت: لباس بختیاری همیشه صندلی خود را در منطقه دارد اما مخاطبان لباس بختیاری نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر شده اند.

کارشناس و محقق در بخش صنایع دستی و لباس های محلی کرد: لباس های محلی جزو فرهنگ غنی یک منطقه به تعداد فرایند.

علی موسوی بیان نمود: لباس های محلی نقش مهمی در پاسداری از هویت اجتماعی و فرهنگی یک منطقه دارند.

وی بیان نمود: لباس های محلی در استان چهارمحال و بختیاری جزو زیباترین و اصیل ترین لباس های محلی در سطح کشور و حتی دنیا به تعداد می فرایند.

وی بیان نمود: رنگ و زیبایی لباس های محلی در این استان برگرفته از طبیعت است و استفاده از رنگ های شاد از مهمترین ویژگی های لباس های محلی در این استان به تعداد می رود.

این محقق ادامه داد: برای تهیه لباس محلی در بخش بانوان مقدار مصرف پارچه بسیار بالا است و به اسم مثال برای تهیه یک لباس محلی زنانه حدود چهار تا 10 متر پارچه مصرف می گردد که همین مقدار مصرف پارچه قیمت قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.

وی بیان نمود: در حال حاضر افزایش قیمت مواد اولیه تهیه لباس با عایدی مردم منطقه ها روستایی و محلی استان تطابق ندارد و همین عامل در طولانی مدت سبب می گردد که مردم به سمت خرید لباس های مقرون به صرفه تر و مختص دیگر منطقه ها بفرایند و همین امر سبب می گردد که استفاده از لباس های محلی مختص استان کمرنگ گردد.

زندگی عشایر با پوشش زیبای لباس های محلی در منطقه ها مختلف استان چهارمحال و بختیاری از مهمترین جذابیت های گردشگری در این استان به تعداد می فرایند. حفظ این زیبایی و فرهنگ نیازمند حمایت بیشتر مسئولان در این بخش دارد.

باید زمینه برای حفظ فرهنگ استفاده از لباس های بومی و محلی در سطح استان فراهم گردد تا لباس های غیر بومی نتواند صندلی لباس های بومی و محلی این استان را بگیرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8281

به "لباس زنان بختیاری جز گران قیمت ترین پوشاک دنیا، سنجش قیمت با طلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لباس زنان بختیاری جز گران قیمت ترین پوشاک دنیا، سنجش قیمت با طلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید