غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می نماید

به گزارش مجله هاستفا، ما می دانیم برای اینکه سرماخوردگی مان زودتر رفع گردد چه باید بخوریم، مثلاً یک کاسه سوپ مرغ داغ یا یک لیوان دمنوش زنجبیل؛ اما در خصوص غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می نمایند چطور؟

غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می نماید

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، ما می دانیم برای اینکه سرماخوردگی مان زودتر برطرف گردد چه باید بخوریم، مثلاً یک کاسه سوپ مرغ داغ یا یک لیوان دمنوش زنجبیل؛ اما در خصوص غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می نمایند چطور؟

شیرینی ها

مصرف زیاد قند می تواند سیستم ایمنی را سرکوب کند . قند این پتانسیل را دارد که مانع عملکرد ایمنی بدن علیه عفونت گردد و گلبول های سفید خون را ضعیف کند. در ضمنً قند، تعداد مارکرهای التهابی به نام سیتوکین ها را افزایش می دهد که می توانند در بدن التهاب ایجاد نمایند. پس سعی کنید حداقل وقتی که سرما خورده اید سراغ شیرینی ها نروید (از جمله آبمیوه های شیرین شده) تا حالتان بهتر گردد .

متخصصان از نوشابه، عمدتاً به دلیل داشتن قند زیاد، به عنوان یکی از بدترین غذاهایی که در هنگام بیماری می توان مصرف کرد، نام می برند؛ زیرا با تضعیف سلول های سفید خون، مانع مبارزه بدن شما با عفونت ها می شوند

کربوهیدرات های ساده

وقتی سرما خورده اید، پاستا و نان تست و ... می خورید؟ نباید این کار را بکنید . کربوهیدرات های تصفیه شده فوراً تبدیل به قند می شوند و مثل نوشیدنی های قندی و اسنک های شیرین، قند خونتان را زود بالا می برند و تأثیرات التهابی در بدن دارند. البته همه کربوهیدرات ها بد نیستند. کربوهیدرات هایی که شاخص گلیسمی شان پایین است مانند نان گندم، غلات کامل و یا هر چیزی که فیبر بالایی دارد می تواند از التهاب بدن کم کند. البته اگر ناراحتی معده دارید، کربوهیدرات های ساده می توانند کمکتان نمایند چون راحت تر هضم می شوند .

غذاهای تند

اگر سرما خورده اید یا علائمی در سیستم تنفسی فوقانی تان دارید، بهتر است غذاهای تند مصرف کنید؛ زیرا غذای تند می تواند راه های هوایی تان را پاکسازی کند زیرا دارای کپسایسین است که همان عامل تندی فلفل می باشد. اما اگر همراه با ناخوشی تان دچار ناراحتی معده نیز هستید، از خوردن غذای تند صرف نظر کنید تا ناراحتی معده تان بدتر نگردد .

مرکبات

حتماً شما هم به محض اینکه احساس سرماخوردگی می کنید، سراغ آب پرتقال می روید؛ اما باید بدانید مرکبات شامل پرتقال و گریپ فروت و لیموترش می توانند مخاط معده را تحریک نموده و ناراحتی معده ایجاد نمایند. اگر حالت تهوع دارید بهتر است مرکبات مصرف نکنید تا معده تان بهتر گردد. می توانید تا آن موقع از مکمل ویتامین C بهره ببرید .

غذاهای چرب

وقتی بدنتان در حال مبارزه با علائم سرماخوردگی است، اشتهایتان کم می گردد و غذاهای چرب مانند انواع فست فود و غذاهای سرخ نموده می توانند حالتان را بدتر نمایند زیرا التهاب برانگیزند. وقتی بیمارید، بدنتان سعی می نماید به شما بگوید خوردن غذای چرب برایتان خوب نیست. به چیزی که بدنتان می گوید اعتماد کنید !

گوشت قرمز

وقتی سرما خورده اید، مخصوصاً اگر حالت تهوع و ناراحتی های گوارشی هم دارید، از گوشت قرمز صرف نظر کنید. گوشت قرمز نسبت به سایر انواع پروتئین دارای چربی بیشتری است و انتخاب خوبی برای روزهای سرماخوردگی تان نیست .

توت فرنگی

اگر تصور می کنید این سوپرفود برای بهتر کردن حالتان خوب است اشتباه می کنید. توت فرنگی باعث ترشح هیستامین در بدن شده و در بینی و حلق، گرفتگی ایجاد می نماید. ترشحات هیستامینی می توانند بینی و سینوس هایتان را ناراحت نمایند .

شیر

شیر هم یکی از غذاهایی است که وقتی سرما خورده اید باید از آن پرهیز کنید. محصولات لبنی می توانند ترشحات را غلیظ نمایند، در نتیجه آلرژن های مضر به مدت طولانی تری در سیستم تنفسی تان باقی خواهند ماند .

آبنبات بدون قند

آبنبات بدون قند، قند ندارد اما آبنبات ها و آدامس هایی که سوربیتول دارند می توانند مسائل معده ایجاد نمایند. سوربیتول، قابل هضم نیست و می تواند معده تان را ناراحت کند و حتی در بعضی از افراد سبب اسهال بگردد. اسهال به معنی کم آب شدن بدن است. شیرین نماینده های مصنوعی می توانند سردرد نیز ایجاد نمایند. اگر خارش گلو دارید و می خواهید آن را تسکین بدهید، شربت عسل بنوشید .

نوشیدنی های کافئین دار

نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و چای پررنگ می توانند بدن را کم آب نمایند. کافئین ادرارآور است و میزان آب بدن را کاهش می دهد، در نتیجه پروسه درمانتان کُند خواهد شد. در ضمنً بیشتر نوشیدنی های کافئین دار حاوی قند هستند و التهاب برانگیزند که باعث می گردد بدنتان به خوبی نتواند با عفونت مبارزه کند .

بستنی

لطفاً برای تسکین گلودردتان سراغ بستنی نروید چون مدت بیماری تان را طولانی تر می نماید. بیشتر بستنی ها با شیرهای پُرچرب درست می شوند که به معنی التهاب در بدن است. در ضمنً بستنی دارای قند زیاد است که همان طور که گفتیم التهاب را در بدن افزایش داده و سیستم ایمنی را تضعیف می نماید .

موز

موز فواید بی نظیری برای سلامتی دارد؛ اما بهتر است وقتی سرما خورده اید موز نخورید. موز نیز مانند توت فرنگی سبب ترشح هیستامین در بدن می گردد که مطمئناً به نفعتان نیست. همچنین موز حاوی قند زیادی است که التهاب برانگیز بوده و عملکرد سیستم ایمنی تان را کاهش می دهد .

غذاهای سفت یا تُرد

هر غذایی که بافت سفتی دارد می تواند گلو و حلق تان را تحریک نموده و شما را به سرفه بیندازد یا دچار گلودرد کند. انواع بیسکوئیت ها، چیپس ها، آجیل و حتی سبزیجات خام، تحریک نماینده گلو هستند. در عوض غذاهایی بخورید که بلع راحت تری دارند و بافتشان نرم است. غرغره آب نمک می تواند گلوی تحریک شده را آرام کند و التیام بدهد .

غذاهای شور و ترشیجات

غذاهایی که گلودرد را بدتر می نمایند معمولاً همان غذاهایی هستند که معده را ناراحت می نمایند. غذاهایی که حاوی نمک زیاد و سرکه هستند می توانند در گلو و حلق التهاب ایجاد نمایند. غذاهای تخمیر شده دارای مقدار زیادی هیستامین هستند که موجب احتقان بینی و گلویتان می شوند .

بادام زمینی

بادام زمینی یکی از معروف ترین آلرژن های خوراکی است که می تواند مقدار زیادی هیستامین در بدن فراوری کند. حتی اگر به بادام زمینی حساسیت ندارید و معمولاً آن را مصرف می کنید، در روزهای سرماخوردگی تان این کار را نکنید زیرا التهاب را در بدنتان افزایش داده و گرفتگی بینی ایجاد می نماید .

نوشابه های گازدار

شاید فکر کنید نوشیدن نوشابه بهترین راه برای برطرف ناراحتی معده است؛ اما این نوشیدنی ها مانع انجام فعالیت صحیح سیستم ایمنی بدن می شوند. در واقع متخصصان از نوشابه، عمدتاً به دلیل داشتن قند زیاد، به عنوان یکی از بدترین غذاهایی که در هنگام بیماری می توان مصرف کرد، نام می برند؛ زیرا با تضعیف سلول های سفید خون، مانع مبارزه بدن شما با عفونت ها می شوند .

منبع:تبیان

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1530

به "غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید