شیرینی آب به نفعِ ما و تلخی آن به کام خلیج فارس

به گزارش مجله هاستفا، کارشناس محیط زیست گفت: عرضه آب شیرین با دستگاه های آب شیرین کن چاره ای مقطعی برای حل بحران آب است که آسیب آن دامن خلیج فارس را می گیرد.

شیرینی آب به نفعِ ما و تلخی آن به کام خلیج فارس

لیدا آشتیانی کارشناس محیط زیست و منابع آبی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره اثرات منفی آب شیرین کن ها در خلیج فارس اظهار کرد: در فرایند شیرین سازی یا نمک زدایی آب ها مواد معدنی، مواد مضر و املاح را از آب به روش فیزیکی حذف می کنند و آن چیزی که در نهایت باقی می ماند آب شیرین و قابل استفاده است.

کارشناس محیط زیست ادامه داد: دو روش برای شیرین سازی آب ها وجود دارد که گروه اول حرارتی و گروه دوم روش های غشایی است. تا سالیان گذشته برای روش حرارتی از سوخت های فسیلی استفاده می شد، اما با پیشرفت تکنولوژی از انرژی خورشیدی استفاده می شود و در بعضی کشور ها که امکان شیرین سازی با تاسیسات هسته ای وجود دارد، این روش به کار گرفته می شود.

او با بیان اینکه روش غشایی متداول ترین روش شیرین سازی آب است، گفت: این روش نیازمند حرارت گرمایی نیست، اگرچه برق بیشتری را مصرف می کند. ناموز معکوس از آن جایی که بیشترین ظرفیت نمک زدایی و مخاطرات کمتری نسبت به روش های دیگر دارد، از جمله فناوری ساده و کم هزینه آب شیرین کن هاست.

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه در کشور های پیشرفته برای پساب هایی که در انتهای شیرین سازی آب ها می ماند راهکار های مختلفی پیشنهاد شده است، گفت: این اقدامات از خطرات این آسیب ها می کاهد، اما در کشور های در حال توسعه از جمله ایران به دلیل راحتی و هزینه کم تخلیه پساب در اکوسیستم مبدأ به مضرات این عمل توجه نمی شود.

او ادامه داد: شوری و دمایی که پساب دارد از اندازه شوری معمولی و دمای آب دریا بالاتر است و تخلیه آن آسیب هایی را متوجه آب ها می کند.

آشتیانی درباره ملاک های نصب آب شیرین کن ها، تشریح کرد: نزدیکی به مراکز جمعیتی، منبع انرژی در دسترس آن منطقه و نزدیکی به منطقه ها آسیب پذیر طبیعی از موضوعات مورد توجه است. در پایان مرحله شیرین سازی آب ها دو چیز باقی می ماند، آب شیرین و قابل استفاده و تلخ آبی که با مضرات خودش وارد آب دریا می شود.

او گفت: املاح معدنی و نمک طعام، دما و شوری زیاد و مواد افزودنی که طی مراحل شیرین سازی به آب اضافه شده بسیار خطرناک و برای محل تخلیه آن مضر است. پساب هایی که در آب دریا تخلیه می شود برای زیستگاه آبی جانداران دریایی آسیب هایی از جمله مرگ آبزیان و تخریب بستر جلبک های دریایی را به همراه دارد و سبب تغییر در جمعیت آبزیان می شود.

کارشناس محیط زیست شرح داد: آلودگی هوا و آلودگی صوتی در منطقه، چه بر جوامع انسانی اطراف تاسیسات و چه بر جاندارانی که اطراف منطقه هستند؛ تاثیرات مخرب دیگر این مسئله هستند.

او با اشاره به اینکه فقدان اطلاعات کافی و دقیق درباره اندازه تخریب آب شیرین کن ها بر دریا ها نمی توان به داده های دقیق برای بررسی مسئله رسید، خاطرنشان کرد: البته اندازه تخریب ها تابع فناوری هایی هستند که در آن منطقه استفاده شده که امروزه ترکیب فناور ی ها و نظارت دقیق مسئولان به کاهش اثرات سوء آب شیرین کن ها می انجامد.

شرایط آب شیرین کن ها در خلیج فارس

آشتیانی درباره شرایط خلیج فارس به شرحاتی پرداخت و گفت: خلیج فارس یک دریای کم عمق (حدود 40 متر) و با دمای 50 درجه در تابستان است، اندازه تبخیر از ورودی آن بیشتر است در نتیجه دریایی با شوری بالا محسوب می شود. فعالیت های نفتی و انسانی و اثرات منفی پساب آب شیرین کن ها اکوسیستم خلیج فارس را بسیار شکننده و آسیب پذیر کرده است.

او عنوان نمود: تاسیسات آب شیرین کن خلیج فارس که 50 درصد تاسیسات جهان را شامل می شود، طبق تحقیقات اخیر دانشمندان دانشگاه سازمان ملل که در کانادا اجرا شده حدود 50 درصد از شیرابه دستگاه های آب شیرین کن متعلق به کشور های خاورمیانه به ویژه عربستان، کویت، قطر و امارات است و طی چند سال اخیر سهم ایران در این آلودگی کاسته شده؛ البته پیش بینی می شود با افزایش جمعیت در منطقه ها حاشیه ای خلیج فارس و احداث شهر های مسکونی اطراف آن نیاز به نصب دستگاه های آب شیرین کن بیشتر از امروز شود.

کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه باید قبل از نصب دستگاه چاره ای برای تخلیه پساب ها در نظر داشت، گفت: تخلیه شیرابه های شیمیایی در خلیج فارسی که شوری بالایی دارد، کاهش تنفس آبزیان، به وجود آمدن حجم آب استیصالی که هرچه اندازه آن بیشتر شود تاثیرات منفی و آلایندگی مضاعفی را در پی دارد، خلیج فارس را به سمت نابودی پیش می برد.

او نام کرد: همه روش های ذخیره و استفاده از آب مثل سدسازی درگذشته و تاسیسات آب شیرین کن دارای فواید و معایبی هستند، اما آن چه اهمیت دارد کاستن مضرات و ایجاد برنامه پایش قوی برای کنترل آن است. تا زمانی که فقط برنامه توسعه آب بدون در نظر گرفتن راهکار در دستور کار مدیران باشد، به ایران که با چالش کم آبی رو به رو است نمی توان کمکی کرد و مسائل منابع آبی حل نخواهد شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8399

به "شیرینی آب به نفعِ ما و تلخی آن به کام خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرینی آب به نفعِ ما و تلخی آن به کام خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید