شرایط تغذیه ای با خاتمه ماه مبارک رمضان و اپیدمی کرونا

به گزارش مجله هاستفا، یک متخصص تغذیه گفت: با انتها ماه مبارک رمضان در روزهای کرونایی برای حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن باید اصول تغذیه ای شامل تنوع، تعادل و تناسب را رعایت کنیم.

شرایط تغذیه ای با خاتمه ماه مبارک رمضان و اپیدمی کرونا

شهاب اولیای رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت وگو با خبرنگار،گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای کسب فوائد جسمی ، روحانی و ارتقا سطح سلامتی بدن محسوب می گردد. بسیاری از عادت های نادرست مانند مصرف کردن غذای فست فودی، استعمال سیگار و وابستگی به بعضی مواد غذایی و خوراکی مضر با آغاز این ماه اصلاح می گردد. همچنین افرادی که قبل از این ماه با اضافه وزن شدید رو به رو بودند، توانستند وزن خود را با اصلاح کمیت غذایی کاهش دهند؛ بنابراین با سرانجام ماه مبارک رمضان نباید این اصلاح رفتاری و غذایی خدشه دار گردد.

او در ادامه اضافه نمود: در ماه مبارک به دلیل میزان تغذیه کمتر، دچار کاهش متابولیسم می شویم و سوخت و ساز بدن کم می گردد. بعد از ماه مبارک با آغاز وعده های غذایی مختلف، سوخت و ساز بدن می تواند افزایش پیدا کند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که سوخت و ساز به تدریج باید زیاد گردد و نباید به طور ناگهان حجم زیادی از غذا های مختلف به بدن وارد گردد. افزایش ناگهانی مصرف غذا و سوخت و ساز بدن باعث افزایش وزن می گردد که باید به اصول تغذیه شامل؛ تنوع، تعادل و تناسب توجه داشت. به این صورت که از 5 گروه غذایی شامل نان و غلات، گوشت، حبوبات، میوه، سبزیجات و لبنیات به طور متعادل استفاده گردد. همچنین مقدار غذای مصرفی باید متناسب با احتیاج بدن باشد و از هر گروه غذایی در حد متعادل استفاده کنیم.

اولیایی بیان کرد: توصیه می گردد به مصرف متعادل و متنوع گروه چربی به عنوان یکی از گروه های غذایی که باید نسبت به آن محتاط باشیم، دقت کنیم. همچنین از مصرف غذا های سرخ نموده و چرب پرهیز کنیم؛ چرا که باعث آزار سیستم گوارشی بدن و افزایش وزن می شوند. باید به این نکته توجه داشت که مصرف مایعات و آب فراوان در سلامت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارد، بنابراین مصرف حداقل 8 لیوان آب در طول شبانه روز توصیه می گردد که این میزان با توجه به ظرفیت بدنی و شرایط آب و هوایی می تواند بیشتر باشد. سعی کنیم بین 2 تا 4 واحد میوه و 3 تا 5 واحد انواع سبزی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف کنیم. همچنین گروه شیر و لبنیات را حتما در برنامه غذایی خود در نظر بگیریم.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه اضافه نمود: توصیه می گردد با توجه به اپیدمی ویروس کرونا و اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن، تعداد وعده های غذایی را افزایش و در مقابل حجم وعده ها را کاهش دهیم تا به سیستم ایمنی و گوارش بدن فشاری وارد نگردد. میان وعده ها از نظر نوع مصرف و انتخاب در این شرایط زمانی بسیار مهم هستند تا حس گرسنگی افراد را برای وعده های غذایی کنترل نمایند تا از انتخاب های غلط مانند فست فودها، چیپس و پفک پرهیز گردد. بهترین میان وعده ها استفاده از شیر، میوه، سبزیجات و تنقلات مورد علاقه در حد معقول و منطقی است.

اولیایی در سرانجام توضیح داد: در ماه مبارک رمضان توصیه ما برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف سحری بود و بعد از ماه مبارک وعده صبحانه را بسیار جدی بگیرید. مصرف صبحانه علاوه بر تامین انرژی بدن در طول روز، باعث می گردد احساس گرسنگی را تا وعده بعدی کاهش دهد و ناگهان حجم زیادی از غذا وارد بدن نگردد. انتخاب فرآیند پخت غذا بسیار مهم است که توصیه می کنیم از بخارپز، آب پز و کباب کردن استفاده گردد. انجام ورزش های منظم روزانه برای تامین سلامتی بدن نیز بسیار حائز اهمیت است.

فرضیه ای جدید درباره مرگ مدرن

علت به وجود آمدن کک و مک صورت و راه های درمان آن

محبت، مهمترین احتیاج عاطفی و روانی کودک در محیط خانواده

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4188

به "شرایط تغذیه ای با خاتمه ماه مبارک رمضان و اپیدمی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط تغذیه ای با خاتمه ماه مبارک رمضان و اپیدمی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید