سکونتگاه زیرزمینی در بافت تاریخی ابرکوه کشف شد

به گزارش مجله هاستفا، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه از کشف اقامتگاه-سکونتگاه زیرزمینی زیر بافت تاریخی ابرکوه اطلاع داد.

سکونتگاه زیرزمینی در بافت تاریخی ابرکوه کشف شد

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، حمید مشتاقیان امروز پنجشنبه 13 آبان ماه 1400 با اعلام این خبر گفت: طبق عکس هوایی قدیمی که در سال 1335 از ابرکوه گرفته شده و با توجه به آنالیز های صورت گرفته نشان از این دارد که مردم قدیم، خانه ها، محل سکونت و مکان هایی را که برایشان مهم بوده است را روی تخته سنگ ها بنا می کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه اضافه نمود: فاصله بین این سنگ ها از سوی گذشتگان به باغ تبدیل شده و آنان برای سهولت در دسترسی ها، امنیت، انتقال آب وزندگی خود، مسیرهایی را پیش بینی نموده بودند.

مشتاقیان شرح داد: در خانه های تاریخی ابرکوه اتاقک های سنگی کوچکی وجود دارد که در زیر بستر سنگی قرار داشته و نشان می داد که کارایی خاصی درگذشته داشته و قطعاً نمونه های مشابهی نیز دارد، از همین رو پس از قریب به 18 ماه برآورد، آنالیز و انجام تحقیقات، تیم کاوش میراث فرهنگی متشکل از باستان شناس، ایران شناس، تاریخ شناس، معمار، طراح و غیره تشکیل و آغاز به کارکرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه با این شرح که آنالیز و تحقیق برای کشف بخش های دیگر این شهر زیرزمینی ادامه دارد، توضیح داد: باوجود تمام خطرات و سختی هایی که وجود داشت، ما سعی کردیم از این مجموعه زیرزمینی پرده برداریم و قطعاً نمونه های بیشتری از آن در سایر محلات و شاید در تمام 200 هکتار بافت تاریخی ابرکوه وجود دارد.

او تأکید کرد: تحقق این مهم منوط به همکاری و تعامل تمام دستگاه های مرتبط و مسئولان ارشد شهرستان است؛ چراکه بودجه و نیروهای محدود اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جوابگوی این جاذبه بزرگ و بی نظیر نیست. در حال حاضر تنها بخشی از این کشف بزرگ علنی شده و اصل ماجرا زمانی که تحقیقات بیشتری صورت گیرد و بتوانیم مستنداتی ارائه کنیم، رونمایی می گردد.

بافت تاریخی ابرکوه با مساحتی بالغ بر صد هکتار، واقع در مرکز کهن این شهرستان، از بزرگ ترین بافت های باارزش استان و نمونه ای منحصربه فرد از زنده ترین بافت های تاریخی ایران محسوب می گردد.

این بافت زنده و ارزشمند اول تیرماه سال 1395 به شماره 31526 در لیست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 9210

به "سکونتگاه زیرزمینی در بافت تاریخی ابرکوه کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکونتگاه زیرزمینی در بافت تاریخی ابرکوه کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید