رنگ ناخن گواهی دهد از سرّ درون

به گزارش مجله هاستفا، با دقت به ناخن های خود نگاه کنید؛ آیا همه چیز طبیعی و سالم است؟ هیچ مسئله ای وجود ندارد؟ ناخن ها به مقدار کافی محکم هستند و ظاهری سلامت دارند؟ یا شاید هم فرورفتگی هایی در سطح ناخن هایتان وجود دارد، شاید رنگ و شکل ناخن هایتان تغییر نموده است و مثل روزهای قبل نیست.

رنگ ناخن گواهی دهد از سرّ درون

رنگ ناخن گواهی دهد از سرّ درون

با دقت به ناخن های خود نگاه کنید؛ آیا همه چیز طبیعی و سالم است؟ هیچ مسئله ای وجود ندارد؟ ناخن ها به مقدار کافی محکم هستند و ظاهری سلامت دارند؟ یا شاید هم فرورفتگی هایی در سطح ناخن هایتان وجود دارد، شاید رنگ و شکل ناخن هایتان تغییر نموده است و مثل روزهای قبل نیست.

اگر تا به حال با دقت به ناخن هایتان نگاه ننموده اید، یک بار این کار را انجام دهید. چون طبق نظر متخصصان ظاهر و شرایط ناخن ها می تواند نشانه ای از سلامت کلی شما باشد، اما مساله مهم شناسایی و تشخیص به موقع نشانه هاست؛ بعضی از شرایط فقط به مراقبت و رسیدگی بیشتر احتیاج دارد و گروهی دیگر نشانه بیماری خاصی است که باید درمان گردد.

● ویژگی ناخن های سالم

ناخن سالم باید صاف و بدون شیار یا فرورفتگی باشد. بعلاوه رنگ و استحکام ناخن های سالم یکسان و یکنواخت است و هیچ لکه یا تغییر رنگی روی آنها مشاهده نمی گردد؛ البته گاهی اوقات شیارهای عمودی بی ضرری روی سطح ناخن ها ایجاد می گردد که تا نوک آن پیش می رود. علاوه بر این، ممکن است به علت جراحت ها خطوط یا لکه های سفیدی روی ناخن ایجاد گردد که با رشد ناخن از بین می رود. با این حال، همه شرایطی که ایجاد می گردد طبیعی نیست و اگر با موردی خاص و غیرطبیعی روبه رو شدید، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

سوراخ سوراخ شدن ناخن ها یا وجود فرروفتگی های متعدد در سطح ناخن، ازجمله مشکلاتی است که ممکن است برای بعضی از افراد ایجاد گردد؛ البته این مساله بیشتر میان افرادی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند، مشاهده می گردد ولی در هر صورت به درمان و رسیدگی بیشتر احتیاج دارد.

گاهی هم ممکن است ناخن ها چماقی شوند؛ به این معنی که نوک انگشتان بزرگ می گردد و ناخن اطراف آن می پیچد؛البته این مشکل معمولا در یک دوره زمانی طولانی مدت اتفاق می افتد. این مشکل معمولا به علت کاهش اکسیژن موجود در خون ایجاد می گردد و می تواند نشانه ای از انواع مختلف بیماری های ریوی باشد. چماقی شدن ناخن ها ممکن است با بیماری های التهابی روده، بیماری های قلبی ـ عروقی و کبدی هم مرتبط باشد.

● ناخن های قاشقی

ناخن های قاشقی به ناخن های نرمی می گویند که تغییر شکل می دهد. این فرورفتگی ها گاهی به حدی است که حتی می توان یک قطره مایع را داخل آن نگه داشت. در اغلب موارد، بروز این مساله نشانه کم خونی فقر آهن یا بیماری کبدی است. علاوه بر این، ناخن های قاشقی شکل ممکن است به علت کم کاری تیروئید یا بیماری های قلبی هم ایجاد گردد.

در شرایط خاصی هم ممکن است نوک هر یک از ناخن ها نواری تیره رنگ ایجاد گردد. گاهی این شرایط را مربوط به افزایش سن می دانند و در موارد دیگر، می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای جدی مانند بیماری های کبدی یا دیابت باشد.بعلاوه یکی از مشکلاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، جداشدن ناخن از بستر است. در این شرایط ناخن شل می گردد و براحتی می تواند جدا گردد. گاهی اوقات جداشدن ناخن می تواند به علت عفونت یا جراحت ایجاد گردد. در موارد دیگر، این شرایط ممکن است یکی از عوارض مصرف دارو یا محصولی خاص باشد به اسم مثال گاهی ممکن است استفاده از چسب ناخن موجب بروز چنین حالتی گردد. اختلالات تیروئید و بیماری پسوریازیس هم از دیگر علل بروز این مشکل هستند.

بعضی از افراد هم ممکن است با شرایطی روبه رو شوند که ناخن هایشان ضخیم می گردد و سرعت رشد آن هم کاهش می یابد؛ البته این شرایط با تغییر رنگ ناخن ها و زردشدن آنها همراه است.

● مراقب ناخن ها باشید

برای حفظ سلامت ناخن ها بهتر است همواره آنها را خشک و تمیز نگه دارید و هنگام استفاده از مواد شوینده حتما از دستکش بهره ببرید. علاوه بر این، ناخن ها همواره باید به درستی کوتاه گردد تا مسئله ای ایجاد نکند. استفاده از کرم مرطوب کننده را هم نباید فراموش کنید و هنگام استفاده از این کرم ها، آن را به ناخن هم بمالید.

هیچ وقت نباید از ناخن ها به اسم ابزار بهره ببرید و به یاری آنها به اجسام فشار وارد نموده یا چیزی را بلند کنید. جویدن ناخن ها هم مشکل دیگری است که در آینده می تواند دردسرساز گردد و علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب، سلامت ناخن را هم به خطر اندازد.

منبع:روزنامه جام جم (www.jamejamonline.ir)

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8710

به "رنگ ناخن گواهی دهد از سرّ درون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ ناخن گواهی دهد از سرّ درون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید