خواص پوست مرکبات

به گزارش مجله هاستفا، خیلی از ما عادت داریم در بعضی غذاهایمان پوست پرتقال یا سایر مرکبات را بریزیم تا طعم غذایمان بهتر گردد. سوال، این است که آیا این مواد ارزش غذایی هم دارند؟ آیا علاوه بر طعم دهی به غذایمان، فایده دیگری هم برای ما خواهند داشت؟ باید بگویم که پوست تمام مرکبات حاوی بعضی ترکیبات به نام پلی فنول ها است که برای بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، دیابت، چشمی، بیماری های مربوط به سالمندی و... مفید هستند.

خواص پوست مرکبات

خواص پوست مرکبات

نویسنده:دکتر رضا راست منش*

خیلی از ما عادت داریم در بعضی غذاهایمان پوست پرتقال یا سایر مرکبات را بریزیم تا طعم غذایمان بهتر گردد. سوال، این است که آیا این مواد ارزش غذایی هم دارند؟ آیا علاوه بر طعم دهی به غذایمان، فایده دیگری هم برای ما خواهند داشت؟ باید بگویم که پوست تمام مرکبات حاوی بعضی ترکیبات به نام پلی فنول ها است که برای بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، دیابت، چشمی، بیماری های مربوط به سالمندی و... مفید هستند.

مردم معمولا پوست مرکبات را به شکل مربا یا برای خوش طعم کردن کیک ها استفاده می نمایند. در عین حال باید به این نکته توجه داشته باشیم که علم تغذیه همواره به تعادل و توازن اشاره دارد. پوست مرکبات در کنار پلی فنول ها حاوی ماده ای به نام لیمونن است که در واقع همان بخش زرد مایل به سفیدی است که حین پوست کندن سعی می کنیم آنها را هم از میوه جدا کنیم و مصرف بالای آنها ممکن است سبب بروز مسائلی در سطح جذب در روده گردد. البته با توجه به شناختی که از فرهنگ غذای ایرانی داریم و اینکه اصولا تعداد مصرف این نوع مواد غذایی به انگشتان دست می رسد و در هر بار مصرف هم اندازه کمی از آن مصرف می گردد، خوشبختانه می توان گفت که مصرف پوست مرکبات برای مصرف نماینده اش زیانبار نیست.

نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که پوست مرکبات مستعد آلودگی به بعضی ریزقارچ های خانواده پنیسلیوم هستند. اگر قصد خشک کردن پوست مرکبات را دارید، باید دمای محیط تا حدی بالا و رطوبت بسیار پایین باشد. اگر پوست مرکبات را به صورت خشک خریداری کردید، توصیه می کنم که آنها را در آشپزخانه نگه ندارید؛ زیرا رطوبت محیط آشپزخانه بالاست و نگهداری طولانی مدت شانس آلودگی قارچی آنها را افزایش می دهد. اسپور (هاگ) این قارچ ها بسیارریز است و با چشم دیده نمی گردد و در نتیجه، مصرف نماینده به چشم یک ماده غذایی سالم به آنها نگاه می نماید و با مصرفشان ممکن است دچار مسائل جدی کبدی گردد. بنابراین، بهتر است پوست مرکبات را به شکل تازه تهیه و بلافاصله مصرف کنید یا در محیطی بگذارید که مطمئن هستید رطوبت آن واقعا پایین است. اگر قصد تهیه مربای پوست مرکبات را هم دارید بهتر است برای پخت آن از پوست پرتقال تازه بهره ببرید زیرا در محیط مربا که قند بالایی دارد و رطوبت پایین است احتمال آلودگی قارچی کم می گردد.

پی نوشت ها:

* متخصص تغذیه و رژیم درمانی

منبع: www.salamat.comمنبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8663

به "خواص پوست مرکبات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص پوست مرکبات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید