خبرنگاران مشهد می تواند الگوی شهر دوستدار کودک شود

به گزارش مجله هاستفا، مشهد- خبرنگاران - رییس اداره سازمانها و مجامع بین الملل وزارت کشور گفت: با توجه به فعالیتهای انجام شده در مشهد، این ظرفیت ویژه در این شهر وجود دارد تا به عنوان یک الگو برای شهرهای اطراف خود در موضوع شهر دوستدار کودک انجام وظیفه کند.

خبرنگاران مشهد می تواند الگوی شهر دوستدار کودک شود

دکتر فاطمه جوانی روز پنجشنبه در نهمین نشست تخصصی گفتمان توسعه شهری با موضوع طراحی شهری و کودک که به صورت مجازی و با همکاری شورای شهر مشهد برگزار گشت افزود: در عصر کنونی، نقش دولت ها در تعاملات فرهنگی و اجتماعی در عرصه بین المللی کاهش یافته و شهرها در این موضوع به عنوان بازیگران اصلی شناخته می شوند بر همین اساس با نظر مثبت و با هدف افرایش این تعاملات بین المللی دستور العملی در دست تدوین است.

او ادامه داد: امیدواریم با همکاری خود شهرها بتوانیم از این فرصت استفاده شود تا شهرهای کشور ما به شهرهای جهانی تبدیل شوند.

عضو کمیته ملی شهرهای دوستدار کودک گفت: بر اساس اسناد مرتبط با حقوق کودک، یکی از وظایفی که وزات کشور در این موضوع مشخص کرده است انتخاب شاخص ها و همچنین ایجاد دبیرخانه مرتبط با شهرهای دوستدار کودک است تا ضمن استفاده از تجربه سایر کشورها، بتوانیم دستاوردهای خود را با سایر کشورها در میان گذاریم.

جوانی افزود: با توجه به این که برخی از شهرها علاقه مند بودند تا عضو شهر دوستدار کودک قرار گیرند با این وجود برای مشخص شاخص ها نیاز به دقت بسیار داشت و بر همین اساس 12 شهر کشور به عنوان آزمایشی انتخاب شدند که شهر مشهد نیز با فراگیری اقدامات و الگوهای پیروز یکی از شهرهایی است که برای قرار دریافت در مجموعه شهرهای دوستدار کودک گام هایی را برداشته است.

وی ادامه داد: با همکاری سازمان یونیسف و با توجه به نیاز به اقلام بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا، هفته گذشته هفت قلم از اقلام بهداشتی برای پنج هزار کودک از 6 استان دارای شهر دوستدار کودک توزیع شد.

یک سوم جمعیت شهر مشهد زیر 18 سال است

در ادامه این نشست، عضو کمیته ملی شهر دوستدار کودک وزارت کشور نیز گفت: یک سوم جمعیت شهر مشهد را بچه ها و نوجوانان زیر 18 سال تشکیل می دهند که باید به خواست و حقوق این جمعیت بزرگ توجه شود.

دکتر موسی پژوهان افزود: فضای زیست این افراد در سه حوزه خانواده، مدرسه و فضای شهری محدود می شود، مسوولیت خانواده که با والدین است و مدرسه نیز متولی مشخص خود را دارد اما متاسفانه بچه ها ما در فضای شهری بدون متولی هستند و هیچ برنامه و ایده ای برای آنها وجود ندارد تا جوابگوی نیازهای آنها باشد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های اصلی شوراهای شهر باید پرداختن به شهر دوستدار کودک باشد و بر همین اساس اطلسی از اطلاعات حوزه بچه ها باید داشته باشیم تا اطلاعات و داده های این اطلس مبنا و اساس سیاست گذاری ها قرار گیرد.

عضو کمیته ملی شهر دوستدار کودک وزارت کشور گفت: طرح تفصیلی شهر مشهد در حال تهیه، بررسی و تصویب است و این اتفاق، بزرگترین فرصت را پیش روی شهرداری مشهد قرار داده است تا فضاهای فیزیکی را به فضاهای دوستدار کودک تبدیل کند.

پژوهان افزود: فضاهای شهری ما ناامن، تهدیدکننده و ضدکودک هستند و لذا دستورالعملی با موضوع توجه به بچه ها در فضاهای شهری، برای نخستین بار ویژه شهرداری ها مدنظر قرار گرفت.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد نیز گفت: تحقق شهر همگان پیش از اینکه نیازمند ساختار و قوانین باشد، نیازمند گفتمان و مطالبه گری در اذهان متخصصان و عموم جامعه است تا در جامعه ما حائز اهمیت شود.

محمدهادی مهدی نیا افزود: یکی از شاخص ترین دستاوردهای شورای پنجم شهر مشهد، منشور حقوق شهروندی است که در آن توجه ویژه ای به حقوق گروه های خاص شهروندی اعم از سالمندان، کم توانان و زنان و بچه ها شده است.

وی ادامه داد: از این شهروندان به عنوان گروه های بی صدا یاد می شود زیرا آن گونه که باید، حقوقشان در شهر رعایت نمی شود و از زیرساخت های شهری نیز همچون سایر افراد بهره مند نیستند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5472

به "خبرنگاران مشهد می تواند الگوی شهر دوستدار کودک شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مشهد می تواند الگوی شهر دوستدار کودک شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید