تهیه پرونده 16 اثر معنوی کهگیلویه و بویراحمد برای ثبت در لیست میراث ملی

به گزارش مجله هاستفا، میراث آریا/ براساس اخبار واصله، تهیه پرونده 16 اثر معنوی کهگیلویه و بویراحمد برای ثبت در لیست میراث ملی انجام شد.

تهیه پرونده 16 اثر معنوی کهگیلویه و بویراحمد برای ثبت در لیست میراث ملی

رحیم دادی نژاد اظهار کرد: این آثار شامل غذاهای محلی، بازی ها، ابزار سنتی زندگی عشایری و صنایع دستی است.

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد اضافه نمود: داس، خمچک (ابزار پخت نان محلی)، حلوا قندی، غذای سنتی چهار لقمه، چهل گره اعلایی، تیر و کمان، بازی تی تی، پرده گلیمی، پرده دوزی، آیین سنتی عیدی اموات و قلم زنی سنتی از مهمترین آثار معنوی است که پرونده آنان به منظور ثبت در لیست آثار ملی تشکیل شده است.

او با بیان اینکه پیش از این 65 اثر میراث معنوی استان در لیست آثار معنوی ملی ثبت شده، ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد دارای 2 هزار اثر میراث فرهنگی است که تا به امروز 770 مورد آن در لیست آثار ملی ثبت شده است.

دادی نژاد با اشاره به انواع آثار ثبت شده کهگیلویه و بویراحمد در لیست آثار ملی گفت: آسیاب ها، خانه های تاریخی، قلعه ها، آب انبارها، بقاع متبرکه، گورستان های تاریخی، پل ها، مساجد و کاروانسراها از مهمترین بناهای تاریخی ثبت شده این استان در لیست آثار ملی است.

او اضافه نمود: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

منبع: همگردی
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 9664

به "تهیه پرونده 16 اثر معنوی کهگیلویه و بویراحمد برای ثبت در لیست میراث ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه پرونده 16 اثر معنوی کهگیلویه و بویراحمد برای ثبت در لیست میراث ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید