تماس تلفنی ترامپ و رئیس جمهور اوکراین؛ دردسری جدید

به گزارش مجله هاستفا، مذاکرات تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین به بزرگترین جنجال سیاسی طی چند ماه اخیر در آمریکا تبدیل شده و احتمالاً روابط واشنگتن با کی یف موضوع جدیدی در عرصه رویارویی جمهوری خواستار و دموکرات ها در جریان مبارزات انتخاباتی باشد.

تماس تلفنی ترامپ و رئیس جمهور اوکراین؛ دردسری جدید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشته است: به تازگی اوکراین در مرکز بزرگترین جنجال سیاسی طی چند ماه اخیر قرار گرفته است. جو بایدن نامزد اصلی حزب دموکرات برای جایگاه ریاست جمهوری در انتخابات سال 2020 ترامپ را متهم نموده که بر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای دریافت مدارک جعلی درباره پسر ویهانتر بایدن فشار وارد نموده است.

بایدن از کنگره آمریکا خواسته تا تحقیقاتی درباره گفت وگوهای تلفنی اواخر ماه جولای ترامپ و زلسنکی انجام دهد و امکان استیضاح رئیس جمهوری آمریکا در این رابطه را آنالیز کند.

چنین روندی گویای آن است که مسئله یاری نظامی آمریکا و برخورد این کشور در حل و فصل مناقشه دونباس که برای مقامات کی یف دارای اولویت زیادی است، از این به بعد در عرصه رویارویی مبارزاتی جمهوری خواستار و دموکراتها آنالیز خواهد شد.

در حال حاضر محتوای مذاکرات تلفنی ترامپ و ولادیمیر زلنسکی به طور همزمان مورد توجه چند کمیته مجلس نمایندگان کنگره آمریکا قرار گرفته است. قانونگذاران آمریکایی معتقدند که رئیس جمهوری آمریکا کوشش نموده تا مقامات رسمی کی یف را متقاعد سازد تا به طور غیرمستقیم در مبارزات انتخاباتی سال 2020 به وی یاری نمایند. بر اساس این اطلاعات، ترامپ از رئیس جمهوری اوکراین خواسته تا تحقیقاتی را علیه رقیب اصلی وی در حزب دموکرات یعنی جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا و پسر وی انجام دهد.

بایدن، معاون سابق باراک اوباما معتقد است که ترامپ واقعاً رئیس جمهوری جدید اوکراین را تحت فشار قرار داده تا در ازای یاری های ایالات متحده به این کشور، باید تحقیقاتی درباره خود او و پسرش هانتر که در سال 2014 مسئولیت شرکت انگلیسی Burisma را به عهده داشته و مشغول یک طرح گازی در اوکراین بود، انجام داده و اسناد و مدارک جعلی در این باره ارائه دهد. قرار است تحقیقات دقیقی درباره مذاکرات تلفنی ترامپ و زلنسکی انجام گردد که می تواند دلیلی برای استیضاح رئیس جمهوری کنونی باشد. از رئیس جمهوری آمریکا انتظار می رود که حداقل محتوای مذاکرات تلفنی خود با رئیس جمهوری اوکراین را منتشر کند.

دونالد ترامپ این مسئله را شکارچی جادوگر جدید نامیده است. وی روز یکشنبه در تویئتر خود نوشت: تحقیقات درباره اوکراین با انگیزه سیاسی انجام می گردد. دموکرات ها و خبرسازان جعلی همواره به دنبال شکار جادوگر می گردند و اکنون هم بهانه دیگری برای ادامه اقداماتشان پیدا نموده اند، ولی باز هم شکست خواهند خورد.

مطبوعات آمریکایی معتقدند که بعضی مقامات اطلاعات امنیتی آمریکایی پس از مذاکرات تلفنی ماه جولای ترامپ و زلنسکی چنین نگرانی را مطرح نموده اند که وعده های داده شده توسط رئیس جمهور به طرف اوکراینی، ممکن است مغایر با منافع آمریکا باشد.

آندری سوشنتسوف مدیر برنامه باشگاه والدای و مدیر مؤسسه تحقیقات بین المللی در دانشگاه روابط بین الملل مسکو معتقد است که قضیه اوکراین برای فلج کردن کاخ سفید تدارک دیده شده، اما بعید است که عواقب طولانی مدتی داشته باشد. به گفته وی، بعید است این جنجال به سطح پرونده دخالت روسیه در امور داخلی آمریکا برسد و مطمئناً از لحاظ تأثیر گذاری بر حیات سیاسی آمریکا، تأثیر قابل توجهی نخواهد داشت. در نهایت امر، قضیه اوکراین نیز همانند قضیه دخالت روسیه که دلیلی برای استیضاح ترامپ درباره احتمال توطئه با یک قدرت خارجی شد، یک جنجال سیاسی دیگر در ایالات متحده به راه می اندازد، ولی از لحاظ منافع ملی آمریکا، چندان فاجعه آمیز نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 339

به "تماس تلفنی ترامپ و رئیس جمهور اوکراین؛ دردسری جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماس تلفنی ترامپ و رئیس جمهور اوکراین؛ دردسری جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید