تراژدی فیلم سازی در کرمانشاه

به گزارش مجله هاستفا، فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار:فیلم نامه سلامون نوشته اشکان چاوشی تندیس جشنواره و مقام اول جشنواره ملی موج کیش را از آن خود کرد.

تراژدی فیلم سازی در کرمانشاه

اشکان چاوشی متولد 1354 در کرمانشاه مدرس و فیلم ساز عضو انجمن سینمای جوان کرمانشاه پیش از این با فیلم نامه سلامون تندیس جشنواره های شبدیز، ژیار، و momo سوئیس را نیز کسب نموده بود. این جشنواره پنج تا هفتم شهریور در جزیره کیش برگزار گردید. وی همچنین مدرک لیسانس نرم افزار و فوق لیسانس MBA و دانش آموخته انجمن سینمای جوانان ایران در رشته کارگردانی فیلم کوتاه است و اکنون مدرس فیلم نامه نویسی انجمن سینمای جوانان کرمانشاه نیز است. در ادامه گفت وگوی خبرنگاران را با این نویسنده می خوانید.

  • از چگونگی ورودتان به عرصه دنیای هنر بگویید.

از سال های دبیرستان یعنی دهه 70 آغاز به نوشتن داستان کوتاه و شعر کردم. شعر مدام با من بوده اما سال های دانشجویی و بعد از آن داستان را رها کردم. تا این که به واسطه داشتن دوستان فیلم کوتاه ساز با انجمن سینمای جوان آشنا شدم. آزمون دادم و دوره کارگردانی فیلم کوتاه را گذراندم. در حین دوره، وسوسه نوشتن داستان به شکل فیلم نامه در من بیدار شد و تا الان تبدیل به مهم ترین تفریح و دل مشغولی من شده است. چند فیلم نامه کلاسی داشتم که بعدها با کمی دستکاری به آنها سر و ریختی دادم و بعدها هم در جشنواره ها پیروز بود و هم به سراغ ساختشان رفتم.

  • اولین اثرتان چه بود و تاکنون چند فیلم ساخته اید؟

اولین فیلم نامه جدی من چمدان نام داشت. من تا امروز 3 فیلم به نام های چمدان، کفش و سهمی از یک قبر ساخته ام. الان هم مشغول مراحل پیش فراوری فیلم جدیدم به تهیه نمایندگی انجمن سینمای جوان کرمانشاه هستم.

  • در کارهایتان به دنبال چه هستید؟

نمی توان گفت که موضوعات خاصی را برای نوشتن و ساختن انتخاب می کنم. علاقه مندی من به سینمای داستانگو است. در نتیجه هر داستانی که برای من جذاب باشد و البته مناسب مدیوم فیلم کوتاه باشد می تواند دستمایه کار قرار بگیرد.

  • فیلم نامه سلامون درباره چیست؟

فیلم نامه سلامون یک اقتباس آزاد از داستان زیباترین غریق دنیا نوشته گابریل گارسیا مارکز است. داستان در یک دهکده ساحلی در جنوب ایران اتفاق می افتد. جسدی بسیار بزرگ و اسرارآمیز به ساحل می آید. جسد متعلق به سلامون دریانورد است. همراه با جسد، ماهی های فراوانی به ساحل دهکده می آیند اما از طرف دیگر زنان مسحور سلامون می شوند. داستان ماجرای بلاتکلیفی مردان در این شرایط است. به نظرم داستان این بلاتکلیفی این آونگ بودن بین تامین معاش و حفظ علاقه مندی ها و روابط انسانیِ دلخواه، یک داستان همیشگی و همه گیر است.

  • فیلم نامه در چند دقیقه ساخته شد؟

این فیلم نامه حدود 15 تا 20 دقیقه زمان برای فیلم به خود اختصاص خواهد داد.

  • سلامون علاوه بر جشنواره موج در کدام جشنواره ها پیروز شد؟

این فیلم نامه در جشنواره ای در زوریخ سوئیس برنده جایزه بهترین فیلم نامه شده است. همچنین تندیس جشنواره های شبدیز، ژیار و موج را از آن خود نموده اما هنوز حامی اقتصادی برای ساخت آن پیدا نشده است. امیدوارم به زودی این اتفاق بیفتد و سلامون ساخته شود.

  • درباره جشنواره موج نیز شرح دهید که چه جشنواره ای است و در چه سطحی قرار گرفته است؟

سومین دوره جشنواره موج در جزیره کیش برگزار گردید. تقریبا تمامی نام آوران عرصه فیلم کوتاه در این جشنواره سراسری حضور داشتند و کیفیت آثار ارائه شده بالا بود. میزبانی هم در حد بسیار خوبی ارائه شد. گرمای جزیره باعث شده بود که فیلم سازان در لابی هتل حلقه های محبت آمیز ای شکل بدهند که به نظرم به بهبود روابطشان بسیار یاری کرد. در واقع یکی از مهم ترین اهداف و دستاوردهای جشنواره ها نزدیک کردن فیلم سازان به هم است که به نظرم در جشنواره موج این امر محقق شده بود.

  • وضعیت فیلم کوتاه در سینمای استان کرمانشاه را چگونه ارزیابی می کنید و حمایت های نهادهای مرتبط را چطور می بینید؟

کرمانشاه همواره چهره های مهمی در حوزه فیلم کوتاه داشته. هنوز هم همین طور است. اما راستش را بخواهید وضعیت فیلم سازی در اینجا غم انگیز است. نه حوزه هنری، نه صدا و سیما و نه ارشاد اسلامی هیچ کدام نسبتی با انجمن سینمای جوان و فیلم سازان آن ندارند. در نطق ها و مصاحبه ها حرف از حمایت و اهمیت این حوزه زده می شود، اما دریغ از عمل. انجمن سینمای جوان پر از ایده و تخصص است، اما امکانات به طرز اغراق شده ای برای فراوری فیلم ضعیف است. حمایت های اقتصادی صفر است. هیچ پروژه مشترکی با انجمن باز نمی شود. فقط خود انجمن است که به فیلم سازانش یاری های اقتصادی البته به شکلی مختصر می نماید. در کل به نظرم فضای کرمانشاه فضایی فرهنگی و حمایتگر در هنر نیست.

  • در انتها اگر نکته خاصی مدنظرتان است بفرمایید.

واقعیت این است که کرمانشاه برای کسی که دنبال هدف هایی بزرگ می شود، فضای محدودی دارد. همواره وسوسه رفتن به سراغ آدم می آید. من نمی خواهم با تهران مقایسه کنم یا با اصفهان حتی. به سنندج نگاه کنید؛ فیلم سازان دوست ما در کردستان، پروژه هایی مشترک با حوزه هنری و ارشاد اسلامی کردستان دارند و توانسته اند آثاری فراوری نمایند که در جشنواره های دنیای با آبرو و اعتبار، افتخار کسب کند. چه می شود کرد؟ من از شما می پرسم برای حمایت از ساخت یک فیلم کوتاه در کرمانشاه، کدام دست از آستین بیرون آمده؟ هیچ.

  • فعالیت ها و پیروزیت های اشکان چاوشی داوری

شصتمین جشنواره منطقه ای انجمن سینمای جوانان ایران در بخش فیلم نامه

-برنده تندیس بهترین فیلم نامه از فستیوال MOMO سوئیس-2019

-برنده تندیس بهترین فیلم نامه فیلم کوتاه جشنواره موج کیش- 1398

-برنده تندیس بهترین فیلم نامه فیلم کوتاه جشنواره شبدیز کرمانشاه- 1397

-برنده تندیس بهترین فیلم نامه فیلم کوتاه جشنواره ژیار سنندج- 1397

-برنده تندیس بهترین فیلم نامه فیلم کوتاه جشنواره شبدیز کرمانشاه- 1396

- کسب رتبه دوم فیلم نامه نویسی جشنواره کومش سمنان- 1395

-برگزیده بخش فیلم نامه نویسی جشنواره ملی حسنات اصفهان- 1396

-کاندید دریافت بهترین فیلم نامه جشنواره ملی حسنات اصفهان- 1397

-برگزیده بخش فیلم نامه نویسی جشنواره ملی حسنات اصفهان- 1396

-نشر مجموعه شعر آزاد عطرهای کهنسال

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 283

به "تراژدی فیلم سازی در کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراژدی فیلم سازی در کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید