بهترین روش های تمیز کردن کابینت

به گزارش مجله هاستفا، تمیز کردن کابینت آشپزخانه، اجتناب ناپذیر است. آشپزخانه محلی پر رفت و آمد است و جایی ست که در آن غذا طبخ می گردد. طبیعی است چنین فضایی، زود به زود احتیاج به تمیز کاری سطحی و عمیق داشته باشد.

بهترین روش های تمیز کردن کابینت

به گزارش خبرنگاران به نقل از آکس چوب،هر نوع کابینتی که در آشپزخانه خود تعبیه کنید، از کابینت های گرانقیمت تا ارزان تر، نیاز به تمیز کاری خواهد داشت. ذرات غذا و چربی به همه جای آشپزخانه شما نفوذ خواهند کرد و اگر دیر بجنبید، ممکن است به کابینت شما آسیب بزند و یا اثر آن برای همیشه بر روی کابینت شما باقی بماند.

تمیز کردن کابینت های آشپزخانه چندان هم سخت و سخت نخواهد بود. با خواندن این محتوا و به کار گیری روشهایی که به شما پیشنهاد می دهیم، خواهید دید چه کار آسانی در پیش دارید. در اینجا ترفندهایی عمومی برای تمیز کردن کابینت و چند ایده برای از بین بردن لکه های خاص را به شما آموزش خواهیم داد.

شناخت جنس کابینت :

در اولین گام برای تمیز کردن کابینت ، باید جنس کابینت خودرا به صورت دقیق بدانید. هر گونه اشتباه در این زمینه، ممکن است به کابینت های شما آسیب برساند. کابینت های آشپزخانه شما ممکن است فلزی، تمام چوب، ام دی اف، هایگلاس، لمینت، ممبران و یا انواع دیگری باشند که ضروری است به طور دقیق از آن اطلاع داشته باشید. کابینت هایی که از MDF خام ساخته می شوند، ممکن است با لایه های مختلفی روکش شده باشند، بنابراین ضروری است روکش بکار رفته بر روی آن را بدانید و فقط به اینکه MDF هستن اکتفا نکنید. یا کابینت های چوبی می توانند رنگ شده باشند و یا فقط از براق نماینده در آنها استفاده شده باشد و …..

در هر صورت ضروری است به طور دقیق از جنس کابینت خود آگاه باشید. بروشور و کاتولوگ های کابینت که در اینترنت موجودند، می توانند راهنمای خوبی برایتان باشند. اگر امکان استفاده از فضای وب برایتان فراهم نبود، می توانید از یک کابینت کار حرفه ای یاری بگیرید.

برنامه عمومی تمیز کردن کابینت :

فارغ از جنس کابینت های آشپزخانه، ما دو برنامه برای تمیز کردن کابینت به شما پیشنهاد می دهیم که باعث صرفه جویی در زمان و انرژی شما خواهد شد.

  • برنامه هفتگی تمیز کردن کابینت :

در این برنامه ضروری است شما به طور هفتگی کابینت های خود را تمیز کنید. به جای دستمال کشیدن های گاه و بی گاه، هفته ای یک بار کابینت های خود را لکه برداری کنید. برای این کار، یک دستمال میکروفایبر بردارید و آن را آغشته به آب گرم نمایید. می توانید از محلول آب و سرکه هم استفاده نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم یک بار از آب تنها و یک بار از محلول آب و سرکه استفاده نمایید.

برای تهیه محلول سرکه، دو لیوان آب گرم را به نصف یا یک لیوان سرکه مخلوط کنید. این محلول به آسانی لکه های چربی را از روی کابینت های شما، برخواهد داشت و نیاز به مواد لکه بر شیمیایی قوی نخواهید داشت. دستمال را به آب گرم یا محلول آب و سرکه، آغشته نموده و از بالا به پایین، سطح بیرونی کابینت های خود را دستمال بکشید.

با تمیز کردن کابینت به صورت هفتگی ، کابینت های شما هرگز به آن اندازه کثیف نخواهند شد که نیاز به تمیز کاری های سخت و استفاده از مواد شوینده قوی داشته باشید. لکه های اثر انگشت یا دست، لکه های چربی و غذا که به طور هفتگی بر روی کابینت های شما می نشینند، به سهولت از روی کابینت شما لکه برداری خواهند شد و می توانید اززیبایی کابینت خود همیشه لذت ببرید.

  • برنامه فصلی تمیز کردن کابینت :

علاوه بر اینکه ضروری است به طور هفتگی و سطحی کابینت های خود را تمیز کنید، باید هر سه چهار ماه یکبار هم، به طور فصلی و عمیق کابینت های خود را تمیز نمایید. برای سهولت در انجام این کار می توانید از نیرو های نظافتی، یاری بگیرید.

برای تمیز کاری فصلی و عمیق، ضروری است کل کابینت ها را خالی کنید و داخل و بیرون کابینت ها، بدنه، درب ها، توی قفسه های و در واقع کل کابینت را از داخل و بیرون تمیز کنید.

برای انجام این کار، باز هم به دستمال میکرو فایبرنیاز خواهید داشت. این دستمال را به یک تمیز نماینده متوسط خانگی، آغشته نمایید و داخل و بیرون کابینت خود را دستمال بکشید. گوشه های خارج از دسترس کابینت را با یک فرچه نرم تمیز کنید و اجازه دهید کابینت ها قبل از چیدن کاملا خشک شوند.

منظور از تمیز نماینده های متوسط خانگی، موادی مانند مایع ظرفشویی یا مایع لباس شویی و یا اسپری های سبک چند منظوره است. دو تا سه لیوان آب گرم را با نصف لیوان یا حتی کمتر از موادی که نام برده شد، مخلوط کنید و دستمال را به آن آغشته نمایید و به سطح کابینت ها بکشید.

قبل از انجام تمیز کردن فصلی کابینت، سه نکته مهم را حتماباید رعایت کنید:

  • نکته اول:

هر گاه برای اولین بار قصد دارید کابینت خود را با مواد شوینده طبیعی یا شیمیایی تمیز کنید، حتما یک گوشه از آن که کمتر قابل دیدن است، را ابتدا با محلولی که تهیه نموده اید، تمیز کنید و بعد از چند ساعت که از ثابت بودن رنگ کابینت اطمینان حاصل کردید، به تمیز کردن همه نقاط آن اقدام کنید.

  • نکته دوم:

جنس کابینت شما هر چه باشد، نباید زیادتر از حد معمول، آن را خیس و مرطوب کنید. دقت داشته باشید یک دستمال نمناک برای تمیز کردنک کابینت کافی ست. حتما بعد از کشیدن دستمال، کابینت خود را با دستمال دیگری خشک کنید و قبل از اطمینان از خشک شدن کامل کابینت، وسایل را درون آن نچینید. بهتر است چند ساعت درب های کابینت را باز بگذارید تا با عبور جریان هوا به داخل آن، کاملا خشک گردد و بوی مواد شوینده نیز از آن خارج گردد.

  • نکته سوم:

خرابی کابینت دراثر استفاده از هر نوع ماده تمیز نماینده شیمیایی قوی، اجتناب ناپذیر و حتمی است. هرگز برای تمیز کردن کابینت از مواد شیمیایی مانند وایتکس، مواد اسیدی یا اسپری های لکه زدای قوی استفاده نکنید. این مواد حتما رنگ کابینت های شما را کمرنگ خواهد نمود و ممکن است به لایه براق نماینده یا حتی لایه اصلی کابینت، آسیب غیر قابل جبرانی وارد آورند.

چطور لکه های معمولی کابینت را از بین ببریم؟

اگر می خواهید کابینت های آشپزخانه شما دوام زیادی داشته باشند و از تمیزی بدرخشند، ضروری است لکه های ایجاد شده بر روی کابینت را، در همان لحظه پاک کنید. مثلا اگر در اثر سرخ کردن ماده غذایی، روغن داغ به کابینت های دور گاز پاشید، تا هفته بعد صبر نکنید!

بعد از اتمام آشپزی، لکه روغن را پاکک نید. در نظر داشته باشید انواع روغن هایی که برای طبخ غذا استفاده می گردد، اگر به مدت طولانی بر روی کابینت ها باقی بماند، به سختی از روی آن جدا خواهد شد و ممکن است اثر آن برای همیشه باقی بماند.

زدودن لکه اثر انگشت:

اثر انگشت بر روی کابینت های گلاس یا برخی از رنگ های کابینت های ام دی اف، به راحتی دیده خواهد شد. البته رنگ کابینت و زاویه تابش نور در نشان دادن لکه اثر انگشت موثر خواهد بود. در هر صورت پاک کردن لکه اثر انگشت، سخت نیست. کافی است یک دستمال نخی یا میکروفایبر را کمی با آب گرم مرطوب کنید و بر روی سطح کابینت خود بکشید.

زدودن لکه چربی:

کابینت ها در معرض مستقیم لکه های غذا و چربی هستند. باقیماندن ذرات چربی بر روی کابینت، باعث جذب گرد و خاک و ذرات معلق در هوا می گردد وعلاوه بر چسبناک شدن، باعث ایجاد اثر شیمیایی بر روی برخی از کابینت ها شده و ممکن است به رنگ کابینت لطمه وارد آورد.

لکه های چربی اگر به مدت طولانی بر روی کابینت شما باقی بمانند، به راحتی زدوده نخواهند شد و شما ناگزیر از استفاده از مواد شیمیایی قوی خواهید شد که در این صورت هم به بافت کابینت های خود لطمه وارد نموده اید و هم ممکن است اثر لکه چربی، هرگز از کابینت شما پاک نگردد.

بهترین کار این است که لکه های چربی را به سرعت از روی کابینت های خود پاک کنید. نواحی اطراف اجاق گاز و هود را بیشتر دستمال بکشید واجازه ندهید لکه ها به مدت طولانی بر روی کابینت های شما جا خشک نمایند. لکه های چربی به آسانی با یک دستمال آغشته به محلول آب گرم و سرکه پاک خواهند شد.

سرکه به سرعت لکه های چربی را خواهد زدود و شما را از استفاده از هر نوع مواد شیمیایی قوی بی نیاز خواهند کرد. اگر لکه چربی عظیم تر هست، چند بار تمیز کاری را تکرار کنید تا لکه کاملا محو گردد.

زدودن لکه های غذا:

چربی ها تنها لکه هایی نیستند که بر روی کابینت های شما خواهند نشست. سس های رنگی، انواع رب یا موادی ازین قبیل ممکن است سهوا بر روی کابینت های شما بریزد. اگر کابینت شما سفید یا کرم رنگ باشد، ممکن است لکه این مواد غذایی بر روی کابینت شما باقی بماند، پس سریعا دست به کار شوید.

ماده ریخته شده بر روی کابینت را با دستمالی بردارید و اقدام به تمیز کردن کابینت کنید. سپس خمیری متشکل از جوش شیرین و مقداری آب، تهیه کنید و بر روی لکه بریزید. اجازه دهید چند دقیقه بر روی لکه باقی بماند. سپس با یک دستمال نم دار، خمیر را از روی لکه بردارید و مجددا دستمال کشیده و سپس خشک کنید.

زدودن لکه های آب:

باقی ماندن لکه های آبی که بر روی کابینت می پاشد، بر روی کابینت ها مسئله ای ایجاد نخواهند کرد. لکه های قطرات آب، به راحتی با یک دستمال خیس پاک خواهند شد. اگر آب منطقه سکونت شما املاح داشته باشد و شما لکه آب را به سرعت پاک نکنید، ممکن است جرم آن بر روی کابینت باقی بماند.

در این صورت می توانید از آب مقطر بهره ببرید. دستمال میکروفایبر را به آب مقطر آغشته کنید و بر روی لکه بکشید. محلول سرکه و آب هم در زدودن جرم قطرات آب باقی مانده بر روی کابینت، موثر خواهد بود.

در نظر داشته باشید بسیاری از کابینت ها، مانند کابینت های چوبی، ام دی اف، فلزی، های گلاس در برابر نفوذ آب، آسیب پذیرند. بنابراین نباید اجازه دهید رطوبت به مدت طولانی بر روی کابینت شما باقی بماند. اگر به هر دلیلی کابینت شما خیس شد، سریعا کابینت را خشک کنید و اگر آب به داخل آن نفوذ نموده، کابینت را تخلیه کنید و داخل آن را خشک نمایید. اجازه دهید درب کابینت چند ساعت باز بماند تا کاملا درون آن خشک گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5229

به "بهترین روش های تمیز کردن کابینت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین روش های تمیز کردن کابینت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید