بحث و جدل آشپزخانه ای ریچارد نیکسون و نیکیتا خروشچف

به گزارش مجله هاستفا، در ژوئیه سال 1959 ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور امریکا، برای افتتاح نمایشگاهی که بعضی از دستاوردهای فنی و مادی آن کشور را به معرض نمایش گذاشته بودT به مسکو سفر کرد.

بحث و جدل آشپزخانه ای ریچارد نیکسون و نیکیتا خروشچف

نکته برجسته نمایشگاه، بازسازی کامل و دقیقی از خانه عضو متوسطی از طبقه کارگر امریکا بود که فرش شده بود، تلویزیونی در اتاق نشیمن قرار داشت، دو حمام چسبیده به اتاق خواب، سیستم گرمایش مرکزی و آشپزخانه ای که یک ماشین لباسشویی، یک رخت خشک کن، و یک یخچال در آن قرار داشت.

یکی از مطبوعات تندروی اتحاد جماهیر شوروی پس از ارائه گزارشی در خصوص این نمایشگاه، برآشفته از این مسئله که بتوان کارگر متوسطی را در امریکا صاحب چنین منزل تجملاتی ای فرض کرد، آن را به شدت رد کرد و پس از نام گذاری تمسخرآمیز آن آشپزخانه به تاج محل به خوانندگانش توصیه کرد تا نمایش آن را فقط یک تبلیغ سیاسی تلقی نمایند.

وقتی نیکسون، نیکیتا خروشچف را در میان آن نمایشگاه هدایت می کرد، آثار شک و تردید به وضوح در چهره رهبر شوروی نمایان بود. بیرون نمایشگاه خروشچف به آبمیوه گیری برقی اشاره نمود و به نیکسون گفت که هیچ آدم عاقلی آرزوی داشتن چنین وسیله احمقانه ای را ندارد.

نیکسون در پاسخ گفت: هرچیز که باعث گردد زن ها کمتر کار نمایند حتما سودمند است.

خروشچف خشمگین به پرخاش گفت: ما به زن ها آنچنان که شما در نظام کاپیتالیستی خود به صورت کارگر نگاه می کنید، نمی نگریم.

شامگاه همان روز نیکسون برای حضور در برنامه ای زنده به تلویزیون شوروی دعوت شد. موقعیتی که نیسکون از آن برای شرح و بسط مزایای زندگی امریکایی استفاده کرد. زیرکی نیکسون باعث شد که او ابتدا سخنی از دموکراسی یا حقوق بشر به میان نیاورد و در عوض از پول و توسعه مادی سخن به میان آورد.

نیکسون شرح داد که در چند سده گذشته دولت های غربی با ابتکار عمل و به وسیله صنعت پیروز شده اند بر فقر و قحطی ای غلبه نمایند که تا میانه قرن هجدهم جهان را قبضه نموده بود و حتی تا امروز دامن گیر دیگر ملت ها شده است. نیکسون مستمعین روس را از این حقیقت که امریکایی ها 56 میلیون دستگاه تلویزیون و 143 میلیون رادیو خریده اند مطلع کرد.

مستمعینی که تعداد کثیری از آنها از داشتن حمام خصوصی محروم بودند یا دارایی شان در حد و اندازه یک کتری بود. نیکسون اعلام کرد که اعضای خانواده متوسط آمریکایی هرساله می توانند 9 دست لباس نو و 14 جفت کفش بخرند و چیزی در حدود 30 میلیون نفر از جمعیت آن کشور صاحب خانه اند. خانه های ایالات متحده هزار سبک معماری متفاوت داشتند و مساحت بیشتر آنها از استودیوی تلویزیونی که آن برنامه را پخش می کرد، بیشتر بود.

خروشچف برآشفته که کنار او نشسته بود مشت هایش را گره نموده بود و زیرلب می گفت: نیئت! نیئت!

اما با وجود اعتراض خروشچف، آمار و اطلاعات نیکسون صحیح بود.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4251

به "بحث و جدل آشپزخانه ای ریچارد نیکسون و نیکیتا خروشچف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحث و جدل آشپزخانه ای ریچارد نیکسون و نیکیتا خروشچف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید