با فرصت مدیریت آبی سال گذشته خوب برخورد نکردیم

به گزارش مجله هاستفا، دبیر ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست گفت: برای سال آبی گذشته تقریبا 100 میلیارد متر مکعب فرصت مدیریت داشتیم که با آن خوب برخورد نکردیم.

با فرصت مدیریت آبی سال گذشته خوب برخورد نکردیم

به گزارش خبرنگاران نادرقلی ابراهیمی در خصوص ضرورت های آبخیزداری برای ایران گفت: یکی از مهمترین چالش های فراروی توسعه سرزمین آب است. از طرفی اگر به توسعه پایدار ملی نگاه کنیم نیاز داریم که به آب یک نگاه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: بدون آب توسعه پایدار ملی و توسعه ملی فراهم نیست. آب هم می تواند ماده حیات ما باشد هم ماده نیستی ونابودی ما؛ به عبارتی آب می تواند از یک طرف ابزار توسعه و از طرفی دیگر عامل نابودی باشد. برخورد عاقلانه با آب و مدیریت آن در تولید و مصرف می تواند راهگشا باشد.

ابراهیمی در ادامه اظهارکرد: وقتی بحث آبخیزداری را مطرح می کنیم در حقیقت به عنوان مدیریت پایه منابع زیستی در هر حوزه ای از آن اسم می بریم که بتوانیم بهره برداری پایدار از آب، خاک، منابع گیاهی و جانوری، هوا و اکوسیستم داشته باشیم. با این شرایط همه چیز در موضوع مدیریت عاقلانه با عوامل موجود در یک حوزه آبخیز تعریف می شود.

وی همچنین گفت: ایران یک سرزمین خشک و نیمه بیابانی است و ما باید با این طبیعت زندگی کنیم و نیازهای خودمان را برای نسل حاضر و نسل های آینده به صورت پایدار فراهم کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری های آب افزود: از طرفی دیگر بارندگی و ریزش های جوی ما نیز به قدری است که توانسته قدمت هفت، هشت هزار ساله ای را به تمدن ایرانی ببخشد. در حقیقت با همین شرایط اقلیم یعنی خشک و نیمه بیابانی، ایران بالغ بر 7000 سال قدمت و تاریخ دارد.

وی با اشاره به میانگین حجم بارندگی های سالانه تشریح کرد: بالای 30 سال تقریبا 413، 50 سال 420 و 70 سال حدود 430 میلیارد متر مکعب جریان ها یا نزولات جوی ما بوده است. در سال آبی 97 ـ 98 برآوردها نشان می دهد حدود 580 میلیارد متر مکعب نزولات جوی داشتیم. هر چند در این موضوع بحث مربوط به نحوه مدیریت و استفاده از فرصت هایی که برای مدیریت آنها وجود داشته درست عمل نشده است.

ابراهیمی ادامه داد: مثلا برای سال آبی گذشته تقریبا 100 میلیارد متر مکعب فرصت مدیریت داشتیم که شاید بتوان گفت با آن خوب برخورد نکردیم. می توانستیم با روش هایی که قسمتی از آن اجرا شده ولی کامل صورت نگرفته 100 ملیارد متر مکعب بر منابع آبی قابل مدیریتمان اضافه کنیم.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می کرد، در پایان نیز گفت: فناوری آبخیزداری یک رویکرد جدید در بهره برداری از سیلاب ها و مدیریت آب های جاری است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3154

به "با فرصت مدیریت آبی سال گذشته خوب برخورد نکردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با فرصت مدیریت آبی سال گذشته خوب برخورد نکردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید