ایران در زمینه روغن نباتی و کنجاله 90 درصد به خارج وابستگی دارد

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران، شاپور شکاری ظهر یکشنبه در گردهمایی آموزشی کشت کلزای هیبرید فرانسوی گفت: کشور در زمینه روغن نباتی، کنجاله و فرآورده های دانه های روغنی بیش از 90 درصد به خارج وابستگی دارد.

ایران در زمینه روغن نباتی و کنجاله 90 درصد به خارج وابستگی دارد

وی با بیان اینکه سالانه در کشور بیش از چهار میلیارد دلار معادل 13 هزار میلیارد تومان برای واردات دانه های روغنی و فرآورده های آن هزینه می شود، بیان نمود: این مسئله لکه ننگی است که کشور برای تامین نیاز خود دست نیاز به سمت کشور هایی دراز کند که از نظر سیاسی مراودات چندان زیادی ندارد.

معاون اداره کل دفتر پنبه و دانه های روغنی و نباتات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمینه دانه های روغنی تولیدات زیادی در کشور وجود دارد اما از نظر وضعیت کشت در برنامه تناوب غذایی پیروز عمل نشده است، عنوان نمود: برای کشت کلزا چند بعد وجود دارد نخست اینکه کلزا محصولی پاییزه است، دیگر اینکه کلزا کشت دیم و کشت آبی دارد، کلزا به صورت بهاره و پاییزه نیز کشت می شود.

شکاری با بیان اینکه کشت کلزا از سال 78 آغاز شده است و در سال های نخست کشت تجربه های خوبی کسب شد، ادامه داد: در سه سال اخیر فقط 100 هزار هکتار کلزا کشت شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه غلات بیش از 15 چالش و مشکل اساسی وجود دارد، افزود: اگر کلزا وارد تناوب کشت نشود کنترل برخی مسائل با سموم و روش های مرسوم سخت و هزینه بر است.

معاون اداره کل دفتر پنبه و دانه های روغنی و نباتات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در 10 سال گذشته ارتباطات بین المللی تعطیل شد، بیان نمود: سال گذشته 40 رقم بذر جدید از کشور های فرانسه، کانادا، آلمان، صربستان، مجارستان و غیره وارد کشور شد.

شاپور شکاری با تاکید بر اینکه کشور فقط بذر نمی خواهد بلکه دانش فنی هم نیاز دارد، عنوان نمود: کلزا اگر برابر 60 تا 70 درصد عملکرد گندم منطقه تولید نداشته باشد کشت آن توجیه ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای انتقال دانش فنی کشت کلزا با دو کشور فرانسه و اسپانیا قرار داد بسته ایم، عنوان نمود: سال گذشته این کارگاه آموزشی در چهار استان و امسال در 9 استان برگزار می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با بیان اینکه استان همدان در منطقه غرب کشور قرار گرفته است و یک و 9 دهم درصد وسعت اراضی استان همدان نسبت به کشور است، گفت: پنج میلیون تن محصولات باغی و زراعی معادل چهار و نیم درصد محصولات کل کشور در استان همدان تولید می شود.

شهرام پرورش با بیان اینکه استان همدان در تولید محصولاتی از جمله سیب زمینی، سیر و گردو رتبه نخست را دارد، عنوان نمود: استان در زمینه تولید یونجه و انگور رتبه سوم و در زمینه تولید گیاهان دارویی رتبه دوم کشور را دارا است.

وی با بیان اینکه کمبود آب استان همدان را با مشکل روبرو کرده است، عنوان نمود: بیش از 100 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان همدان اجرا شده و با این کار سعی شده است با کاهش راندمان مصرف حدود 12 درصد بهره وری را افزایش دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه توسعه کشت دانه های روغنی یکی از مباحث مطرح است، بیان نمود: در سه سال گذشته چهار رقم بذر هیبرید فرانسوی کلزا در استان همدان تولید شد که 20 درصد راندمان تولید داشت.

پرورش با بیان اینکه سال گذشته کشت کلزا در هزار و 600 هکتار از اراضی استان همدان مورد نظر بود اما در هزار و 200 هکتار کشت شد، عنوان نمود: سال گذشته دو هزار تن دانه روغنی تحویل کارخانه های تولید روغن شد.

وی با اشاره به اینکه بذر هیبرید کلزا سال گذشته در تاریخ هفتم مهر ماه وارد همدان شد، بیان نمود: سال گذشته 850 هکتار از بذر کلزای کشت شده در استان همدان هیبرید بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 597

به "ایران در زمینه روغن نباتی و کنجاله 90 درصد به خارج وابستگی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در زمینه روغن نباتی و کنجاله 90 درصد به خارج وابستگی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید