اقامتگاه بوم گردی روستای خورهه محلات در آستانه بهره برداری است

به گزارش مجله هاستفا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: اولین اقامتگاه بوم گردی شهرستان محلات در روستای تاریخی خورهه آماده بهره برداری است.

اقامتگاه بوم گردی روستای خورهه محلات در آستانه بهره برداری است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی سید محمد حسینی، امروز دوشنبه 30 مهر 97 با اعلام این خبر، گفت: روستای خورهه محلات با پتانسیل های فراوان تاریخی و طبیعی همیشه مورد توجه گردشگران بوده اما متاسفانه نبود اقامتگاه، یک ضد تبلیغ برای این روستای زیبا محسوب می شد از این رو با صدور مجوز احداث اقامتگاه بوم گردی شرایط اقامت برای 20 گردشگر فراهم شد.

اضافه نمود: با سرمایه گذاری 3میلیارد ریال توسط بخش خصوصی این اقامتگاه به بهره برداری می رسد تا زمینه شغلی برای 5 نفر از روستاییان فراهم گردد و اطمینان داشت هم راستا با این اقامتگاه جامعه محلی نیز به لحاظ مالی توانمندتر گردد چراکه روستاییان می توانند محصولات و تولیدات بومی خود را به گردشگرانی که مهمان این روستا هستند عرضه نمایند به همین دلیل می توان هر اقامتگاه بوم گردی را یک موتور محرک مالی در هر روستا عنوان نمود.

او در ادامه گفت : در خورهه نقاط تاریخی گوناگونی قرار دارند که بیانگر پیشینه و سابقه سکونت در این نقطه محسوب می­شوند. از جمله این نقاط تاریخی می­توان به محوطه اشکانی، محوطه پیش از تاریخی شهریاری در شرق محوطه اشکانی، بقایای یک قلعه با نام قلعه گبری مربوط به دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی و نیز آثار دیگری از دوره اسلامی از جمله قبرستان دوره اسلامی در سطح محوطه اشکانی و بقعه شاهزاده ابوالقاسم و اسحاق و خواهر آنها حکیمه خاتون متعلق به دوره ایلخانی اشاره نمود.

حسینی ادامه داد: یکی از آثار به جای مانده از معماری دوران اشکانی در خورهه مجموعه بناهایی است که امروزه دیوارهای آن طی کاوش­های اجرا شده تعیین شده و پلان بنا به دست آمده است، ضمن آنکه دو ستون سنگی آن همچنان پایدار باقی مانده است. ویژگی مهم این اثر که با نام محوطه اشکانی خورهه شناخته می­گردد آن است که از معدود آثار معماری متعلق به دوره پارتی است که در داخل خاک ایران امروزی واقع شده است. تعیینه اصلی این یادمان تاریخی دو ستون به جای مانده از 6 ستون موجود در گذشته است؛ با سرستون هایی به شکل ایونیک. هر ستون از 6 قطعه تشکیل شده است که قطر پایین ستون ها 75 سانتی متر و قطر بالای آن 45 سانتی متر است. در ضلع شرقی بنا ایوان ورودی بنا قرار گرفته است که ستون­های 6 گانه بر روی سکویی به عرض یک متر بر روی آن پایدار شده ­اند. در پشت ایوان مجموعه فضاهایی ساخته شده است متشکل از یک اتاق بزرگ در وسط و دو اتاق پیرامونی در دو طرف آن. بخش مرکزی مجموعه به یک فضای بزرگ و شماری راهرو و اتاق در اطراف آن تقسیم می­ گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 206

به "اقامتگاه بوم گردی روستای خورهه محلات در آستانه بهره برداری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقامتگاه بوم گردی روستای خورهه محلات در آستانه بهره برداری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید