افزایش جذب ذرات ماسک های کادر درمانی با فناوری پلاسما

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه شهید بهشتی، محمدرضا خانی مجری این طرح گفت: در این مطالعات کوشش شد تا فیلترهای ضد ویروس فراوری کنیم. بیشتر ماسک هایی که فراوری می گردد بر پایه نانو الیاف پلی پروپیلن (PP) است؛ چرا که این الیاف آب گریزند و از آن ها به عنوان لایه بیرونی ماسک ها استفاده می گردد تا آئروسل هایی که در هوا موجود است، به انسان سرایت نکنند.

افزایش جذب ذرات ماسک های کادر درمانی با فناوری پلاسما

وی ادامه داد: پشت این لایه می توان لایه دیگری افزود و این لایه با فناوری پلاسما پردازش کرد تا جذب مواد آن ارتقا یابد، ضمن آنکه بر روی آن محلول نمک کلرید سدیم لود گردد.

خانی با بیان اینکه این محلول خاصیت ضد ویروسی دارد، خاطر نشان کرد: زمانی که ویروس بر روی ساختار نانو الیاف می نشیند، آئروسل ها، باعث حل شدن آنها در نمک و از بین رفتن ویروس ها خواهند شد.

مجری طرح با بیان اینکه ماسک های معمولی که ما استفاده می کنیم پس از مدت محدودی قابل استفاده نخواهند بود، ولی الیاف فراوری شده با این روش فیلتری خواهند بود که می توانند در لایه میانی ماسک ها قرار گیرند و اگر ویروسی از لایه بیرونی نفوذ کرد و به جدار داخلی وارد شد، این ویروس در لایه میانی از بین خواهد رفت.

خانی با تاکید بر اینکه منسوجاتی که در ماسک ها مورد استفاده قرار می گیرند، جذب آب و محلول ندارند، یادآور شد: ولی ما در این پروژه با استفاده از فناوری پلاسما این مشکل را مرتفع کردیم. دستگاه هایی داریم که می توانند بر روی سطح منسوجات حدود 50 سانتی متر پلاسما ایجاد نمایند، ضمن آنکه اصلاح سطح و ابعاد نانو را انجام می دهند و از این طریق جذب و لود محلول های ضد ویروس را بر روی منسوجات ارتقا خواهند داد.

مجری طرح با اشاره به راندمان ماسک های فراوریشده به روش پلاسما، گفت: هر فیلتری که قرار است برای ماسک ها استفاده گردد، بر اساس سایز تار و پود و الیافی که دارد، اجازه عبور یکسری از ذرات غبار با ابعاد خاصی را می دهد، ولی در تست هایی که ما از ماسک های فراوریشده با این روش انجام دادیم، نشان داد که با توجه به این که لود محلول آب نمک بر روی منسوجات به شدت بالا می رود، عبورپذیری آئروسل به شدت کاهش می یابد.

وی افزود: به طور کلی می توانیم بگوییم که این نوع ماسک ها اجازه عبور ذرات را نمی دهند، ولی باز هم به تست های عملیاتی بیشتری احتیاج داریم و اگر شرایط فراهم باشد تا بتوانیم این آزمایش ها را اجرایی کنیم، به دستاوردهای خوبی خواهیم رسید.

این محقق با بیان اینکه به نظر می رسد که شیوع این ویروس همچنان ادامه دارد، یادآور شد: از آنجایی که در این شرکت دستگاه پلاسما را در فاز صنعتی ساخته ایم، از این رو ما این آمادگی را داریم که در کارخانجاتی که در زمینه فراوری ماسک فعال هستند، این دستگاه پلاسما را در خطوط فراوری آنها نصب کنیم تا قابلیت جذب مواد ضد ویروس را در آنها ارتقا دهیم.

وی با تاکید بر اینکه برای بهره برداری از دستگاه های پلاسما احتیاج به ساخت دستگاه و یا تغییرات خاصی نیست، افزود: این دستگاه در خط فراوری آنها نصب می گردد و متعاقباً میزان جذب منسوجات ارتقا می یابد و پس از آن محلول کلرید سدیم بر آنها اعمال می گردد تا ضد ویروس شوند.

خانی با بیان اینکه با استفاده از این روش هزینه خاصی به قیمت نهایی ماسک اضافه نخواهد شد، اضافه نمود: استفاده از پلاسما مزیت ماسک ها را دو تا 3 برابر ارتقا می دهد و می توان آن را برای همه انواع ماسک ها اعمال کرد، ولی بهترین کاربرد آن برای کادر درمانی است؛ چرا که افراد شاغل در بخش های درمان، استفاده های بلندمدت از ماسک دارند و مصرف ماسک بالا است و استفاده از ماسک های پلاسمایی، مصرف ماسک را تا یک چهارم تقلیل می دهد

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3759

به "افزایش جذب ذرات ماسک های کادر درمانی با فناوری پلاسما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش جذب ذرات ماسک های کادر درمانی با فناوری پلاسما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید