اعلام کشف گور خمره اشکانی در تپه اشرف

به گزارش مجله هاستفا، ایسنا/ براساس سخنان سرپرست هیأت باستان شناسی تپه اشرف، کشف گور خمره اشکانی در تپه اشرف صورت گرفت.

اعلام کشف گور خمره اشکانی در تپه اشرف

قضیه چیست؟

علیرضا جعفری زند اظهار کرد: در فصل هفتم کاوش در تپه اشرف، پیروز شدیم خمره بزرگی که براساس شواهد یک گور خمره متعلق به اواخر دوره اشکانی است پیدا کنیم و تصمیم داریم آن را به کارگاه بازسازی منتقل کرده تا تخلیه و کاوش را در آزمایشگاه ادامه بدهیم.

وی تأکید کرد: این گور خمره یکی از مهم ترین یافته های ما در فصل هفتم است و تا به امروز از دوره اشکانی چنین یافته ای در اصفهان نداشته ایم.

سرپرست هیأت باستان شناسی تپه اشرف گفت: پیش تر قطعاتی از سفال های دوره اشکانی و هخامنشی به بعد در این محدوده کشف شده بود اما، کشف این گور خمره به بسیاری از سؤالات ما از جمله درباره محل تدفین در تپه اشرف پاسخ می دهد.

جعفری زند یادآور شد: از سال ها پیش معتقد بودم که تپه اشرف و تپه جی از نظر ساختاری زمانی به هم متصل بوده اند و احداث خیابان مشتاق آن ها را از هم جدا کرده، به همین دلیل تلاش می کردم کف خیابان هم کار باستان شناسی انجام شود اما، به خاطر پرتردد بودن این راستا، چنین کاری میسر نشده بود تا اینکه اداره آب تصمیم به لوله گذاری گرفت و ما توانستیم این عملیات را در این 600 متر مشخص متوقف کنیم تا کار کاوش ادامه پیدا کند.

وی شرح داد: عملیات لوله گذاری از جی شیر تا سه راه بازارچه و از بزرگمهر تا سر خیابان مهر اجرا شده و یک سال و نیم طول کشید تا ما بتوانیم فصل هفتم کاوش در تپه اشرف را آغاز و به اطلاعاتی دست پیدا کنیم که برای تاریخ اصفهان بسیار اهمیت دارد.

این باستان شناس با اشاره به اینکه پژوهشکده باستان شناسی، میراث فرهنگی و اداره آب و فاضلاب منطقه یک اصفهان با درخواست گسترده تر شدن محدوده مورد کاوش همسو و موافق بوده اند، گفت: از روز نخست اعلام کرده ام که خط قرمز ما آثار تاریخی است و اگر به نقطه ای برسیم که لوله گذاری منجر به قربانی شدن این یافته های باارزش شود، حفظ آثار اهمیت بیشتری دارد.

جعفری زند که طی هفت فصل کاوش خود در محدوده تپه اشرف همواره با رسانه ها در ارتباط بوده درباره پدیده نظارت باستان شناسان ناشناس بر انجام عملیات ها اظهار کرد: من این سیاست را نمی شناسم و نمی دانم چه تفکری پشت آن وجود دارد اما، هدف من از اعلام کشفیات، جلب توجه مسئولان، روشن کردن ارزش این منطقه و اهمیت کار باستان شناسی برای عموم مردم است.

سرپرست هیأت باستان شناسی تپه اشرف افزود: باوجود این اطلاع رسانی های مستمر هنوز هیچ مسئولی به خودش زحمت نداده از نزدیک شاهد کاوش های اجرا شده باشد و ما 10 سال است که منتظر برگزاری یک نشست مشترک با حضور شهرداری و میراث فرهنگی برای محصور کردن و ساماندهی این تپه هستیم.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری ارگان های مختلف با یکدیگر اعلام کرد: ما در اعماق کویر لوت کار نمی کنیم بلکه، در یک خیابان سطح بالای شهر مشغول کاوش هستیم و انتظار داریم ارگان های مرتبط با یکدیگر هماهنگی و همکاری داشته باشند و این همیاری را تا لحظه رخ دادن یک اتفاق ناگوار عقب نیندازند.

جعفری زند با بیان اینکه از شورای شهر انتظار می رفت با بازدید از این محدوده بانی اقدامات خیری شود، ادامه داد: شهرداری منطقه چهار اصفهان بعد از درخواست بنده با چند نیوجرسی بخشی از محدوده تپه اشرف را محصور کرد اما، این اقدام مثل یک پانسمان کوچک بر روی یک زخم عمیق است و باید فکری اساسی برای نجات تپه اشرف از دست کارتن خواب ها و موتورسواران کرد.

این باستان شناس یادآور شد: تنها نهادی که طی فصل هفتم کاوش با ما همسو بوده اداره آب و فاضلاب منطقه یک اصفهان است و بقیه ما را به حال خود رها کرده اند. البته، گاهی فکر می کنم همین که سدی ایجاد نکنند باید یاری را پیشکش کرد اما، باز هم امیدوارم مسئولان شهری نیم نگاهی به تپه اشرف داشته باشند و در یک راستا با ما حرکت کنند تا بتوانیم با فراغ بال کار کاوش را پیش ببریم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: همگردی
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4272

به "اعلام کشف گور خمره اشکانی در تپه اشرف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام کشف گور خمره اشکانی در تپه اشرف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید