اسمش را نبر چاق می شوی!

به گزارش مجله هاستفا، هنگامی که دانشمندان برای اولین بار آزمایش ارثی بودن یا نبودن چاقی را روی یک موش آزمایشگاهی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که ارثی بودن این بیماری در انسان و بعضی حیوانان چندان هم دور از فکر نیست. سال ها بعد با آنالیز ژنوم انسان، ارتباط آن با چاقی و هم قابلیت آسیب پذیری فزاینده انسان در ابتلا به دیابت نوع دو، تأثیر نشانه

اسمش را نبر چاق می شوی!

اسمش را نبر چاق می شوی!

نویسنده: جونی چن

مترجم: رضا دستجری

13نکته ای که احتمالاً در خصوص اضافه وزنتان نمی دانستید

امروزه دانشمندان کشف نموده اند که ژن چاقی، عدم توازن هورمونی و حتی عده ای می گویند ویروس ها در بروز چاقی نقش دارند. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که فکر می نمایند کم کردن غذای روزانه و ورزش و تحرک بیشتر، تنها راه چاره مقابله با چاقی است. این تصوری است که عامه مردم دارند اما حقیقت چیز دیگری است؛ شما درطول روز به خیلی ها بر می خورید که چاق هستند و اولیه نکته ای که به فکرتان خطور می نماید این است که این آدم خیلی تنبل و تن پرور است اما همان طور که گفتیم همیشه هم این طور نیست.

تحقیقات فراوانی در ارتباط با علل چاقی و راه های مقابله با آن صورت گرفته. باید دید علت اینکه با وجود راه چارههایی که همه روزه در روزنامه ها می خوانیم یا در تلویزیون می بینیم خیلی ها همچنان اصرار بر چاقی دارند و به این راحتی ها تغییری در شرایط شان پدید نمی آید چیست. در این مقاله به آخرین راه چارههای مقابله با چاقی و علل و عوامل آن پرداخته خواهد شد.

چاقی ژن دارد

هنگامی که دانشمندان برای اولین بار آزمایش ارثی بودن یا نبودن چاقی را روی یک موش آزمایشگاهی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که ارثی بودن این بیماری در انسان و برخی حیوانان چندان هم دور از فکر نیست. سال ها بعد با آنالیز ژنوم انسان، ارتباط آن با چاقی و هم قابلیت آسیب پذیری فزاینده انسان در ابتلا به دیابت نوع دو، تأثیر نشانه های ژنتیکی در بروز چاقی و بیماری های ناشی از آن بیش از پیش روشن شد. با آنالیز های صورت گرفته تعیین شد که در مجموع، افرادی که دو نمونه از این ژن را در بدنشان داشتند 40درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به دیابت بودند و 60 درصد احتمال چای شان بیش از دیگر افرادی بود که این دو نمونه ژن را نداشتند. آنهایی که تنها یک نمونه از این ژن را هم در بدنشان داشتند به چاقی مبتلا بودند.

برخی ها چربی دار ترند

نکته ای که نظر دانشمندان را به خود جلب نموده، این است که نسبت سلول های چربی زای برخی از افراد دو برابر دیگران است. این مقدار حتی موقعی که چاق نیستند و یا وزن کم نموده اید هم در خصوص فرد صادق است. در حقیقت هیچ فرقی نمی نماید که چاق باشید یا لاغر، مقدار سلول های چربی بدنتان ثابت است و حتی در حال افزایش، خون این دسته افراد هم به نسبت دیگران بسیار چرب است. رشد سلول های چربی زا در کودکی آغاز اما ظاهرا چند سال بعد متوقف می شود. احتمالا سلول های چربی زای بدن در دو سالگی آغاز به فراوری این نمونه از سلول ها می نمایند. درصد بالا رفتن مقدار رشد سلول ها هم زیاد است، حتی اگر فرد در کودکی کالری مصرف نکند.

هر چه چاق تر، لاغری سختتر

یک تیم تحقیقاتی از دانشمندان با آنالیز های دقیق، تغییرات سطح سلولی را هنگام افزایش وزن بدن مورد مطالعه قرار دادند. یکی از این تحقیقات بر دوقلوها؛ یکی چاق و دیگری لاغر انجام گرفت که طی آن تعیین شد تفاوت متابولیسم موجود در این دوقلوها موجب تفاوت آنها با یکدیگر شده است. در واقع نتیجه آنالیز های صورت گرفته نشان می داد که فرایند سوزاندن سلول های چربی زا در دوقلوهای سنگین وزن تر سخت تر است. در یکی دیگر از پژوهش ها تعیین شد که افزایش وزن بدن به مقدار تعیین، متابولیسم پایه بدن را کاهش داده و تأثیرات زیانباری در بدن به همراه دارد. به این معنی که هر چقدر چاق تر شوید لاغرتر شدن برایتان سخت تر خواهد شد اما آنچه مسلم است با افزایش فعالیت های جسمانی می توان به تناسب اندام رسید.

استرس چاق می نماید

یکی از مهم ترین علل چاقی گذشته از نوع غذا و بی تحرکی، قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا است. طی یکی از تحقیقات صورت گرفته، وقتی از موش هایی که به خوردن کربوهیدارت عادت نموده بودند، غذاهای حاوی این مواد را گرفتند هورمون های استرس زای موجود در این حیوان دچار نوسان فراوانی شد.

از طرف دیگر، هورمون های استرس زا مقدار ذخیره چربی بدن را هم بالا می برند. برای کاهش وزن و تناسب اندام سعی کنید علاوه بر ورزش روتین و روزمره در شرایط استرس زا قرار نگیرند و از تکنیک های آرام بخش یا اختصاصی وقت تان به خانواده بهره ببرید.

تأثیر رژیم غذایی مادر باردار بر چاقی فرزند در آینده

همه ما خوب می دانیم که سیگار کشیدن مادر، خطر تولد نوزاد با وزن کمتر از حد معمول را افزایش می دهد. پس چرا با وجود اطلاع از خطرات اینچنینی، از مضرات استفاده از غذاهای ناسالم بی اطلاعیم؟ دانشمندان علم تغذیه مدت ها ست ثابت نموده اند که مصرف بیش از حد غذاهای قند دار و چرب در زنان باردار بسیار مضر و خطرناک است. محققان طی تحقیقی بر روی جوندگان ماده دریافتند در اطراف رحم این جانداران که به نسبت دیگر موجودات چاق ترند در مقایسه با جانداران معمولی، گلوکز بیشتری جمع می شود. این فرایند هم به نوبه خود سبب کاهش پروتئین هایی می شود که سیستم های ایمنی بدن، کنترل اشتها و سیستم متابولیکی فکری در حال رشد را تنظیم می نمایند.

دانشمندان در سلسله آزمایش های خود به آنالیز تفاوت های دو نوع کودک پرداختند؛ کودک اول پیش از عمل جراحی لاغری مادر و کودک دوم پس از عمل جراحی لاغری مادر به جهان آمده بود. طبق این آنالیز ها، احتمال ابتلای کودک به چاقی در هر دو حالت وجود دارد. خصوصیات ژنتیکی و نوسانات وزن، تأثیرات زیانباری بر رحم زنان دارند.

کم خوابی چاق می نماید

به اعتقاد دانشمندان، خواب بیشتر در فرد احساس سیری پدید آورده و بی اختیار وزن کاهش پیدا می نماید. به اعتقاد محققان دانشگاه شیکاگو، کمبود خواب یا بی خوابی، فرد را دچار آشفتگی نموده و تعادل هورمونی بدن را به هم می زند که این خود به کاهش هورمون پپتید منجر می شود. کاهش این هورمون منجر به احساس بهتر در فرد و افزایش هورمون اشتها آور در بدن می شود. در نتیجه احساس گرسنگی می کنیم. پس خواب راحت ترین راه چاره مقابله با چاقی است.

بهتر است همسرتان را هم لاغر کنید!

همسران می توانند تأثیر مثبتی بر تناسب اندام یکدیگر داشته باشند. این تأثیر می تواند ترغیب یکدیگر به ورزش یا نام نویسی ر کلاس های آمادگی جسمانی باشد. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد کم و زیاد شدن وزن بدن، بر نزدیکان فرد هم تأثیر می گذارد؛ به اعتقاد دانشمندان، افزایش وزن زن یا شوهر، احتمال چاقی یکی از طرفین را به مقدار 37درصد افزایش می دهد. بنابراین چاقی یا لاغری یکی از اعضای خانواده، بر دیگر افراد آن خانواده هم تاثیر می گذارد.

مراقب ویروس چاقی باشید

عامل بسیاری از مسائل تنفسی شدید و بیماری های روده ای، ویروس ها هستند. اثر چربی بر بروز بیماری های مذکور تا پیش از این ثابت نشده بود اما با تزریق چربی به جوجه ها و وارد آمدن فشار و چاق شدن آنها، نشانه های دیگری آشکار شد.

تحقیقات نشان می دهد هنگامی که برخی سلول ها مورد تهاجم قرار می گیرند به سوی سلول های چربی زا حرکت می نمایند. ظاهراً ویروس هایی که به بدن هجوم می آورند مقدار سلول های چربی زای بدن را افزایش می دهند.

با در نظر گرفتن این مطالعات، ایا روزی خواهد رسید که واکسن مقابله با چاقی هم اختراع شود؟

اسمش را نبر چاق می شوی!

اگر چه نمی توان خوردن هیچ غذایی را اعتیاد آور دانست اما همان طور که همه می دانیم مصرف کوکائین یا الکل به شدت اعتیاد زاست. دانشمندان طی تحقیقات صورت گرفته در سالیان اخیر به برخی مشابهت های غیر طبیعی میان برخی غذاها و مواد اعتیاد آور پی بردند. به اعتقاد محققان، بر زبان آوردن نام برخی از غذاها سبب می شود بخش های خاصی از مغز فعال شوند. این بخش ها همان نقاطی هستند که هنگام اعتیاد فرد به مواد اعتیاد آور فعال می شوند. برخی از دانشمندان این انگیزش را به هورمونی به نام دوپامین نسبت می دهند. بدن افرادی که کمتر پذیرنده دو پامین باشد برای واکنش و انفعال لذت بخش تر به غذای بیشتری احتیاج پیدا می نماید.

رادیکال های آزاد، عامل چاقی

رادیکال های آزاد نه تنها عامل پیری زودرس هستند بلکه باعث چاقی شما هم می شوند. این ملکول اکسید نماینده به سلول هایی که پیغام آور سیری هستند، آسیب می رسانند. رادیکال های آزاد اگر چه در اثر خوردن مواد غذایی مختلف ممکن است ایجاد شوند اما مقدار فراوری آنها با خوردن انواع شکلات و شیرینی، چیپس و دیگر هیدررات های کربن افزایش می یابد. انقال پیغام سیری با گذشت زمان دچار اختلال می شود و همان طور که این پیغام رسانی ضعیف تر می شود اشتیاق ما برای خوردن بیشتر می شود تا حدی که ممکن است حجم معده را هم افزایش دهد.

ورزش را آغاز کنید

درست است که پزشکان می گویند سعی کنید در طول روز حدوداً 30دقیقه فعالیت جسمی منظم داشته باشید و دفعات ورزش روزانه تان را پنج روز در هفته تنظیم نمایید اما 10دقیقه پیاده روی در طول روز هم تأثیر مثبتی بر تناسب اندامتان خواهد داشت. حتی همین که سعی کنید به جای آسانسور از راه پله بهره ببرید با اتومبیل تان را با فاصله از مقصدتان پارک نماییند تا اندکی پیاده روی کنید.

حفظ اعتدال، نه کم خوری

امروزه می توان برنامه های لاغری و تناسب اندام فراوانی را به چشم دید که هر کدام طرح خاصی را به مخاطبان خود پیشنهاد می نمایند. اما در تمامی این طرح ها و رژیم های غذایی به ظاهر متنوع، اصول مشترکی را می توان به چشم دید.

- از کربوهیدرات هایی چون غلات و فیبر بهره ببرید.

- از خوردن چربی های دارای ترانس و چربی های اشباغ شده خودداری نمایید.

- پروتئین رقیق مصرف کنید.

- میوه و سبزیجات زیاد میل نمایید.

به اعتقاد محققان، کلید مسائل ناشی از چاقی و راه چاره آن، حفظ اعتدال در غذا خوردن است. فرقی نمی نماید غذا گیاهی باشد یا غیر گیاهی، میانه روی همیشه نقش عمده ای در سلامت افراد بازی می نماید.

عفونت گوش هم چاق می نماید

یکی از مسائلی که سال ها فکر پژوهشگران را به خود مشغول نموده این است که چرا افرادی که غذا را با اشتیاق کمتری نسبت به دیگران می چشند چاق تربه نظر می رسند. یک فرضیه این بود که عفونت گوش که به عصب حس چشایی آسیب وارد می نماید عامل این مشکل است. محققان با لیست بندی 6584 پرسش نامه و آمارگیری از این تعداد، دریافته اند که احتمال چاقی در افراد بالای 35سال که از عفونت گوش رنج می برند دو برابر دیگران است. با نگاهی به پرسش نامه های مطرح شده می توان دریافت بیمارانی که پیش از این به عفونت های گوش مبتلا بودند تمایل بیشتری به خوردن شیرینی جات و غذاهای چرب داشتند. شاید بتوان عصب های آسیب دیده که آستانه تحمل بالاتری را در برابر شیرینی جات و چربی دارند علت این رخداد دانست. حتی افزایش نسبی کالری ها را هم در طول زمان می توان به علل فوق اضافه نمود.

پیشگیری از عفونت گوش در بچه ها همانند ابتلا به سرماخوردگی کار سختی است. البته می توان در بزرگسالان با ترک سیگار عوارض عفونت های گوش را از میان برد. بزرگسالانی که اضافه وزن دارند و از عفونت شدید گوش برنج می برند باید بیشتر مراقب نوع غذا و طعم آن باشند. می توان به راحتی هر چه تمام تر با جایگزین کردن میوه به جای شیرینی یا روغن زیتون به جای کره، بیش از پیش به داشتن اندامی متناسب یاری کرد.

منبع:دو هفته نامه ی همشهری مثبت، شماره ی 174.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8723

به "اسمش را نبر چاق می شوی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسمش را نبر چاق می شوی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید